Hintavertailu on vaikeaa – kuka oikeasti on halvin? 79

Foodie tuo hinnat kotisohvalle

Jokaisella kuluttajalla on omanlaisensa ostoskori.  Hintavertailuja kannattaa siis tehdä myös omista suosikkituotteista.  Voit vaikka skannata matkapuhelimella EAN-koodin kilpailijoidemme tuotteista ja tarkastaa, mitä sama tuote maksaa meidän myymälässämme. Tämän tekee helpoksi S-ryhmän palvelu Foodie.fi. Foodiesta löytyvät kaikkien S-ruokakauppojen hinnat ja valikoimat.

Yle julkisti tänään kaupan omien merkkien hintavertailun, jossa Lidl nousi ykköseksi. Vain reilu kuukausi takaperin Yle julkisti hintavertailun,  jonka mukaan Prisma on halvin kauppa. Miksi vertailut antavat eri tuloksia? Miten hintavertailu tulisi tehdä oikein? Onko S-ryhmä aidosti edullinen ja onko Suomessa hintakilpailua?

Mikä on pielessä?

Hintojen helppo vertailu ja läpinäkyvyys on tärkeää. Ikävä kyllä Ylen tämänpäiväisessä vertailussa on kuitenkin puutteita. Lidlistä vertailuun oli otettu minkä tahansa merkkisiä tuotteita.  S-ryhmästä vertailuun oli sen sijaan otettu vain Rainbow-tuotteita. Kuitenkin meillä on hyvin edullinen X-tra-tuotesarja, joka on erityisesti suunniteltu kilpailemaan Lidlin halpatuotteiden kanssa. Tätä Yle ei ottanut huomioon tutkimuksessaan.

S-ryhmässä Kotimaista, Rainbow tai X-tra on useimmiten se halvin tuote. Monessa tuoteryhmässä tavarantoimittajan merkki on kuitenkin edullisin. Esimerkiksi maidoissa edullisin tuote on Valion Arki maitojuoma, oluissa Koff. Näitä hintoja Yle ei ottanut vertailuunsa.

Tuotteiden laadussakin on eroa. Monet Lidlin tuotteet ovat hyviä ja laadukkaita. Kuitenkin jos katsotaan tuotesisältöjä, on Rainbow tummassa suklaassa eniten kaakaota ja ruisleivässä eniten ruista. Vertailun edameista Rainbow oli kalliimpi kevytjuusto, muilta vertailuun oli otettu normaalirasvainen tuote. Halvin edam valikoimissamme on Valion Arkijuusto, joka olisi vertailussa ollut halvempi tuote kuin Lidlin ulkomaista alkuperää oleva oma merkki.

Lidl on kertonut, että sen tuotteiden kotimaisuusaste on 25-40 % vuodenajasta riippuen (HS 23.9.2013). S-ryhmässä Suomessa valmistettujen tuotteiden osuus on 75 %. Raaka-aineistakin 50 % on kotimaisia. Toisin kuin kilpailijamme, kerromme omien merkkiemme tuotepakkauksissa aina avoimesti myös pääraaka-aineiden alkuperän.

Miten hintavertailu sitten tulisi tehdä?

Julkisissa hintavertailuissa tärkeää on objektiivisuus. Kaikkia kauppaketjuja tulisi tarkastella tasapuolisesti. Tämä tarkoittaa, että huomioon pitää ottaa kaikki myymälässä myynnissä olevat samanlaatuiset tuotteet. Hintoja pitäisi kerätä yli sadasta tuotteesta.

Hinnat myös vaihtelevat alueittain. Tämän takia vertailussa tulisi olla useita myymälöitä ympäri Suomen. Hinnat olisi hyvä painottaa kysynnällä. Silloin eniten ostetut tuotteet saisivat vertailuissa isomman painoarvon. Bonusta ei tarvitse ottaa huomioon. Se tulee S-ryhmässä kaupan päälle ja asiakkaamme tietävät sen.

Parhaiten hintavertailuissa on onnistunut Kilpailu- ja kuluttajavirasto. Olisikin hyvä, jos kauan pysähdyksissä ollut viranomaisten tekemä hintavertailu jatkuisi. Toimivassa markkinassa tarvitaan riippumatonta hintavertailutietoa.

Kuka sitten on edullinen?

S-ryhmän ruokakaupan selkeä tavoite ja lupaus on tarjota asiakkaillemme markkinoiden edullisimmat hinnat. Edullisimmat hintamme löytyvät Prismoista, joissa kustannustehokkuutemme on paras. Haluamme olla kilpailukykyisiä myös S-marketeissa, Saleissa ja Alepoissa.

On totta, että Lidl on haastanut meidät hinnoittelullaan. Lidl on S-ryhmää kymmenen kertaa suurempi yritys, joka keskittyy vain parin tuhannen tuotteen myymiseen. He ovat tehokkuuden ja kansainvälisen ostamisen mestareita. Tässä meillä on sekä opittavaa että parannettavaa.

Olemme ottaneet haasteen vastaan ja kiihdytämme entisestään työtämme edullisten hintojen puolesta. Emme anna periksi. Uskallankin luvata, että Suomen edullisimmat hinnat löytyvät tietyistä Prismoista eri puolilla Suomea. Tsekkaa hinnat vaikkapa Lahden, Jyväskylän, Kuopion, Kouvolan, Kokkolan, Joensuun, Seinäjoen, Porin tai Kirkkonummen Prismoista.

79 vastausta artikkeliin Hintavertailu on vaikeaa – kuka oikeasti on halvin?

  1. Jouni Toivola sanoo:

    X-Tra tuotemerkki on ala-arvoisen huono, ja sitä ei kannattaisi ottaa mihinkään vertailuun, kuulostaa teeskentelyltä. X-tra on laadullisesti aivan surkeaa. Hyväksykää vaan tosiasiat. Lidlin tuotteet ovat tuoreempia , ja laadullisesti parempia. Heillä toimii logistiikka paremmin kuin S tai K-ryhmällä. Ottakaa opiksi. Tuotteet ovat järjestäen tuoreempia ja parempia. Esimerkkinä, ostin hiljattain Prismasta salaattia valmiiksi purkitettuna, italialaista, paketissa. Kotona huomasin siinä olevan mätiä ja haisevia salaatin paloja. Heitin pois koko purkin vaikka joukossa oli toki hyviäkin ja syömäkelpoisia lehtiä. Koskaan näin ei ole käynyt Lidlissä. “Asiakas on oikeassa”. Kuten myös oli Ylen vertailu.

    • jussi.runtti sanoo:

      tuohan prisman mainos on ihan höpöä. vai kaupanpäälle. en ole ikinä ilmasta lounasta loppujen lopuksi syönyt. aina tavalla tai toisella olen sen maksanut

  2. Tuomo Lindlöf sanoo:

    Olen samaa mieltä X-tra tuotemerkin tuotteista.ostin X-tra lenkkimakkaraa ja syömättä jäi, oli se niin kamalan makuista,lihaa tuskin ollenkaan ja jotakin sidekudosta.Pidin sitä ala-arvoisena.

