Pussiin vai ei? 70

”Haluatko pakasteet pieneen pussiin”? Yksinkertainen kysymys, jonka kassa monessa marketissa rutiiniomaisesti esittää. Pienen ja sinänsä viattoman kysymyksen ympärille on kerääntynyt Facebookissa parituhatpäinen kansanliike. Pussi suojaa pakasteita sulamiselta ja muita tuotteita vettymiseltä, mutta kriitikoiden mielestä turha kysely kannustaa muovinkulutukseen.  

Tuttu tilanne meistä suurimmalle osalle: pakastevihannekset, jäätelö ja katkarapupussi köllöttelevät kassahihnalla. Kun niistä ensimmäinen osuu myyjän kätösiin, kuuluu kysymys: ”haluatko pakasteet pieneen pussiin”? Itse olen hyvin taipuvainen vastaamaan kysymykseen kategorisesti ”ei kiitos”. En kaipaa turhaa muoviroinaa, eikä kotona ole edes koiraa, jonka kakkasäilönä pussin voisi kierrättää.

Ymmärrän kuitenkin jutun jujun: kun kylmää kaipaavia tuotteita on paljon, pitävät ne toinen toisensa viileänä.  Jos ruokakassia kuskataan lämpimässä autossa tai vaikkapa vain lämpöä hohkaavassa talvisessa ruuhkabussissa, vaanii yksittäistäkin tuotetta sulamisen vaara. Kovin moni tuskin haluaa tärvätä ostoksensa sulavista vadelmista tai jäätelöpaketin kulmista valuvalla tahmalla.

Ja mikä onkaan suurempi ympäristörasitus, kuin pakastekatkarapupussi, jonka koko tuotantoketju on ollut turha, jos raukkaparka päätyy kassinpohjalle pilaantumaan uunilämpimän paistopisteleivän kylkeen? Etenkin, jos vaihtoehtona olisi ollut kylmä kyyti pienessä pussissa pinaattikeiton kaverina.

Harva tietää sitäkään, että monissa pakastetuotteissa pussissa on kuljetuspakkaamista helpottavia pieniä reikiä. Rei`itetyt pussit vievät kuljetuslaatikoissa vähemmän tilaa (ekologista!), mutta samalla reiät nopeuttavat kondensoitumista ja saavat näin muut ostokset helposti vettymään.

Hyvää asiakaspalvelua onkin siksi tiedustella, haluaako asiakas varmistua, ettei kassissa odota kosteaa yllätystä. Kun vastaat ”ei kiitos”, on tötöily sulavien eineitten kanssa omalla vastuullasi. Vinkki: jos et halua ottaa pussia kassalta, kuljeta omaa mukana!

Pienistä asioista on aina hyvä aloittaa eikä maailma muutu ilman epäkohtien esiin nostamista. Siksi tästäkin aiheesta on hyvä keskustella. Se, joka tekee päätöksen ja ottaa kassan tarjoaman pienen pussin, voi sovittaa syntinsä vaikkapa syömällä ne viimeiset vähän kovettuneet palat ruisleipäpussin pohjalta. Paahdettuna muuten tosi hyviä!

Onko pussiasiasta kysyminen sinusta hyvää palvelua vai turhaan muovinkulutukseen kannustamista? Kommentoi ja kerro mielipiteesi!

 

Kuva: Lauri Mannermaa

70 vastausta artikkeliin Pussiin vai ei?

  1. Markus sanoo:

    Onpa hieno asenne. Taitaa olla parempi tötöillä muualla kuin S-ryhmän päivittäistavarakaupassa.

  2. Sami sanoo:

    Eikö ne pussit voisi olla vain tarjolla, että asiakas voi ottaa pussin mikäli sellaista tuntee tarvitsevansa.

  3. Salla sanoo:

    Eipä tuo valuttamispelko ole missään muussa kuin kartonkikuoreen pakatuissa jäätelöissä, ja ne itse ainakin ostan lähikaupasta enkä toiselta puolelta kaupunkia. Mistään pakastevihannespussista ei kyllä niin paljon vettä tule, että vaikuttaisi millään tavalla muihin ostoksiin. Tyhmä idea nuo pikkupussit, lisää vain turhaa roskaa kaatopaikoille.. Kukahan tämänkin käytännön on keksinyt.

