Hyvää ja edullista ruokaa 2

Kotimaista-, Rainbow- ja X-tra tuotteita myydään kaikissa S-ryhmän ruokakaupan ketjuissa. Tarkista oman toimipaikkasi valikoimat ja hinnat Foodie-palvelun kautta.

Edullista ja hyvää.  Siinä kaksi sanaa, jotka kiteyttävät S-ryhmän ruokakaupan omien merkkien, Kotimaista-tuotesarjan, Rainbown , X-tran , perusfilosofian. Omat merkkituotteet eivät ole mikään uusi juttu. Tiesitkö esimerkiksi, että ensimmäinen Rainbow-tuote – rusinat – tuli hyllyyn jo vuonna 1967?

Kaupan omalla merkkituotteella on oma tarkka sijansa valikoimahierarkiassa ja myymälän hyllyssä. Omat merkit eivät esimerkiksi koskaan syrjäytä myydyintä merkkiä, vaan ovat valikoimissa tarjolla sen rinnalla.

S-ruokakauppojen omat merkit Kotimaista, Rainbow ja X-tra ovat hintaetutuotteita. Rainbown ja Kotimaista-tuotteiden kohdalla se tarkoittaa sitä, että niiden laatu on samalla tasolla vastaavan merkkituotteen kanssa, mutta hinta on huomattavasti edullisempi. X-tra –tuotteet ovat niin kutsuttuja halpahintatuotteita. Niissä tuotteen joistakin ominaisuuksista – kuten esimerkiksi pakkauksesta tai vaikkapa marjapitoisuudesta – on tingitty ja hinta on jopa 30-50 prosenttia vastaavaa merkkituotetta edullisempi.

Omien merkkien hinnasta saadaan nipistettyä, kun tuotteita ostetaan kerralla iso määrä ja kustannuksia säästetään esimerkiksi markkinoinnissa.  Omista merkeistä viestitäänkin lähinnä S-ryhmän omissa medioissa.

S-ryhmän ruokakauppojen valikoimissa on tällä hetkellä lähes 2000 omalla merkillä myytävää tuotetta. Omien merkkien myynti on kasvanut viime vuosina voimakkaasti – lähes viidennekseen S-ryhmän ruokamyynnistä. Kun taloustilanne on epävarma, suositaan edullisia tuotteita. Samalla myös valikoima on laajentunut. Kiivaan spurtin myynti otti muutama vuosi takaperin, kun Rainbow-sarja laajeni myös tuoretuotteisiin ja hyllyihin saatiin muun muassa lihaa ja kasviksia.

 Omat merkit esittelyssä

Kotimaista-tuotesarja on vastaus kuluttajien tarpeisiin ostaa laadukasta suomalaista ruokaa edullisella hinnalla. Ensimmäiset tuotteet ovat jo kaupoissa ja tuotteiden lukumäärä lisääntyy syksyä kohden. Tavoitteena on, että valikoimiin tulee yli 400 Kotimaista-tuotetta. Kotimaista-valikoima kattaa kaikki ruoanlaiton perusraaka-aineet. Tuotteet täyttävät aina yleisesti hyväksytyt Hyvää Suomesta tai Sirkkalehtimerkin kotimaisuusvaatimukset.

Rainbow on S-ryhmän vanhin ja myydyin oma merkki. Merkin alla myydään kaikkea hammaslangasta hedelmiin. Rainbow-tuotteet ovat monessa tuoteryhmässä löytäneet tiensä kuluttajan suosioon. Erityisesti lihat, maito ja kananmunat ovat ottaneet reippaan osuuden oman tuoteryhmänsä myynnistä. Kaikki kotimaisuuskriteerit täyttävät Rainbow-tuotteet siirtyvät pikkuhiljaa Kotimaista-merkin alle.

X-tra –tuotteet edustavat valikoimissa niin kutsuttua hard discounter –merkkiä. Niiden hinta on jopa puolet edullisempi vastaavaan merkkituotteeseen verrattuna. Tuotteet valmistetaan suurissa erissä ja esimerkiksi pakkauksista on karsittu turhat lisukkeet. Suuri osa X-tra –tuotteista hankitaan yhdessä pohjoismaiden muiden osuuskauppojen kanssa.

Turvallista ruokaa – totta kai!

Tuoteturvallisuuden varmistaminen on omien merkkien kohdalla äärettömän tärkeää ja siksi sekä tuotteiden että niitä valmistavan tavarantoimittajan on täytettävä tarkat laatukriteerit.

Ennen kuin tuote päätyy hyllyyn, on se arvioitu aistinvaraisesti vähintään kolmen henkilön asiantuntijaraadissa. Jokaiselle tuotteelle laaditaan lisäksi omavalvontaohjelma, jossa määritellään näytteenottotiheys, näytemäärä ja tehtävät analyysit. Omavalvonnan tuloksia seurataan säännöllisesti ja tuloksia käydään läpi myös tavarantoimittajien kanssa.

S-ryhmän ruokakaupan oma S-Kuluttajaneuvonta käsittelee Kotimaista-, Rainbow- ja X-tra –tuotteita koskevat kysymykset sekä tuotepalautteet. Saamme vuosittain yli 20.000 palautetta, joista noin 75 % on reklamaatioita ja loput kyselyjä tai ehdotuksia uusiksi tuotteiksi. Asiakaspalaute on tärkeä osa oma merkki -tuotteiden kehittämistä – kerro siis ihmeessä omat kehitysideasi!

2 vastausta artikkeliin Hyvää ja edullista ruokaa

  1. Pena54 sanoo:

    Aika ihmeellistä verrata Xtraa johtavan merkkituotteen laatuun. Tämä on kuluttajan laatutietämyksen aliarviointia.

    • Outi, SOK sanoo:

      Olet Pena ihan oikeassa, ja jutussa onkin yritetty erottaa Kotimaista- ja Rainbow-tuotteet X-trasta juuri tässä asiassa. X-tra tuotteissa on tingitty juurikin esim. pakkauksen designista, toisinaan marja- tai vaikkapa lihapitoisuudesta, jotta hinta pysyy jopa 50% edullisempana.

Mitä mieltä sinä olet?