  3. 4% S-bonusasiakas vielä toistaiseksi sanoo:

    Lidlin kevytviili 26 senttiä, Prisman ja S-marketin kevytviili 3x senttiä ja K-kaupan kevytviili 5x senttiä. Eli perustuotteessa Lidlin hinta on 20% halvempi. Viilin osalta hinta on S-ketjun kaupoissa noussut tasaiseen tahtiin. Viili ei ole missään vertailuhintakorissa?

    Oltermanni-juusto taitaa olla jossain vertailuhintakorissa, koska sen hinta on käsittämättömän halpa (5-6 €/kg) verrattuna muihin kotimaisiin maitotuotteisiin.

    Sen jälkeen kun Lidl saa HeVi osastonsa valikoiman ja laadun kuntoon niin S- ja K-ketjut ovat todella helisemässä ja esim. Citymarketeissa ja Prismoissa kannattaa aloittaa miettimään aidosti asiakasystävällisen myymälälayoutin suunnittelua sen sijaan, että maitotiski tungetaan myymälän takimmaiseen nurkkaan

    • Bonuskortiton sanoo:

      Nämä katsos vielä kuvittelevat, että kun pannaan perustarpeet perimmäiseen nurkkaan niin hölmöt kerää kaikkea krääsää siitä matkalta mitä esille kehdataan tunkea. Ei toimi enää nykypäivänä, yleensä ihmisillä on ostoslistat valmiina, ei sinne tulla etsimään mitään muuta kuin tarvitaan. Paitsi ne hölmöt tietysti haksahtaa heräteostoksineen vielä aika ajoin.

  4. Jarno Hietala sanoo:

    Lidlin toiminta on tehokkaampaa, mikä mahdollistaa alhaisemmat hinnat. Kassoja ei esimerkiksi ole koko ajan tyhjänpanttina, vaan tarvittaessa uusia kaasoja tulee purkamaan jonoja ja sen jälkeen palaavat muihin tehtäviin. Lisäksi Lidl ei investoi jatkuvalla vimmalla täysin turhia myymäläremontteja eikä Suomen voitoilla rahoiteta ulkomaille rakennettavia hypermarketteja. Voisi nekin rahat jakaa kotimaisille asiakasomistajille, kuten osuuskunnan ideana on alunperin ollut. Ulkomaille investoidut rahat eivät ikinä tule palaamaan suomalaisille asiakasomistajille, vaan ne jäävät paikallisille.

    S-ryhmä ja varsinkin Kesko ovat liian kauan saaneet hallita markkinoita eikä kilpailua ole ollut. Keskon markkinanosuus laskee kovaa vauhtia ja heillä reagoidaan pienentyneeseen tulokseen korottamalla hintoja ja katteita edelleen. Tämä taas ajaa asiakkaat halvenpien hintojen perässä pois ja noidankehä on syntynyt.

    Sitä en tosin koskaan tule näkemään, että S-ryhmä tai Kesko olisi oikeasti yhtä halpa kuin Lidl. Lidl voisi myydä vieläkin halvemmalla kannattavasti, mutta ei tarvitse kun asiakkaita on kaupat täynnä jo nyt. Sitten jos kilpailijat halventavat hintoja niin voivat laskea.

    • Bonuskortiton sanoo:

      Lidlillä ei myöskään ole ylisuuria myymälöitä siksi, että saa mahdutettua kaiken maailman hifistelytuotteita hyllymetreittäin, joita osaa se pari ihmistä kuussa ja loput roskiin. Hävikki tulee aina tuotteiden hintoihin ja Ilkka voisi oikeastaan kertoa, että miksi se hävikki yleensä vielä vähennetään verotuksessa esimerkiksi poistoina tai muina tulonhankkimisvähennyksinä, jos ei saada hyvitystä esimerkiksi palauttamalla tuottajalle? Ei kahteen kertaan viitsi kukaan maksaa samasta asiasta; ensin kaupalle ja sitten vielä valtiolle jotta saa pidettyä teidät tyytyväisenä.

  5. Outi Hohti sanoo:

    Kiitos palautteista. Makuasiat ovat aina hyvin pitkälti mielipideasioita eikä niistä kannata kiistellä. Huonoa laatua (kuten Jounin edellä mainitsema selkeästi pilaantunut salaatti) ei kuitenkaan koskaan saa hyväksyä ja tällaisissa tapauksissa kannattaa aina antaa palautetta.
    Mitä tulee X-tra tuotteisiin, niin kyseessä on halpahintatuote. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että X-tra tuotteissa on tingitty esim. pakkauksen designista, toisinaan marja- tai vaikkapa lihapitoisuudesta. Näin hinta pysyy jopa 50% edullisempana vastaavaan merkkituotteeseen verrattuna.

    • Jaska Jokunen sanoo:

      ” X-tra tuotteissa on tingitty toisinaan marja- tai lihapitoisuudesta. Näin hinta pysyy jopa 50% edullisempana vastaavaan merkkituotteeseen verrattuna.”

      Luuletko ihmisten olevan nin tyhmiä että syövät loputtomiin p****a ja tekevät valintansa vain hinnan perusteella, eivät muuten tee. Kun he havaitsevat liikkeen halpatuotteen lähinnä säälittäväksi tekeleeksi niin mieleen hiipii lähinnä myötä häpeän tunne siitä miten alas liike voi vajota, yrittäessään vastata hampaat irvessä hintakilpailuun. Jos ette pysty tarjoamaan laadukasta tuotetta edullisesti niin unohtakaa koko juttu. Se on kaikille paras ratkaisu.

      PS: X-tra sarjan omenasose on hyvä esimerkki hyvästä ja onnistuneesta hinta laatusuhteesta.

        • Erkki Blomqvist sanoo:

          Perunoiden joukossa oli aina pilaantuneita kun ostin ne Smarketista.Tien valituksen terveystarkastajalle kun myymälään tehty ei auttanut. Ei auttanut sekään,sain, kirjallisen vastauksen että”perunoissa saa olla kymmenen%pilaantuneita” ja niin niissä on edelleen. Vahdoin perunan osto paikkaa.

  6. Valistunut kuluttaja sanoo:

    Tuo myymälöiden jatkuva remontointi on kieltämättä kummallista. Esimerkiksi Itäkeskuksen Prismassa on käynnistymässä mittava remontti, vaikka koko myymälä rakennettiin vasta muutama vuosi sitten.

    Samoin Helsingin Alepoissa on käynnissä jokin remonttiaalto, vaikka moni myymälä on suhteellisen uusi.

  7. Kallista ässää sanoo:

    Siinä on turha enää selitellä kun on jo housussa. Oma kokemukseni mukaan lähes kaikki on Lidlissä reilusti halvempaa ja laatu hyvä. Myös suomalaisten tuotteiden kohdalla kun vertaa S tai K ketjuihin.

    Jos paikallinen Lidl olisi hiukan lähempänä, en enää edes vilkaisisi S ja K ketjujen suuntaan. Ero on sen verran suuri kassalla.

    Ja se X-Tra on tosiaan ihan hirveää kuraa verrattuna Lidlin omiin tuotteisiin.

  8. lopettakaa_bonukset_alennus_hintoihin! sanoo:

    X-tra on kyllä laadultaa surkeaa kun vertaa Lidlin vastaaviin, sianruokaa……

  9. Lasse sanoo:

    On pari tapaa, voi myydä tuotteen edullisemmin ja pienemmällä katteella tai pitää kiinni korkeammista katteista ja myydä vähemmän. Ensiksi mainittu tapa tuo yleensä jatkuvaa varmaa kasvua ja asiakkaita sitä kautta kauppa saa myös enemmän rahaa ,eli tulosta. On hyvä kehittää eteenpäin. Eli on selvästi kannattavampaa.