  4. MikkoP sanoo:

    Koko ikäni olen pakasteita kuljettanut bussissa, autossa ja repussa. Koskaan ei ole mikään pakaste valuttanut mitään. Ei kertaakaan. Kondensiovettymää ehkä joskus mutta eivät elintarvikkeet ole pinnoiltaan niin puhtaita muutenkaan. Kyse on turhasta muovin tuhlauksesta. Sama koskee banaaneja. Niitä on niin ikää täysin turha laittaa erilliseen muovipussiin.

  5. Jenny sanoo:

    Sen verran pitäisi osata luottaa asiakkaisiinsa, että he osaavat olla tötöilemättä pakasteidensa kanssa. Joko voi ottaa itse pussin hevi-osastolta jos haluaa pakasteensa moiseen pakata, tai voisi palata siihen käytäntöön, mikä vielä hetki sitten vallitsi, että kassoilla oli pussirulla josta sai ihan itse pussin ottaa jos koki tarvitsevansa. En usko että silloin niin monet ‘tarvitsivat’. Nyt kun kassa tyrkyttää pussia automaattisesti, huijataan asiakkaat luulemaan että niin olisi hyvä tehdä ja niinpä he helpommin vastaavat ‘kyllä’ miettimättä edes pussin todellista tarvetta.
    Minusta se on jo ihan maalaisjärjellä tajuttavissa, ettei kauppa ole vastuussa siitä jos itse onnistuu pakasteensa saamaan suliksi kotimatkalla. Vai onko maalaisjärki tosiaan nykyään poissa muodista noin pahasti!?

  6. Milla sanoo:

    Se joka sen pussin haluaa osaa sitä kyllä kysyä. Ällistyttävän moni ottaa pussin vain ja ainoastaan siksi, että häneltä sitä kysyttiin, ei siksi että hän sitä tarvitsisi. Asiakaspalvelua on pitää pusseja saatavilla, ei niiden tyrkyttäminen.

  7. Leila sanoo:

    San Franciscossa on kiellettyä tarjota muovipussia missään tapauksessa, sen ilmeisesti saa jos pyytää mutta ensisijaisesti aina tarjotaan ja tulee tarjota paperipussia. Trendi on leviämässä ympäri Kaliforniaa. Tähän meidänkin pitäisi päästä ja isojen ketjujen pitäisi kannustaa ekologisiin vaihtoehtoihin eikä ihmetellä asiakkaiden tötöilyä. Mites olis jos se hedelmäpussi olisikin ennemmin se kompostoituva pussi, jolloin sen voisi jatkokierrättä kompostipussina. Ja sitä paitsi jos joku pässi laittaa paistoleivän kanssa samaan pussiin pakastevihannekset niin sen typeryyttää ei pidä kouluttaa luonnon saastuttamisella. Ennemmin sen lämpimän leivän voi kantaa kädessä ja pitää kylmät tuotteet pussissa.

  8. Laura sanoo:

    Joskus pari vuotta sitten tämä pussin kysely alkoi yht´äkkiä joka paikassa. Sitä ennen niitä pusseja oli joko itse otettavissa siinä kassahihnan päässä tai sitten pussin sai pyytämällä. Nyt niitä oikeen tyrkytetään. Luulisi pusseista kuitenkin syntyvän ihan merkittäviä kuluja kaupalle, joten aika mielenkiintoista mistä tämä sai alkunsa. Itse en koe että pakasteet tarvitsisivat erillistä pussia, mutta kai se sitten joitakin ihmisiä häiritsee, jos kosteutta vähän siirtyy tuotteesta toiseen.

  9. Maria sanoo:

    Itse olen ollut töissä kassamyyjänä pääkaupunkiseudulla vuodesta 2007 lähtien, ja eri työnantajista riippumatta aina on ohjeistettu kysymään, tarvitseeko asiakas pakasteilleen pussia. Siis jo ainakin seitsemän vuoden ajan. Palvelun laatua mitataan “mystery shopping” -asiakkailla, joilloin “puhtaita papereita” varten myyjän on muistettava tarjota asiakkaalle pussia. Jos itse saisin päättää, en kyllä tyrkyttäisi pusseja kenellekään.

    • too good to evade sanoo:

      Mun mielestä toi on niin tyhmää että silläkin uhalla että sanomista tulee ni en sitä pussia tyrkytä. 8 vuotta oon jättäny tyrkyttämättä eikä kukaan oo tullu avautuu joten jätän edelleen tyrkyttämättä.

  10. Ode sanoo:

    Turhaan muovin kulutukseen kannustamista.

