Muttimania tyhjensi ruokakaupan hyllyt 4

Havaitsimme kokki Henri Alénin soosi-reseptin Twitterissä heti uudenvuodenpäivänä keskiviikkona. Perjantaina katsoimme asiaa reseptissä mainitun Mutti-tomaattimurskan myyntien kautta, ja jo silloin oli havaittavissa selvää myynnin kasvua.

Viimeistään viikonloppuna ilmiö roihahti oikein kunnolla, kun Twitter pursusi viestejä reseptiin liittyen. Useat henkilöt myös raportoivat tyhjistä Mutti-hyllyistä.

Sunnuntaina Iltalehti teki ilmiöstä jutun, jota jaettiin Facebookissa toista tuhatta kertaa ja joka oli päivän aikana Iltalehden nettisivujen luetuin juttu. Loppiaismaanantai pahensi tuotteen saatavuustilannetta entisestään, koska useat kaupat olivat auki, mutta hyllyihin ei saatu täydennystä yllättävän kysynnän kasvun tuotteelle.

Heti loppiaisen jälkeen tiistaiaamuna analysoimme ensimmäisenä Mutti-murskien tilanteen. Myynti oli nopeasti kaksinkertaistunut, ja tuotteella oli lukuisia hyllypuutteita. Tarkistimme tuotteen varastotilanteen, ja laitoimme saman tien Mutti-rekan lastaukseen Italiassa. Teimme myös myymälöiden tilausjärjestelmiin säätöä ja tiedotimme myymälähenkilökuntaa, jotta tuotteen hyllysaatavuus saataisiin kuntoon.

Saatavuusongelmien emme voi harmi kyllä vieläkään kehua olevan kokonaan takana, vaan tilanne vaihtelee myymälöittäin. Tällä viikolla saatamme joutua myymään ei-oota ennen kuin saamme hyllyihin Italiasta tilatut lisämurskat, minkä jälkeen saatavuustilanteen pitäisi olla kunnossa.

Mielenkiintoisinta  koko ilmiössä on sosiaalisen median nopea ja voimakas vaikutus ostokäyttäytymiseen. Yhden henkilön twiitit upposivat yleisöön niin vahvasti, että niistä muodostui täysin ennalta-arvaamattoman laajuinen ilmiö, joka nousi valtamediaan asti koko ruokakansan jutuksi. Tapaus kertoo paljon myös siitä, kuinka ruoka ja ruoanlaitto sekä makunautinnot kiinnostavat ihmisiä tänä päivänä varmasti enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Herkullisen muttisoosien maistuessa vielä koko kansan huulilla, seuraava ruokailmiö oli jo odottamassa:

 

infokuva

Teksti: Antti Oksa, S-ryhmän päivittäistavarakaupan ryhmäpäällikkö

4 vastausta artikkeliin Muttimania tyhjensi ruokakaupan hyllyt

  1. peruskansalainen sanoo:

    Saarionen twitter sivulla näyttääkin olevan tuote vika myyntiä S-ryhmällä
    Valio twitter sivulla näyttää olevan vanhentunutta maitoa myyty samalle asiakkaalle
    S-market twitter sivulla näyttää vielä homeiset appelsiinitkin päättyneen samalle asiakkaalle,
    koskakohan näkyy korvausta toimittavan samalle asiakkaalle.

    • Pekka Rantamoijanen sanoo:

      Hei! Liittyen kyseiseen asiaan: Ohjasimme tuotevirheestä ilmoittaneen kuluttajan kuluttajapalvelumme yhteydenottolomakkeelle täydentämään tarvittavat tiedot. Nämä tiedot saatuamme teemme tuotehyvityksen.

      Parhain terveisin,
      Pekka Rantamoijanen
      Valion yhteisöasiantuntija

  2. peruskansalainen sanoo:

    Valio toinut hienosti kotimaisesti tilanteessa vastuuntuntoa osoittaen

Mitä mieltä sinä olet?