    Se näkyy kaikissa kaupoissa , sekä verkkokaupoissa. ( missä on vapaa markkinatalous)

  10. jussi Savoilainen sanoo:

    Niin – S-ryhmän ‘private label’ tuotemerkit ovat usein kalliimpia, kuin niitä valmistavan yhtiön oma tuotemerkki.

    Esimerkiksi käy vaikkapa Ballyn valmistamat hunajakaneli keksit. Viime vuonna olivat S-kaupoissa Ballyn tuotemerkillä ja maksoivat 99 senttiä. Vuoden alusta ‘private label’ tuotemerkki ja S komeili pakkauksessa ja hintaa tuotteella 1.19 euroa. Korotus siis luokkaa huimat 20 %.

    Monta muutakin vastaavaa esimerkkiä olisi, mutta tuo tuli ensimmäisenä mieleen. Syynä ei siis suinkaan ole S-ryhmän pienuus vs. Lidlin suuruus ostoissa.

  11. Keijo Malin sanoo:

    Miksikähän Alarotu ei kerro mikä osuus korkeissa hinnoissa on investointien rahoituksella lähialueille, esim. Pietariin ja Baltian maihin (joihin on investoitu yli kymmenen Prismaa ja hotelleja ym). Olisi reilua nähdä rahoituslaskelma vaikkapa Yhteishyvän sivuilla näistä. Ei myöskään maininniut, että bonusta saa muualla Suomessa enemmän, kuin Pk-seudulla. Miksi?Tulonsiirtoja nämäkin. Myöskään mainintaa markkinointietuen vaatimisesta tavarantoimittajilta ei tullut esille. Tuskin niitä Lidl saa.
    Myös ABC-asemien polttoainehinnat ovat aina kalleimmat, perusteluna mahdollinen bonus, jota sinkku- tai pienet perheet eivät paljoakaan pysty saamaan.
    Ainoa mikä on varmaa niin joka kuukausi hintaralli pyörii ylöspäin .

    • Marjaana Saarikoski, SOK sanoo:

      Hei Keijo

      Bonusta maksetaan asiakasomistajatalouden kuukausiostojen perusteella ja bonusprosentti määräytyy osuuskauppakohtaisen bonustaulukon mukaisesti. Osuuskaupat ovat itsenäisiä yrityksiä ja päättävät omasta bonustaulukostaan, mistä syystä bonustaulukoissa on eroja eri osuuskauppojen välillä.

      Ystävällisin terveisin
      Marjaana Saarikoski, asiakasomistaja- ja partnertoiminnan päällikkö
      SOK Asiakkuus

  12. Tapio Luomanen sanoo:

    Atrian perinteinen lauantaimakkara siivu. Lidl normaali hinta 1,19 ja S-market 1,45. Aika suuri hinnanero noin pienessä asiassa yli 20% kalliimpaa. Olen samaa mieltä edellisten kanssa, että X-tra tuotteista ei voi puhua vastaavina Lidlin omien tuotteiden kanssa. X-tra tuotteet ovat hirveetä kuraa.

  13. MM sanoo:

    Keijo Malinilta erittäin hyviä kysymyksiä. Näihin olisi syytä saada oikeat vastaukset.

  14. tapsa sanoo:

    Lidilissä mikä tahansa tuotemerkki on parempi kuin S-ryhmän parhaat merkit. X-tra on ihmisravinnoksi kelpaamatonta.

    Esimerkki: Keittoliha. Lidlissä 98% lihaa, S-Marketissa 80% lihaa. Hinta lidlissä halvempi.

    S:n jättimarketit on väärä konsepti. Ihmiset ei ruokakaupassakaan kaipaa 10 000 eri artikkelia vaan muutaman laadukkaan.

  15. Esa sanoo:

    Miksi S-marketin lounastiskillä oleva valmissalaatti jopa K-marketin (buffet-tyylistä) salaattitarjontaa kalliimpaa. Kallis on Keskon 15,90€/kg:kin, mutta S-Marketin aivan älytön liki 18€/kg on jo jotain aivan muuta.
    K-Marketin salaattibuffetissa voi sentään itse valita liki kolmestakymmenestä tarjolla olevasta herkusta omanlaisensa annoksen.
    Kyllä teillä on vielä paljon kirittävää, jos meinaatte pitää markkinaosuutenne, kun asiakkaat hiljalleen avaavat jo aivan liian pitkään ummessa olleet silmänsä.

    Odotan mielenkiinnolla, että ko. liikkeiden naapurissa oleva Lidl alkaa tarjoamaan salaattia, muunakin kuin itse valmistettavana.

  16. Jolle sanoo:

    Bonukset ovat voitonjakoa asiakasomistajille eivätkä nosta tuotteiden hintaa sen paremmin kuin osingot K-ketjun osakkaille. Sama juttu OP-bonuksissa. Ei niitä ole lisätty asiakkaiden asuntolainan korkoon sen enempää kuin Nordeassa osinkoja heidän marginaaleihinsa. Miten ihmisille voi olla niin vaikeaa ymmärtää että he voivat valita jaetaanko heidän asiakkuudestaan kertyvä voitto osinkoina omistajille vai bonuksina asiakkaille.

    • Bonuskortiton sanoo:

      Mistäs Jolle kuvittelee sen jaettavan voiton tulevan, jos ei tuloista eli siitä mitä myydään ja millä hinnalla? Se, että näillä on omat tukkuportaatkin nykyään samassa ketjussa, jotka laskuttaa toinen toisiaan aiheuttaa aina vain enemmän kustannuksia. Mitä enemmän yrittää haalia sieltä sun täältä, sitä kalliimmaksi se kuluttajalle käy. Liikaa välikäsiä S (Ja K-ryhmänkin) touhuissa että voisi olla halvin järkevästi muuta kuin hetken.

      Nyt voisi kysyä Ilkalta, että kannattaako ahneus kun rahaa ei kasva puissa? Ja tuo oli viimeinen niitti minulle, etten ikinä asioi S-ketjussa, että alettiin leikkiä pankkia. Meillä on ihan tarpeeksi kiva inflaatio ilman sitäkin, että joku kauppaketjukin vielä alkaa lainailemaan olematonta rahaa ulos maailmalle. Vai mikä lienee S-pankin luotoissa osa-varanto-osuus? Kai se sama normi kuin muillakin pankeilla?

  17. kyllästynyt sanoo:

    Miksi S on sisustanut kaupat kalliisti kuin olohuoneiksi. Se on säälittävää.

  18. ex tonni kuussa prismaan sanoo:

    S-ryhmä kilpailee siis lähinnä valikoimalla. Siitä esimerkki viime viikolta. Viikin Prismassa oli Oatlyn kauramaito loppu. Kysyimme myyjältä löytyisikö sitä varastosta lisää. Myyjän vastaus: sitä on sen verran mitä hyllyssä on tilaa ja tilaavat tarvittaessa lisää. Hyllypaikka ei ole järin suuri ja tuote säilyy huoneenlämmössä kuukausia.
    Kilpailija Citymarketissa ovat hakeneet useamman kerran takahuoneesta lisää. Voitte arvata pari kertaa käykö perhe, jossa on maitoallergikko, hakemassa ostoksensa kahdesta kaupasta vai hoitaako jatkossa ostoksensa siellä, missä tarvitsemaansa tuotetta on varmemmin saatavilla.