    Ja tämän tekstin argumentoinnin perusteella s-ryhmässä pidetään asiakkaita ilmeisesti myös jokseenkin tyhminä..
    “Ja mikä onkaan suurempi ympäristörasitus, kuin pakastekatkarapupussi, jonka koko tuotantoketju on ollut turha, jos raukkaparka päätyy kassinpohjalle pilaantumaan uunilämpimän paistopisteleivän kylkeen? Etenkin, jos vaihtoehtona olisi ollut kylmä kyyti pienessä pussissa pinaattikeiton kaverina” Eihän tässä ole päätä eikä häntää 😀 Kai se uunilämmin leipä sulattaa katkaravut, olivat ne sitten pussissa tai eivät, jos ne laittetaan vieretysten kassiin.

    • Outi, SOK sanoo:

      Totta tämäkin. Toisaalta yllättävän paljon paremmin pakasteet pysyvät jäässä, kun ne on pakattu tiiviisti yhteen kasaan verrattuna siihen että ne pyörivät pussin pohjalla.

      • Emma Laakso sanoo:

        “Pyörivät pussin pohjalla”
        Emmekö osaa pakata fiksusti ostoksia jos emme käytä tätä ihmemuovipussia joka järjestää järkevästi ostokset ja estää sulamisen.

      • Milla Kerttula sanoo:

        Samalla kannalla Emman kanssa. Ja miksei voi ottaa kotoa sitä pakasteille tehtyä termo-pussia sinne kassin pohjalle? Nämä ovat kaikki valintoja ja maalaisjärjen käyttöä Outi hyvä!

  11. Toni sanoo:

    Ei niitä pieniä pusseja mihinkään enää tarvitse. Täysin turhaa pakata siihen jo pakattuna olevia tuotteita. Myös muutenkin muovista pitäisi mahdollisuuksien rajoissa luopua.

  12. kaisa sanoo:

    Ollaanko s-ryhmässä oikeasti sitä mieltä, että ruisleivän jämä ja muovipussi ovat jätteenä jotenkin saman arvoisia ympäristön kannalta? Käsittääkseni ruisleivän kannikka kompostoituu, muovipussi ei. Muutenkin pirun huonoa argumentointia.

    • Outi, SOK sanoo:

      Jätteenä eivät ole samanarvoisia, totta, mutta jos koko tuotantoketju otetaan huomioon, on elintarvikehävikki iso asia. Se oli yksi näkökulma keskusteluun, ehkä vaikeasti aukeava sellainen tässä kohtaa.

      • Lauri Metsola sanoo:

        Kyllä, elintarvikehävikki on järjetöntä myös. Jota tekin kauppana tuette, ette myy saati lahjoita vanhentuvia tuotteita.
        Mutta pysytään nyt vaan niissä pusseissa, joita teillä ketjuohjeistuksen mukaan pitää joka asiakkaalle tyrkyttää ettei vaa pomolta tule sapiskaa.
        Todella surkeita arkumentteja.

        • Outi, SOK sanoo:

          Kiitos kommenteista Lauri. Elintarvikkeita kyllä sekä lahjoitetaan, että myydään edullisemmalla Parasta ennen päivän lähestyessä. Ja ilmaisten pussien jakaminen tuskin on kenenkään intresseissä erityisesti – vain asiakkaan palveluun ja tarpeeseen.

  13. Satu sanoo:

    En huoli pakastepussia ja olen aika järkyttynyt kun näen niitä käytettävän koirien kakkapusseina. Siinäpä sit odotellaan että jätökset maatuvat sinne pussiin kaatopaikalla.. Niillekin kun on maatuvampia vaihtoehtoja olemassa. Loppupeleissä pussin ottaminen on tietysti kuluttajan päätös ja senhän me kaikki voimme itse tehdä.

  14. Ei kiitos pusseille sanoo:

    Ei uskoisi olevan varaa pilkata maksavaa asiakasta puhumalla tötöilystä tai olettamalla, että lämpimät leivät ja pakasteet pakataan vierekkäin. Kysyisin kyllä, mitä ihmepusseja ne ohuet muovilärpäkkeet ovat, jos tuollaisessa tilanteessa estäisivät sulamasta. Kysyisin myös, ottaako kauppa vastuun pakasteitteni sulamisesta, jos otan sen turhakkeen, siis muovipussin.

    Käsittääkseni FB-kampanja ei ole herjauskampanja vaan ainoastaan herättää keskustelua ja tulevaisuudessa toivottavasti myös saada kaupat luopumaan pussien tyrkyttämisestä. Asialliseen kansalaisliikkeeseen olisi minusta kaupan taholta myös syytä suhtautua asiallisesti. Asiakkaan rahoilla kuitenkin niitä kauppoja pyöritetään.