  19. Juha Joki sanoo:

    en viitsi Prismassa asiointia varten ostaa autoa. Käyn lähi-Lidlissä.

  20. jokuvaan sanoo:

    Jo se että bonuskorttia vingutetaan kassalla aiheuttaa monin tavoin lisää kustannuksia ja hidastaa työskentelyä. Toki onhan S-market tai Alepa hyvin halpa kauppa verrattuna esim. Siwaan joka on tippunut hintakilpailusta täysin.

  21. Jussi Salakari sanoo:

    syvältä että pitäs johonkin extraan verrata lidlin laatu tuotteita, Paljo enempi shittiä prismassa ainoostaan haean kahvit ja juustot prismasta. Löfbergs lila crescendo ja Allerums präst, kun on jotain parempaa kun korvike ja kumijuusto. Ellen ole ekhtinyt ICA Maxsiin

  22. Ilari Rautavaara sanoo:

    Samoja kysymyksiä kuin Keijo Malin esittää, olen miettinyt itsekin jo pitkään.

    Olen melko vakuuttunut, että moni ihminen olisi tyytyväinen vain siihen, että kaupasta saisi laadukasta, mutta kohtuuhintaisia elintarvikkeita ja päivittäistavaroita. Nämä hieman suuruudenhullut investoinnit ja laajentumiset, joita S-ryhmä aggressiivisesti koko ajan tekee, eivät mielestäni vain palvele tavallista kuluttajaa.

    Esimerkiksi Turun alueen TOK omistaa yli 40 ravintolaa! Suurin osa näistä ei todellakaan ole kannattavia. Millä nämä sitten pidetään pystyssä? No “ylihintaisella” ruoan hinnalla tietenkin, jolla näitä ravintoloita sitten subventoidaan. Yksi TOK edustajistoon kuuluva vastasi minulle tuohon kysymykseen järkyttävästä ravintoloiden määrästä Turussa, että: “Pakko niille kiinteistöille on jotain mielekästä käyttöä keksiä”. Niin, toisaalta, eivät ne kiinteistöt ole mitenkään vahingossa TOK:n syliin tippuneet.

    Itse vaihdoin vuosi sitten lähes 20 vuoden uskollisen TOK-asiakkuuden jälkeen Lidliin. En pelkästään hinnan vuoksi, vaan en vain yksinkertaisesti halua olla tukemassa näitä järjettömiä hankkeita, johon TOK rahojaan koko ajan syytää. Ja se, että meidän kolmihenkisen perheen kauppalasku on kuukaudessa tippunut n. 200 euroa, ei tietenkään ole mikään huono asia.

    Vaihdan asiointini takaisin kyllä TOK:n kauppoihin heti, kun kaupan päästrategiana on tuoda kuluttajille edullisempaa ruokaa, eikä investointikassan kerryttäminen älyttömille ulkomaan hankkeille. Kuinka moni meistä asiakkaista oikeasti haluaa muka tuota?

  23. Timo Lehtinen sanoo:

    Lidl vieressä ja sinne kauppakassi vetää hinta/laatusuhteellaan. Ilman tutkimustakin kassakuitti silminnähden pienempi kuin vastaava ostos S- tai K-ryhmistä. Mikäli siellä myytäisiin myös jumbomunia, ei tarvitsisi aina silloin tällöin käydä muualla. Eli meidän talousrahoista ylläpidetään S-ryhmää ainoastaan munien osalta. Erityisesti juomapuoli on Lidlissä aivan toisella planeetalla muihin suhteen. Ja juomalaatu hyvää, mehut, limsat, kivennäisvedet.

  24. Victor Motas sanoo:

    Vielä muutama vuosi sitten Lidlissä oli ruuhkaa kassalla lähinnä perjantai-iltaisin, nykyään siellä on ruuhkaa heti kello kuuden jälkeen päivittäin kun hinta ja laatutietoiset ihmiset pääsevät töistä.. S-ryhmä voisi laskea esim. juuri niiden tuoresalaattien hinnat järjelliselle tasolle tyyliin 10 € kg kun nykyään hinnat ovat 12,90 – 18,90 €/kg Ei niiden salaattien valmistaminen niin paljoa maksa vaikka olisi mitä katkarapukimaraa.. Jos S-ryhmä pystyy tarjoamaan Buffa- ravintoloissaan 9,90 € lounasta/pitsaa niin paljon kuin sielu sietää nii miksei sitä salaattia saa sieltä tiskiltä samaan hintaan vaikka kiloa?

    Kaupat ohjaavat ihmiset tietoisesti syömään mahdollisimman prosessoitua ja epäterveellistä eines-ruokaa kun tilanteen pitäisi olla juuri päinvastoin että se tuore ruoka olisi edullista ja ne ihmiselle kelpaamattomat lisäaineilla kyllästetyt valmis burgerit ja hodarit haittaveroilla korotettuja hinnoiltaan.

    S-ryhmä ei ainakaan tee mitään kansanterveyden eteen vaikka sillä suurimpana toimijana on suurin vastuu..

    Pienentäkää niitä järjettömiä katteitanne! On tässä elämässä muutakin kuin pääoma ja tuotto sille.

  25. Pasi Immonen sanoo:

    “Uskallankin luvata, että Suomen edullisimmat hinnat löytyvät tietyistä Prismoista eri puolilla Suomea. Tsekkaa hinnat vaikkapa Lahden, Jyväskylän, Kuopion, Kouvolan, Kokkolan, Joensuun, Seinäjoen, Porin tai Kirkkonummen Prismoista.”

    Eli pitäisikö hintavertailijoiden käydä poimimassa nämä tuotteet tietyistä Prismoista, jotta tulos olisi oikea?

    Miksi ihmeessä minun helsinkiläisenä Prisman lähellä asuvana pitäisi “tsekata hinnat” Lahden tai Kirkkonummen Prismoista? Minua kiinnostaa vain lähinnä itseäni olevan Prisman hinnoittelu. Olen ymmärtänyt että kaikissa Lidleissä on samat hinnat.

    X-tra-tuotteista olen täsmälleen samaa mieltä aiempien kirjoittajien kanssa. Laatua voi verrata esimerkiksi tutkimalla X-tra ja Lidl-tuotteen liha-, marja-, kasvis-, tai hedelmäpitoisuutta.

    Valikoimasta puhuttaessa Kesko on ykkönen. Esimerkiksi uutuustuotteet olen löytänyt ennemmin K-kaupoista kuin S-ryhmän kaupoista.

    • Bonuskortiton sanoo:

      Hyvä pointti. Näille näyttää riittävän, että kunhan jossain toimipaikassa on halvempaa niin sitten ollaan halvimpia. Pätee myös tuohon bonuskorttitouhuun, vaikka kukaan ei sitä voi aseella pakottaen kenellekään väkisin tunkea, jotta saisi alennukset.

  26. Älkää välittäkö näistä änkyröistä sanoo:

    Asiallinen kirjoitus. Nämä kommentoijat jotka tuomitsevat x-tra tuotteet suoralta kädeltä laaduttomiksi, saavatkin painua sinne Lidliin ulisemaan. Kai se kaupassa asiointi tulee kalliiksi jos ei uskalla kokeilla uusia tuotteita vaan ostetaan pelkästään sitä VALIJON MAITOVA ja RESITENTTI KAFFEA kun muu on ULUKOMAALASTA TAI MUUTEN VAAN EPÄILYTTÄVÄÄ KURAA.

    Itsehän asioin s-marketissa, ja hinta on ihan kilpailukykyinen Lidlin kanssa.
    Esim. Limsat on parempia s-marketissa kuin Lidlissä.

    • Bonuskortiton sanoo:

      Minä tuomitsenkin nämä kauppojen omat tuotteet sillä perusteella, että tuoteselostetta katsoen huomaa niiden olevan kuin pahimmankin pula-ajan pettuleipää. Kaikki on korvattu sellaisella halvalla roskalla, jolla ei ole mitään tekemistä alkuperäisen tuotenimikkeen kanssa. Ja valitettavasti moni ihan merkkituotekin on samaa kuraa.

  27. Harri Löfman sanoo:

    Olis kiva tietää, että miten Alarotu tän selittää? Kaikissa Hok-Elannon S- marketeissa maksaa Tammisen grillikylki 11.90 €/kg ja Peltovirran grillifile 10.90 €/kg. Mutta kaaren Prismassa, myös Tammisen grillikylki 11.90 €/kg MUTTA, MUTTA…..Peltovirran grillifile 15.90 €/kg, olen varma et tukkuhinta sama.

  28. Prisma sanoo:

    Ei missään ole aitoa Suomalaista ruokaa. Vihannekset ja jopa perunakin raahataan Italia, Hollanti tai Espanja akselilta. Kokit yrittää puhua hyvistä kotimaisista raaka aineista, mutta ketjut haluavat halpaa, jotta katteet kohdilleen saadaan.
    Lidl on edullisin.

    • Ilkka Alarotu sanoo:

      S-ryhmä tuo nyt markkinoille Kotimaista-tuotesarjan. Tässä tuotesarjassa sekä valmistus että raaka-aineet ovat suomalaisia. Kotimaista merkkiä ostaessasi voit luottaa suomalaiseen alkuperään.

      Ilkka Alarotu

    • taisto temmi sanoo:

      Jos et ole huomannut, niin suomessa satokausi ei kestä 12:sta kuukautta.

      Suomessa turvaudutaan tuontiin kun kotimaisten saatavuus loppuu tai laatu heikkenee, mutta siltikin esim kotimasta kurkkua, tomaattia ja perunaa on saatavana ympäri vuoden. Perunoissa uudensadon peruna taitaa olla espanjasta ja ruotsista.

      Jos keksit jonkun vippaskonstin millä saadaan pottu ja porkkana kasvamaan umpihangessa, niin olet ehkä ansainnut Nobelin 🙂

      • Bonuskortiton sanoo:

        Ne on varmaan jotain kausituotteita. Mutta tosiaan, kannattaa muistaa, ettei Suomessa talvella kasvateta pottua eikä oikein muitakaan juureksia kasvihuoneissa. Korkeintaan salaatteja, tomaatteja ja sen sellaisia. Ja niitä pitkään kesästä säilytettyjä kotimaisia nahistuneita sitten ei osta kukaan, jos nyt tuota sattuisivat kokeilemaan.

  29. Ville V. sanoo:

    Kiitos Jeesukselle (ja saksalaisille) Lidl:n tulosta Suomeen. Turun keskustassa asuvana olen Lidlin ansiosta voinut jättää S-ryhmän kaupat kokonaan taakseni, ja turvautua pelkästään torituotteisiin ja Lidliin. Kukkaro kiittää ja pöydällä on edelleen hyvää ruokaa.

  30. jepjep sanoo:

    Taisi kalikka kolahtaa ja pahasti. Pitäisin normaalimpana vastaavassa tilaanteessa sitä että asian annetaan olla, kuin sitä että mustaa aletaan selitellä valkoiseksi. Tutkimuksen tekijät voivat luonnollisesti vaikuttaa ostokorin sisällön kautta lopputulokseen, ja jos tekisin vastaavanlaisen vertailun niistä artikkeleista joita itse käytän, ero Lidlin hyväksi olisi vielä suurempi. Kun muutin vuosi sitten lähelle Lidliä, aloin ostamaan päivittäistavarani sieltä, sillä ainoa keinoa saada stoppi SK-mafialle on lopettaa myymälöissä asiointi, ja potkia poliitikot edustajistosta ja hallintoneuvostosta kankaalle. Seuraava lista on nimittäin surullista selailtavaa http://www.hok-elanto.fi/yrityksesta/hallinto/edustajisto/ ja on aivan takuuvarmaa että mahdolliset intressiristiriidat ratkeavat ruokkivan käden hyväksi(esim. Bryggare ja Maunula).

    Mitä merkitystä muuten sillä on, jos kilometrien päässä oleva Prisma sattuisikin olemaan halvempi, kun ihmisten reaalitodellisuus monesti pakottaa käyttämään lähikauppoja?

  31. Pekka Vuotunki sanoo:

    Vertailu on yllättävän helppoa, ainakin näin useamman vuoden jälkeen. Vaimon kanssa katkottiin kaikki etukortit ja siirsimme ruokaostokset lidliin. Säästöä kertyy huimia määriä, emmekä ole päätöstä katuneet kertaakaan.

  32. Osku Hiiri sanoo:

    Olen entisenä Keskolaisena vertaillut paljonkin eri ketjujen hintoja ja tullut myös siihen tulokseen, että valitettavasti Breussin maaperältä kotoisin oleva ketju on halvin. Lidlillä ollaan osattu aina katsoa eteenpäin, eikä siellä olla keskitytty vain pelkkiin sisämarkkinoihin.

    Ymmärrän kyllä S-ketjun huolen YLE:n tekemästä vertailusta, koska se on todella toimia mainos kilpailijalle. Olisi ehkä kuitenkin kannattanut YLE:n uutisen kommentoinnissa lähestyä asiaa joltain muulta suunnalta. Ainakin itselleni tuli Ilkan uutisen kommentoinnista sellainen tunne, että nyt on paljastuttu ja painettu paniikkinappulaa. Ilka tarjoaakin maidon hinnan vertiluun ratkaisuksi maitoJUOMAA, joka ei kuitenkaan täytä maidon määritelmää. Eli YLE:n olisi pitänyt ottaa maidon hinnan vertiluun mukaan myös maitoJUOMA, joka ei siis ole maitoa vaan siitä tehty valmiste.

    Toivottavasti suomalaisketjut alkavat ottaa oppia maailmalta ja nyt on hyvä aika miettiä sitä konseptia, millä tulokkaat voidaan peitota. Varmasti yritysten läpinäkyvyyden lisääminen toisi takaisin menetettyä uskottavuutta, koska nykyaikainen kuluttaja ei ole tyhmä, vaan se on nopea oppija.