    • Outi, SOK sanoo:

      Kiitos kommentistasi. Tarkoitus ei ole missään nimessä pilkata ketään. Ainoastaan perustella erilaisia tilanteita, joissa pussille saattaa olla tarvetta. Sulamistahan pussi ei välttämättä estä (vaikka kylmät tuotteet lähekkäin toki varaavat kylmää paremmin), mutta muiden ostosten tahriintumisen kyllä. Tähän asiaan suhtautuminen pienellä pilkkeellä silmäkulmassa taisikin olla vaikea laji….

      • ode sanoo:

        Mistähän tämä johtuu, että tärkeisiin asioihin täytyy nykyään suhtautua “pilke silmäkulmassa”? Ei täydy. Eikä tästä tekstistä sellainen edes välity, huonoja perusteluja vain..

  15. Puistolan Martta sanoo:

    Hyvä S-kauppa ja muut tötöilijät, tykkään käydä kaupassa siten, että ostan koko viikon ruuat kerralla. Kuljetan autossa pehmeää kylmäkassia, joten tuotteet pysyvät jäisinä ja kylminä, eikä mitään ylimääräisiä pusseja tarvita. Ja ei, en ota myöskään vaatteita erilliseen pussiin: jokainen vaate pestään joka tapauksessa ennen käyttöä.

  16. Jaana Valle sanoo:

    Olen aiemminkin pärjännyt ilman ylimääräistä muovipussia ja aion vastaisuudessakin pärjätä. En käsitä miksi maapalloa pitää kuormittaa vielä lisää. Katsoin dokumentin jossa kerrottiin kuinka paljon juuri nuo ohuet pikkupussit vaarantavat monen meressä elävän terveyden. Pussit hajoavat pieniksi paloiksi ja joutuvat esim kalojen hengitysteihin tai vatsaan. Ei olisi kiva hengittää vastaavasti ilmaa, joka olisi täynnä tappavia hiutaleita. Sulanut pakaste on pieni ongelma tähän verrattuna.

  17. Maria sanoo:

    Pussien tyrkyttämiseen sijaan työnantajat voisivat velvoittaa työntekijät kysymään saisiko olla jotain muuta? Sitä kysyy enää aniharva kassa ja kun joutuu sitten tuottamaan pettymyksen jo enteriä painaneelle kassalle, esim pyytääkseen loton, on kassat jotenkin ärsyyntyneitä…?

    Ja pikkupussit maatuviksi ja maksullisiksi, niin loppuu turha pussien tuhlaaminen 🙂

  18. Kultakala sanoo:

    Miksi S-kauppias niin kovasti puoltaa pikkupusseja? Minulla ei koskaan ole pakasteet sulaneet kassiin. Asiakkaalla kyllä pitäisi olla sen verran järkeä, että osaa arvioida millaisen matkan pakasteet kestävät sulamatta liikaa. Ja tosiaan ne pakasteet voi pakata kassiin tiiviisti vierekkäin ilman pikkupussiakin..

    • Outi, SOK sanoo:

      Asiakkaan arvio on aina oikea! Siksipä asiaa vain kysytään, ja hyvin voi sanoa ei. Ilmaisten pussien jakaminen tuskin on minkään kaupan tavoite. Vain tarpeeseen!

  19. Jupe sanoo:

    Itse vastaan silloin tällöin “kyllä kiitos”, jos mukaan ei ole tullut riittävän montaa isoa ostoskassia kotoa. Ei tarvitse ostaa uusia muovikasseja. Kaikki hedelmäpussit meillä käytetään roskapusseina eri jätelajien lajittelussa.

  20. Suski sanoo:

    Minustakin riittäisi, että pussirulla olisi käden ulottuvilla, jos tarvitse, mutten koe kysymistä häiritsevänä. Joskus tulee oltua ajatuksissaan ja kysymys tulee tarpeeseen.

    Mitä muovijätteen määrään tulee, se pieni pussi on näppärä, kun vien aamiaisleivät tai lounaan kipossa käsilaukun pohjalla töihin. Ehjä pussi ei käytännössä koskaan päädy roskikseen.

    Sen sijaan luonnon jo pellolla yksittäispakkaamien vihannesten kuten paprikoiden ja kurkkujen muovikortsuja ei voi käyttää mitenkään uudelleen. Ja niistä ei kysytä haluanko, ne tulee halusin tai en. Etenkään kurkusta ei ole ensimmäistäkään muovitonta vaihtoehtoa kuin ehkä kerran vuodessa, kun oikein käy tuuri. Mitäs jos ässäjengi alkais tutkia mahdollisuutta saada pakkohevimuovin määrää pienemmäksi? Saahan niitä pikku pusseja muoviin kiintyneet silläkin osastolla.

    • Outi, SOK sanoo:

      Palaute viety eteenpäin! Pakkohevimuovin vähentäminen on hyvä tavoite, jonka eteen tehdään työtä koko ajan. Kurkku tosin on tässä sarjassa haastava tapaus.

      • Suski sanoo:

        Kiitos, niitä pakkohevimuoveja tuntuu tulevan hiipien lisää. Jos kurkku on hiukan herkkis, olisko pienemmistä kuljetuslaatikoista apua? Vrt koulujen luokkakoko. 🙂 Ei vai banaani- vaan myös kurkkulaatikoita, ja muuttajat kiittää (kaupan takahuone ei). Tai joku välipahviratkaisu kananmunan pikkuserkkuhengessä. Ja suoraan sanoen sekin olisi kurkkukehitystä parempaan, jos se kireä kortsu vaihtuisi löysään ja avoimeen, niitä välillä näkee. Ja vielä yksi ajatus pohdittavaksi: jos kokeilette meneekö kireäkortsukurkku, löysämuovikurkku vai pelkässä peltopaketissa oleva parhaiten, katsokaa että kurkku on kaikissa sama. Ei niin, että espanjalainen pakkaamaton ja suomalainen pakattu.

        Tsemppiä kurkkujen kanssa!

        • Outi Hohti sanoo:

          Juttelin meidän heviostoista vastaavan kanssa vielä näistä kurkkuasioista. Pakattu kurkku säilyy pakkaamatonta paremmin. Se on todistettu kestävyyskokein. Löysä pussi vs. kiristekalvo mittelössä ei voittajaa voitu osoittaa, mutta moni kuluttaja syö kurkkuansa vähän kerrallaan usean päivän ajan. Löysän pussin kun avaa, ei sitä enää saa suljettua, mutta kiristekalvo säilyy jäljelle jäävän pätkän suojana. Tämäkin siis tavallaan ympäristön kannalta fiksua, ettei kurkkua mene hukkaan.
          Ilmeisestikin kuljetuslaatikoiden koon optimointi on monen asian summa. Pienemmät kuljetuslaatikot lisäävät pahvin käyttöä ja vähentävät kuljetustehokkuutta eli ei niin ekotehokasta.

  21. Tomppa sanoo:

    Tässä kun on mainittu eri paikkoja missä muovipussit on kiellettyjä, niin mainittakoon että myös Intiassa. Tuli todistettua ympäri maata monessa liikkeessä kylttejä, jossa pyydetään ystävällisesti vaikka näin: “Please do not ask for a plastic bag, it is illegal for us to give you one”, tms. En väitä että ongelmat intialais- ja suomalaiskuluttajan valinnoilla ja seuraamuksilla olisivat verrattavissa, mutta ihmisten opettaminen kertakäyttökulttuurin hyväksymiseen on eettisesti arvelluuttavaa, ympäristöstä puhumattakaan. Pussit hedelmiä varten ovat muutenkin väärin niin monella tasolla.

  22. Julia sanoo:

    Ihminen vaan toimii sillä tavalla, että jos oletusasetuksena on myyjä, joka pussia tarjoaa, pussi tulee myös todennäköisesti sen kummemmin miettimättä otettua. Asiakasta siis rivien välistä työnnetään ottamaan pussi. Mun mielestä riittäis kans, että pussit ovat saatavilla, kuten ne nyt jo ovat. Mä en edes ole huomannut, että pussista olisi hirveästi hyötyä sulamisen hidastamisessa. Jos olen ajamassa kesällä mökille pakasteet kyydissä, otan kyllä jonkun järeemmän viilennysvälineen mukaan.

    t: Tötöilijä

  23. Outi, SOK sanoo:

    Tötöilijöiden äiti kiittää runsaista kommenteista! Nämä varmasti antavat ajattelemisen aihetta siihen, onko nykykäytännössä kenties jotain trimmaamista. Pahuuttaan siellä kassalla ei pusseja kuitenkaan anneta: se kannattaa muistaa. Vain tarpeeseen ja asiakkaan palvelemiseksi.

  24. kaisa sanoo:

    Eli asiakas on hölmö, kun kieltäytyy pussista? eikös tötöily tätä tarkoita. onko tää nyt s-ryhmän virallinen kanta?