  33. Jussi sanoo:

    Kyllä haisee selitykset kuin entisellä kalamiehellä.
    1. En käy kaupoissanne koska ne ovat suunnattoman isoja ja kalliita.
    2. En maksa ylihintaa tuotteesta joka on ryöstetty tuottajalta alihintaan.
    3. Bonuskortti on vuosisadan kusetus ja tekin sen tiedätte, ette vain kehtaa myöntää.
    4. ABC:t v……a. Ennemmin pysähdyn matkallani vanhalla kunnon rasvateboililla kuin oksennuksen keltaisessa hyvävelikaupoilla rakennetussa ylihintaisessa ällötyksessä.
    5. Koska ette tätä tajua, käy teille kuin Nokialle kunhan muutkin kv-ketjut tänne tulevat. Tukehdutte omahyväisyyteenne.

  34. Kale sanoo:

    Arkimaitojuoma ei ole sama asia kuin oikea kotimainen maito ( katso tuoteseloste) jota saa lidlistä 30 senttiä per purkki halvemmalla kuin teiltä. Rainbow kevytjuusto ei ole sama asia kuin oikea juusto jota saa lidlistä monta euroa halvemmalla kuin teiltä. Koff, no ei sekään nyt ihan sama asia ole kuin nobelaner, jota myöskin saa monta euroa halvemmalla lidlistä. Rainbow tummasta suklaasta en tiedä, luultavasti varsin ala-arvoinen tuote jo nimensäkin perusteella mutta lidlistä saan valita itse kuinka tummaa suklaata haluan.

  35. Entinen 5% asiakas sanoo:

    Ei tarvitse vertailla edes halpamerkkejä niin paljon edullisempi Lidl on, YLE:n vertailun sijaan todelliset erot ovat käytännössä vieläkin suurempia.

    Tässä todellisia hintaesimerkkejä Oulusta – Lidl Hiironen vs. Prisma Limingantulli:

    Pepsi Max 2×1,5l: Lidl 2,89e Prisma 3,98e
    Kotivara Meetwursti: Lidl (225g) 1,89e, Prisma (175g) 2,49e
    Saarioinen Jauhelihapitsa: Lidl 0,95e, Prisma 1,45e
    Suomalainen Naudan Jauheliha 10%: Lidl 3,15e, Prisma 3,98e
    Suomalainen Jääsalaattiruukku: Lidl 1,15e, Prisma 1,45e

    Ja niin edelleen.

    Samoja tuttuja ulkomaisia ja kotimaisia tuotteita löytyy myös Lidlistä paljon halvemmalla, puhumattakaan saksalaisista ja eurooppalaisista merkeistä.

    Ostimme ennen S-ryhmästä kaiken, mutta ei enää. Edes 5% palautus ei riitä mitenkään kuromaan Lidliin hintaetua kiinni.

  36. bl sanoo:

    Osuuskuntamaksun suuruus vaihtelee osuuskunnan mukaan (HOK-Elannolla maksaa vain sen vaivaiset 35e, monessa muussa, kuten Osuuskauppa Hämeenmaalla, 100e) ja se on suoraan verrannollinen osinkokertymään sekä bonuksen määrään.

    Lisäksi tottakai pk-seudun hintataso ruuan suhteen on kalliimpi kuin muun Suomen, sillä onhan siellä korkeampi palkka- ja elintaso muutenkin (tästä syystä esimerkiksi Lahden tai Joensuun Prisman hintataso on alhaisempi kuin vaikkapa se Kannelmäen).

  37. mirkku sanoo sanoo:

    Olen todellakin samaa mieltä edellisten kanssa. Lidlistä saa edullisemmin myös ihan samoja Valion tuotteita ja oivariinit, ym. muut levitteet, sekä juustoja karamelleja,leipiä ym. ym. aivan samoja suomalaisia tuotteita kuin S-kaupoista, tai K-kaupoistam mutta JOTAIN SUURTA; HEI ne ovat kuitenkin halvempia kuin kummassakaan em:n ketjujen kaupoissa. Sitäpaitsi Teidän suuret liikkeenne ovat niin suuria, että minä eikä miesystäväni mene niihin jos ei ole aivan pakko. Emme myöskään Suomea kierrellessämme mene ABC-asemille, vaan yritämme etsiä AINA pieniä kodikkaita yksityisyrittäjien pitämiä kahvila/ruokapaikkoja. Niissä todella lepää ja virkistyy matkansa aikana. Emme myöskään kannusta ketään muutakaan poikkeamaan ABC:lle, se on kallis kahvipaikka. Tosin S-market on hieman halvempi kuin K-kauppa.

  38. Bonuskortiton sanoo:

    Ymmärräthän, Ilkka-poika, esimerkiksi sen miksi maitoa ja maitojuomia ei keskenään vertailla ostoskoreissa? Siksi, että jälkimmäiset ovat jatkettuja ja lantrattuja versioita maidosta. NImikin sen kertoo, että niitä ei pidä sekoittaa keskenään. Myöskin oletuksena kuluttajavertailussa tarjoukset kuuluu kaikille asiakkaille riippumatta siitä, onko jotain korttia taskussa vai ei.

  39. Ilkka Alarotu sanoo:

    Kiitos kaikille kommentoinnista.

    Meistä on todella tärkeää, että hintavertailuja tehdään ja hintatiedot ovat helposti saatavissa. Tämän vuoksi S-ryhmän kaikkien ruokakaupan myymälöiden kaikkien tuotteiden tuotekohtaiset hinnat ovat vapaasti katsottavissa palvelussamme Foodie.fi. Näin voit asuinpaikastasi riippumatta vertailla hintoja juuri itsellesi tärkeissä tuotteissa.

    Median tehdessä hintavertailuja olisi kaikin puolin tärkeää, että tiedot ovat oikein ja luotettavasti yleistettävissä, oli lopputulos S-ryhmän kannalta mikä tahansa.

    X-tra -sarjassa on useita erinomaisia ja monien kuluttajien arvostamia tuotteita. On kuitenkin totta, että osassa tuotteita meillä on parannettavaa. Tämä työ on jo aloitettu.

    Kuten blogissani kirjoitin, Lidl on meille kova kirittäjä. Meiltä löytyy parannettavaa sekä tuotteistuksessa että hinnoissa. Tähän työhön käymme nöyrästi ja viipymättä.

    Ilkka Alarotu

    • Pasi Immonen sanoo:

      Edelleenkään minua ei kiinnosta muiden S-ryhmän liikkeiden hinnat, kuin ne jossa itse asioin. Miksi tarkistaisin foodie.fm-sivulta Joensuun Prisman hintoja? Joku perusteli eri paikkakuntien vaihtelevia hintoja kustannuseroilla. Käsittääkseni Lidl:illä on samat hinnat koko Suomessa.

      Tästä keskustelusta on käynyt ilmi etteivät Xtra-tuotteet ole missään kuluttajan erityisessä arvostuksessa. Se että S-ryhmän mielestä joku oma tuote on laadukas, ei tarkoita kuluttajien pitävän siitä. Vaikuttaa ettette ota vakavasti tätä useiden esittämää palautetta ja se luo ylimielisen vaikutelman: S-ryhmä päättää kuluttajan puolesta.

      Kuten olen aiemmin todennut, yksi laatumittari on tuotteessa käytetyn lihan, hedelmien tai marjojen määrä ja tässä Lidlin tuotteet ovat etulyöntiasemassa

      • Krist. sanoo:

        Tyhmä, Foodiessa saa valita oman lähimmäisen s-kauppansa, joten lopeta ulina ja kirjoita Foodien kauppahakuun se sun oma lähipaikkasi.