    • Outi, SOK sanoo:

      Asiakas ei koskaan ole tyhmä ja siksi myös tässä asiassa saa valita. Tötöily sanan käyttö oli kirjoittajan oma valinta, jolla ei viitata kenenkään käyttäytymiseen suuntaan eikä toiseen. Hauska sana ilmeisesti sinänsä, koska lähti eloon myös irti kontekstista.

  25. Anna sanoo:

    Myös minä toivoisin ettei pusseja enää kassoilla tarjottaisi. Toki esillä ne voivat edelleenkin olla mikäli joku niitä tarvitsee. Aikuisena ihmisenä pystyn kyllä arvioimaan ja ottamaan vastuun siitä sulavatko pakasteeni tai kastelevatko ne muut ostokset, ja toimimaan sen mukaan. Ainakaan pussikysely ei asiakaspalvelulokemustani ole parantanut. Kiitos.

  26. Seija sanoo:

    Koen erittäin ärsyttävänä “pieneen pussiin” tokaisun. Toivon mukaan ei tarvitse enää koskaan kuulla sitä kassalla.
    Palkatkaa seuraavaksi kassoille pakkaajat, jotka laittavat ihan erikseen joka tuotteen “pieneen pussiin”. Sitten voisi vielä kysyä, että saako laittaa nämä kaikki vielä yhdessä oikein isoon pussiin. Siinäpä vasta olisi kunnon palvelua. Jakakaa sitten vielä jätesäkkejä johon voi kotona kerätä näitä pieniä pusseja.

    Pakasteiden eristeenä käytän itse mieluummin paperia, jos tarvetta ilmenee.

  27. Joonas sanoo:

    Ei tuosta pussista oikeasti hyötyä ole. Jos vettä kondensoituu pakasteen pinnalle, kondensoituu se sen pienen pussinkin pinnalle. Jos pakaste sulaa kotimatkalla on jo koko reissu mietitty väärin, jos yli 10min kotimatka kaupasta pakasteiden kanssa, on kylmälaukku paikallaan. Turhake koko pussi.

  28. Elina sanoo:

    Miksette kannustaisi asiakkaita omien kylmäpussien käyttöön? Jonkinlaiset kannusteet tässäkin asiassa auttaisivat varmasti. S-ketju on loppuenlopuksi vastuussa pussien “tuputtamisesta” asiakkaille, jotka varmasti pystyvät itsekin ottamaan kassin tarvittaessaan ilman ainaista asiasta kysymistä. Asiakas ottaa kyllä pussin, jos sen tarpeelliseksi näkee.

    Ohutmuovipussien käyttö tullaan luultavasti kieltämään lähivuosina, joten jos S-ketju haluaa olla proaktiivinen yritysvastuutoiminnassaan, ottaa se pussit pois kaupoista jo etukäteen.

  29. Anneli Miljard sanoo:

    Tämä kirjoitus on kyllä oikein kouluesimerkki siitä, kuinka viestintäpäällikkö vain pahentaa tilannetta viestinnällään. Kirjoittajan argumentit ovat ihan kestämättömiä ja sävy asiakasta kohtaan alentuva. Edellä on jo moneen kertaan hyvin perusteltu, miksi muovipussin tuputtaminen ei ole hyvää asiakaspalvelua, mutta lisään vielä yhden näkökulman: pussittaminen hidastaa kassan työtä. Kuinka moni meistä seisookaan Prisman jonoissa vain siksi, että kassojen aika menee turhaan pakkaamiseen! Se jos mikä on suorastaan onnettoman huonoa asiakaspalvelua. Ekologisista näkökulmista puhumattakaan.

      • Reija Peltonen sanoo:

        Ei tarvitse kysyä! Kyllä asiakas osaa ihan itse ottaa pussin, jos kokee sellaisen tarvitsevan. Ainakin meidän lähi Prismassa suurin osa kassoilta tyrkyttää pientä pussia ja pakkaamista lähes kaikille ostoksille, jotka vaan pussiin mahtuu. Kyse ei ole enää pakasteiden/muiden tuotteiden “suojaamisesta”. Äärimmäisen ärsyttävää! Varsinkin, kun ko.liikkeen kassat tuntuu olevan muutenkin harvinaisen hitaita.