  40. Harri sanoo:

    Niin, se grillifile “episodi”????.Tämäkin osoittaa sen, että teillä pakka sekaisin hinnoittelussa.

  41. keronen sanoo:

    X-tra-tuotteet eivät ole vertailukelpoisia edes Lidlin halvimpien tuotteiden kanssa.

    X-tra-tuotteet ovat syömäkelvotonta roskaa. Niiden myyminen kuluttajille pitäisi kieltää, sillä ne ovat selkeästi huijausta. Resurssien tuhlaaminen niin ala-arvoisen kuonan valmistamiseen on rikos ympäristöä vastaan.

    Lidlin tuotteet sen sijaan ovat korkealaatuisia ja halpoja. Kun ostaa Lidlin tuotteen, voi olla varma siitä, mitä saa. X-tra-tuotteiden kanssa homma on aina puhdasta veikkausta ja vielä aika huonoilla todennäköisyyksillä.

  42. Heikki sanoo:

    Montako Xtra pakettia Ilkan omasta jääkaapista löytyy? Edelleen näyttää siltä että tuo Nokia vertaus on osuva. Kun kakka lopulta osuu tuulettimeen on jo myöhäistä. Siinä vaiheessa se on good buy s-ryhmä, hello halvemmat hinnat ja parempi kate tuottajille. Jäätte rannalle ruikuttamaan.

  43. Marco sanoo:

    Aika hämmentävä viittaus Valion Arki maitoon.

    Lidlissä myydään maitoa ja myydään maitoa Prismassakin, mutta Valion Arki ei ole maitoa vaan se on maitojuomaa(!) Se on maidonkaltainen valmiste, josta on poistettu mm. osa terveellisestä proteiinista.
    Miksi pitäisi verrata Lidin maitoa tuotteeseen, jossa samaa on vain väri?

    Itse asioin pääosin Lidlissä, Prismassa ja lähi-Siwassa.

  44. Tuukka Halttunen sanoo:

    Viimeisen vuoden aikana asia on noussut esille ja sen on huomannut myös Lidleissä. Kävijöitä on yhä enemmän kaikista yhteiskuntaluokista ja kävijämäärät ovat nousussa. Kyllä tällä informaationmäärällä väki on herännyt ja S- sekä K-ketju ovat helisemässä.

    Hehtaarimarkettien kiinteät kustannukset ovat aivan toista luokkaa kuin esim. Lidleissä ja tämä luonnollisesti nakertaa ketjujen mahdollisuuksia vastata hintakilpailuun. Toisekseen, mihin sitä tilaa tarvitaan? Itselleni on yhdentekevää onko hyllyssä 1 metrin vai 5 metrin matkalla samaa tuotetta, koska en kuitenkaan osta sitä trukkilavoittain. Yhä harvempi viitsii lähteä työntämään ostoskärryjään pitkin kolossaalisia käytäviä. Mikäli kunnan – ja kaupnkien valtuustot myöntäisivät rakennuslupia muillekin kuin S – ja K- ketjuille, olisi nämä duopolin mammutit jo kaatuneet. Vaan pikkuhiljaa se suurikin laiva kääntyy. Kehitys on nyt kiihtyvää ja mitä luulette mikä on tilanne 10 vuoden päästä? S ketju ainakin tukehtuu vähittäiskaupan osalta omaan megalomaanisuuteensa ja peltojen reunojen jättimarketit jäävät niille sijoilleen rapistumaan.

    Ei jää ikävä.

    Vielä yksi pikku knoppi. “Kiitos” vaan SOK:lle kun olette ainakin Helsingin keskustan tärvelleet. Eipä löydy aivan ytimestä montaakaan oluthuonetta jossa voisi piipahtaa maksamatta S- lisää. Taitaa Molly Malone’s olla ainoa joka on säästynyt. Kaikki muut meikäläisen oloiset paikat ovat ketjuhinnoittelulla maustettuja, Kitty’s, Vltava, Oluthuone Kaisla, Stone’s, Sports Academy, jne…

    Ankeaa.

  45. Eepee not siististi cool ;) sanoo:

    Mielenkiintoista että Saksalainen firma osaa kilpailuttaa Suomaiset tuotteet paremmin kuin Suomalaiset firmat 😉 kieltämättä vanhana S-ryhmäläisenä naurattaa nuo selitykset, koska ajatus S-ryhmällä on se että mahdollisimman iso kate!!!
    Joskus kun S-ryhmän arvoissa oli kohta “tuottaa halvalla palveluita asiakasomistajille” nykyään se menee näin “tuottaa palveluja asiakasomistajille” niin alkuperäinen osuuskauppa ajatus on aika kaukana nykyisestä ajatuksista

  46. Antero sanoo:

    Moro. Minä oon tähän asti syöny hyvin pitkälle nuita xtran tuotteita ja ohan nuo alas menny. Toisaalta ku ei muuta oo raaskinut ostaa nii ei oo verrokki makua heittää. Se makkara tosiaan on potkinu vastaa vaa muutaman kaljan jälkeen menny Mukisematta.Kyllähän s ryhmällä Olisi varaa vaikka jakaa ruokaa ihmisille monta kymmentä vuotta. Miettikää nyt herran jumala kuinka paljon voittoa on tavottu vuosien saatossa? Kuhan vaan voitot ei ois menny ahneiden suomalaisten johtajien loputtomaan lompsaan. Lähempä täsä tutustuu Lidlin valikoimaan, ku lukenu nuita hyviä kommentteja. Jos vaan tuotteet on parempia ja halvempia niin vienkö nuo xtran tuotteet ongelmajäte pisteeseen vai missä ne voi hävittää?

  47. Sirpa sanoo:

    Osuvia ja aiheellisia kommentteja! Asioimme nimeomaan välimatkasta johtuen pääasiassa S- ja K-kaupoissa, koska ne ovat lähellä kotia mutta lähin Lidl on 30 km päässä. Muuten ensisijainen ostospaikka olisi vaihtunut aikaa sitten. Sama tankatessa, ABC:n makilla hinta aina vähintään 3 senttiä kalliimpi kuin esim. Nesteen makilla, tosin siinäkin hinta muihin saman ketjun plussaa antamattomiin makkeihin aina se pari-kolme senttiä kalliimpi. Eli selkeästi bonus ei todellakaan tule kummallakaan ketjulla ‘kaupan päälle’, vaan on otettu huomioon jo hinnoittelussa.
    Lidlissä ottaa pannuun lähinnä se, että ruuhka-aikoina siellä on sellainen tungos, että aina on jonkun kärry selkärangassa kiinni, kun kärryt ovat isoja ja käytävät kapeita ja kassajonot niin pitkiä, että ehtii lukea Iltiksen odottaessa.
    Toiseksi henkilökuntaa on kuulemani mukaan kohdeltu ala-arvoisesti, toiovttavasti siihen on tullut parannusta? Se harmittaa tietysti, että nekin rahat valuvat muille maille vierahille, jotka voisivat hyödyttää suomalaisten omaa hyvinvointia.
    Jäämme mielenkiinnolla seuraamaan, mitä tapahtuu suomalaisessa päivittäistavarakaupassa muutaman vuoden sisällä…

  48. Tom Fredriksson sanoo:

    Kiitos Harri palautteesta. Olemme selvittäneet asiaa ja löytäneet selkeän virheen Peltovirran grillifileen myyntihinnassa. Myymälässä on tänään tehty korjaus myyntihintaan ja hinta on 10,29€/kg

    Tom Fredriksson
    Marketohjaus
    HOK-Elanto

  49. Kauno sanoo:

    Onko tuo lihan kötäle tarjouksesa? On ne xtran makkarat hyviä. Kiukaan päälle ku laittaa nii avot, vievät kielen mennessään. Ja huh huh ne xtran juustot, mulla oli niitä joulupöydässä ja kyllä herkuteltiin. Anoppi oli ihmeissään ku työtön olen niin mistä sulla on rahat kaikkiin näihin juustoihinki riittänyt.

  50. Luomumies sanoo:

    LIDL ansaitsee erityiskiitoksen luomujen tulosta valikoimiin. Ostamme kaiken luomuna, mikäli se on mahdollista ja LIDL on muutamalla yksittäisellä tuotteellaan jo näyttänyt suunnan. Itse vaihdoin saksalaiseen sitruunan ja perunan takia; luomisitruunaa saa 4 samaan hintaan kuin muualta yhden ja kotimaisessa luomuperunassa on ollut jo kauan vain yksi vaihtoehto (Jakobsson) ennen liiterin 50% halvempaa ja parempaa vastaavaa. Myös luomu ruispala ansaitsee maininnan. Luomumaito ja -voi ovat valitettavasti ulkomaista, vaikkakin 50% halvempaa, joten tulee otettua vain köyhimpinä päivinä.

  51. Bonuskortiton sanoo:

    Ja Ilkalle itselleen haluaisin vielä mainita, että ihan kiva kun edes yrität vastailla aina välillä etkä ole tuhonnut artikkelia tai kommentointiketjua vaikka se nyt potkaisi persuuksille.Sosiaalinen media on siitä kivaa, että täällä saa kaikki laittaa vapaasti lipun liehumaan siihen asti, kunnes muut hilaa sen alas tai antaa sen olla siellä salossa. Nyt kävi näin että lippua ei vain otettu alas vaan revittiin riekaleiksi. Kunhan saatte uuden tilattua, niin katsotaan mitä sen kanssa käy.

  52. kulmakauppa rules sanoo:

    No ei tuo nyt niin kummannen säästö ole, että lähtisin veivaamaan Lidliin asti. Sama kun alkaisi juosta kuponkilehtinen kädessä tarjouksen perässä.

    Kerran, jokunen vuosi sitten kävin lidlissä ja hedelmien suhteen ei ruoho se näyttänyt sen vihreämmältä sielläkään, vaan yhtä kolhuisia oli omenat ja samalla tapaa oli hyllyssä pilaantuneita hedelmiä tai nuukahtaneita salaatteja kuin missä tahansa muussa huonosti hoidetussa kaupassa (lähinnä näytti, että hedelmätiskiä hoidettiin huonommin kuin alepassa tai Siwassa).

    Helpointa käydä kulmakaupassa, niin tarvii kiihkoilla eikä kieriskellä aatteenpalossa 🙂

  53. JE sanoo:

    Käytän sekä S-markettia että Lidliä. S-marketista painavammat perustuotteet ja Lidlistä lähinnä herkut (juustot, leikkeleet, italialainen kahvi). Niistä on pienemmässä Lidlissä parempi valikoima kun isossa S-marketissa. Lidl on hieman kauempana ja siellä on mahdotonta käydä autolla. (Pakilan) lidlissä menee tuhottomasti aikaa autolla saapumiseen ja poistumiseen kaupan parkkihallista.

  54. Tuija sanoo:

    Se on kyllä kumma juttu, kun täällä ihmiset eivät tunnu kaipaavan runsasta valikoimaa, mutta auta armias, kun on se “oma leipä” loppu hyllystä, niin kyllä on päivä pilalla. Ei auta vaikka olisi viittä samansorttista vieressä. Jugurteissakin löytyy montakymmentä eri makua, mutta just sitä yhtä nyt pitäis saada, jota ei tietenkään ole. Minkähän leivän tai jugurtin sieltä nyt sitten voisi jättää pois, ettei kellekään tulisi paha mieli.
    Huomioittehan Lidlissä myös sen, että niiden “suomenlipputuotteet” ovat suurimmaksi osaksi vain VALMISTETTU Suomessa, raaka-aineet tulevatkin sitten muualta.

    Nyt olisi oikea aika korostaa S-ryhmän osuustoiminnallisuutta. Suuri osa ihmisistä ei vieläkään ymmärrä, mitä se osuustoiminta tarkoittaa. Kertokaa heille, mikä ero on S- ryhmän osuustoiminnan ja K-ryhmän ja Lidlin toiminnan välillä. Mihin rahat menevät, ja kuka rikastuu?

    • Ville_L sanoo:

      Minunkin huomioni kiinnittyi artikkelin kirjoittajan kotimaisuuskortin käyttöön.

      Laadukkaiden kuljetusjärjestelyjen vuoksi on nykyisin aivan sama missä niin raaka-aineet kuin jalosteetkin tuotetaan. Minusta raaka-aineet tulee tuottaa siellä missä niiden tuottaminen on taloudellisesti järkevää ja missä mm. kasvun edellytykset ovat kohdallaan. Syy siihen, että Suomen talouden kivijalka on etääntynyt agraaritaloudesta on pitkälti siinä, että täällä ei kasvaa muuta kuin lumikukkia, puikuloita ja kitukasvuisia marjapuskia. Minä ostan hyvillä mielin Espanjan auringon alla kasvanutta tomaattia ja kasvatan itse seinustalla kesän sellaiset herkut, jotka täällä ilman erikoistoimia kasvavat. Miksi minun pitäisi tukea jo nyt tuettua keinotekoisesti kannattavaa Suomalaista maataloustuotetta, kun se tulee minulle merkittävästi paremmin ja tehokkaammin tuotettua, laadukasta ulkomailla tuotettua hyödykettä kalliimmaksi ?

      Kauppojen ryhmittymien soisin kiinnittävän enemmän huomiota toimitusketjunsa laatuun ja tehokkuuteen. Tällä tavalla myynnin marginaalitkin saadaan lähestymään jo hyvin toimivaan logistiikkaketjuun tukeutuvaa nahkapöksykauppaa ja vielä kilpailukykyiseen hintaan.

  55. Pekka Pietilä sanoo:

    Onko joku oikeasti niin uskomattoman tyhmä, että luulee, että ne asiakasomistaja bonukset tulee jostain tyhjästä?
    Kyllä ne on leivottu hintoihin joka sentti.
    Ja siihen lisäksi se pirunmoinen ruletti, jonka se asiakasomistaja souvi vaatii.
    Poistakaa nuo aluksi niin voitte heti pudottaa hintoja monta prosenttia.

  56. Pekka Pietilä sanoo:

    Sellainen kiva pikku juttu, että kuka tietää mistä nimi Lidl tulee???????
    Se tulee siitä, että Lidlin perustajan herr Dieter Schwarzin opettaja alakoulussa oli rouva/neiti Lidl.
    Tämä tarina on tosi.

Mitä mieltä sinä olet?