  30. Nikidi sanoo:

    Jos asiakas haluaa sen pussin välttämättä, ni kysykööt itse.. kassalla työskennellessä minua ärsyttää itseänikin pakata niitä pakasteita jonojen kasvaessa, mutta kun ohjeistus on kysyä se perkeleen pussi, ni mitäs teet.. en suinkaan halua lopputiliä syystä että en kysynyt .. Haluatteko pakasteet pussiin?..heh

  31. lidliin kai sitten sanoo:

    Lopettakaa pussien tuputtaminen. Ei ole mitään näyttöä, että jokin pikkupussi pitäisi paremmin jäissä ja auttaisi välttämään ruokahävikkiä. Ihan tuulesta temmattua.

  32. Outi Hohti sanoo:

    Kiitos kommenteista! Koska aihe keskusteluttaa näin paljon, tulemme tekemään asiakkaillemme lähiaikoina kyselyn, kuinka homma olisi jatkossa viisainta hoitaa. Kyselyn alkamisesta ja lopullisista tuloksista kerromme luonnollisesti myös täällä Patarummussa.

  33. Vähemmän muoviroskaa, kiitos sanoo:

    Hyvin on pärjätty ennen, nyt ja tulevaisuudessakin ilman ylimääräistä muovipussia. Kysymys on turha, moni vastaa ‘kyllä’ ihan huomaamattaan. Ottakoon pussin itse, jos kokee tarpeelliseksi. Moni kassatyöntekijä ei muuten edes asiasta kysy vaan laittaa automaattisesti “hyvän asiakaspalvelun” nimissä pakasteet/jogurtit/lakut pussiin, jollei asiakas ehdi erikseen kieltämään.

  34. Prisman kassa sanoo:

    Olen Prisman kassa enkä koskaan kysy haluaako asiakas pussin. Annan sen, jos asiakas pyytää.

  35. Jossi sanoo:

    Onpa pienet pussit saaneet aikaan suuren keskustelun. Itse olen kokenut sen hyvänä asiakaspalveluna, että kassa on kysynyt haluanko pakasteet pussiin. Mutta toki jokainen voi siitä kieltäytyä mielensä mukaan. S-ryhmän kaupat eivät suinkaan ole ainoat kaupat joissa tarjotaan pussi pakasteille..

  36. Juha sanoo:

    S-ryhmä voisi olla joskus edelläkävijä vastuullisuusasioissa. Ei aina voi mennä sen taakse, että “asiakkaat haluaa”.

    Vastuullisuus tarkoittaa sitä, että joskus pitää tehdä kipeitäkin päätöksiä vaikka se rajoittaisi asiakkaiden valinnanvapautta.

    Pikkupussit voisi ihan hyvin poistaa kassalta, ainakin lopettaa niiden tuputus.

    Eikös S-ryhmän päättäjille kintulisi parempi mieli, kun tietäisi, että pienellä päätöksellä säästettäisiin iso määrä luontoa.

  37. Katri Laaksonen sanoo:

    Pienet muovipussit maksullisiksi, hedelmätiskille paperipussit. En halua kustantaa ostoksiini piilotettuna hintana muille ihmisille koiran kakkapusseja. Enkä myöskään halua kasvattaa merten muovisälän määrää yhtään. Merkillistä miten kaupat väittävät pussien olevan ilmaisia kuluttajille. Ilmaista lounasta ei ole.

    • Katri Laaksonen sanoo:

      Ja jos ne on ilmaisia , aion ottaa ensikerralla kaupasta niitä rullia ainakin 5 kpl.

  38. Hartsu-herra sanoo:

    Onpa hämmästyttävää, kuinka paljon keskustelua pienet muovipussit voivatkaan saada aikaan. Loppujen lopuksi kaikkihan tässä ovat oikeassa, kun aletaan oikein hiuksia halkomaan. Mielestäni on yksilönvapautta itse päättää muovipussin käytöstä tai käyttämättä jättämisestä. Kukaan tiedostava ihminen ei varmastikaan ota pussia tarpeettomasti, koska tietää muovin ympäristöhaitat. Mutta koska kenenkään pää ei ole lasia, niin kassahenkilö ei voi tietää, mitä asiakkaan päässä liikkuu. Siksi on mielestäni kohteliasta asiakaspalvelua kysyä ja tarjota mahdollisuus joko ottaa tai jättää se pieni muovipussi. “Ei kiitos” on ihan helppo ja ystävällinen tapa kieltäytyä.

  39. Taikku sanoo:

    Ihanaa, että jo vuosia kiehuttaneesta pussien tyrkyttämisestä kysytään viimein asiakkaiden mielipidettä! Vastaan aina jotain tyyliin “miksi ihmeessä ottaisin pussin?” tai “en missään nimessä, ei ne mihinkään tuolla kylmässä sula” tms. Silti sitä aina vaan tyrkytetään, vaikka myyjien kanssa tulee tutuiksi vuosien varrella ja he varmaan näkevät, että asiakas käyttää AINA omaa kangaskassia ja jos ihan pakko, valitsee hevipussiksi biopussin, joita kiitos vaan on nykyään aika laajalti tarjolla. Kerran kysyin myyjältä syytä tähän järjettömyyteen, niin hän vain sanoi, että on ohjeistettu kysymään joka kerta! Kyllä ne, jotka hysteerisesti pelkäävät jotain tuotteiden vuotamista (mitä en ole itse 37 elinvuoteni aikana koskaan kokenut…), osaavat varmasti ottaa sen pussin itse siitä rullasta.

  40. Antti Lappalainen sanoo:

    Muovipussien käyttö pitäisi lopettaa, joten ohjeistakaa henkilöstöä, että eivät tarjoa asiakkaille muovipusseja ja muovipussien myyntikin pitäisi lopettaa, koska ne kuormittavat ja vahingoittavat luontoa ja eläimiä.

  41. Helena sanoo:

    Pakko saada pussi pakasteiden ympäri – monet vuotavat “vettä” sulatessa kotimatkalla.
    Jos ei pusseja niin pitää varmaan ottaa mukaa joku kannellinen muoviastia 😉
    MUTTA miksi meillä ei ole muovikierrätystä niinkuin oli Hollannissa jo 1980- luvulla ??
    Muuten kyllä vältän muovipusseja ja käytän kangaspusseja.
    Toivon että S-market ottaisi takaisin kangaskassien myynnin 😀

  42. Jaana sanoo:

    Itse kassalla päiväni työskennellessäni en kysy “laitetaanko pussiin” koska se hidastaa työskentelyä ja aiheuttaa jonoja. Pussirullat ovat kassojen pakkauspäässä asiakkaiden ulottuvilla ja sieltä asiakas saa itse ottaa pussin ja pakata vaikka kaikki ostoksensa niihin. Itse ollessani asiakkaana minulta usein kysytään “laitetaanko pussiin” ja vastaan ei laiteta tai sitten sanon että kiitos mutta voin laittaa itsekin. Muovi on aivan turhaa jätettä, jonka käyttöä meidän pitäisi oikeasti vähentää. Itselläni on kestokassi tai sitten kierrätän vanhoja muovipuseja niin kauan että ne päätyvät roskapusseiksi….Pienten pussien tyrkyttämisestä pitäisi luopua!!!

  43. hiiriä vai ihmisiä? sanoo:

    On erittäin kohteliasta kaupan palvelua kysyä “laitetaanko pieneen pussiin”. Ei luulisi olevan vaikeaa sanoa “ei kiitos”. Muovipussin voi uusiokäyttää moneen tarkoitukseen, meillä kissanvessan kakkapussina jolloin pussi joutuu kaatopaikalle oikeaan paikkaan. Paperipussi ja erityisesti valkaistu paperi on enemmän luontoa rasittavaa. On uskomatonta minkä vuodatuksen pienet pussit ovat saaneet aikaan.

  44. Mirka sanoo:

    Tykkään, että kysytään! Helpottaa, jos myyjä laittaa tuotteet ( pakasteet, rahkat ja jugurtti ) pusseihin valmiiksi, koska ostan useimmiten kerralla ison määrän. Nopeuttaa ostoksien pakkaamista.

  45. Aleksia Bäcklund sanoo:

    Ei siitä mitään haittaa ole, mielummin mä otan ton pussin kun se et noi pakasteet mähmää kaikki tuotteeet kassissa, vai pitääkö sit jatkossa ruveta ostamaan oma muovikassi pakasteille 😀 samoin rahkoille, pesuaineille, pikku tuotteille ym
    Se kuka ei halua niin osaa varmaan sanoa nätisti et kiitos ei.. 😀
    Eihän noi mitään kertakäyttökamaa ole et en ymmärrä tätä turhaa hössötystä…
    Nää menee sit eväspusseiksi, matkoille, vessan roskikseksi, koirankakkapussiksi jne

  46. Johanna sanoo:

    Pussia ei tarvita eikä sitä tarvitse kysyä. Pussit voi olla näkyvillä jossakin jos asiakas sellaisen kokee ehdottomasti tarvitsevansa. En usko kuitenkaan, että pussilla on oikeasti mitään virkaa. Kiitos, että kyselette ihmisten mielipidettä asiasta näin.

Mitä mieltä sinä olet?