Pakasteet pussiin -kysely kiinnosti tuhansia 65

Älä ota pussia, jos et sitä tarvitse. Lue vinkit pienten pussien hyötykäyttöön ja pakasteiden järkevään pakkaamiseen.

Tuhannet aiheesta innostuneet vastasivat  S-ryhmän ruokakaupan kyselyihin pakasteille tarjottavista pienistä pusseista. Vaikka mielipiteet asiasta vaihtelivat voimakkaasti, katsoo enemmistö, että pussin tarjoaminen on osa hyvää asiakaspalvelua.

”Oli hienoa huomata, että tämä aihe todella kiinnosti. Saimme paljon myös avoimia vastauksia, joissa ihmiset kertoivat omista kokemuksistaan ja näkemyksistään”, S-ryhmän päivittäistavarakaupan valikoimajohtaja Ilkka Alarotu summaa.

Vahvoja mielipiteitä

Kysely tehtiin 15.4.-30.4. välisenä valtakunnallisena asiakaspaneelikyselynä S-marketin asiakaspanelisteille. Sen tulokset edustavat S-ryhmän asiakasomistajia valtakunnallisesti. Kyselyyn saatiin 4 821 vastausta ympäri Suomen.

”Saimme tilastollisesti erittäin luotettavaa dataa asiakaspaneelin osalta, sillä lähes 5 000 vastaajan maantieteellisesti kattava otos on hyvä. Normaalisti esimerkiksi tutkimusyritysten teettämiin vastaaviin kyselyihin kerätään noin tuhat vastausta”, Consumer Insight Analyst Katariina Roininen kertoo.

Facebookissa käydyissä keskusteluissa ja S-ryhmän tekemässä avoimessa kyselyssä tulokset eroavat asiakaspanelistien näkemyksistä. Niissä pussin tarjoamista vastustavien ääni kuuluu vahvasti. Avoimen kyselyn perusteella vain 9 % vastaajista pitää kassan pussikysymystä tarpeellisena ja kertoo ottavansa pussin vastaan.

Avoimen kyselyn tulokset eivät kuitenkaan edusta koko asiakaskuntaa, eikä niitä voida pitää tilastollisesti merkittävinä, koska otos ei edusta kattavasti kaikkia alueita ja ikäryhmiä. Vastaajat olivat valtaosin nuoria, hyvin koulutettuja pääkaupunkiseudulla asuvia naisia.

Vain viidennes pitää kysymistä turhana

Asiakaspaneelikyselyssä 43 prosenttia asiakasomistajista kertoo pitävänsä kassan pussikyselyä tarpeellisena ja ottavansa pussin useimmiten myös vastaan. 14 prosentin mielestä kysely on tarpeellinen, vaikka he eivät pussia juuri tarvitsekaan. Vain viidennes vastaajista piti kysymystä turhana.

Etenkin iäkkäämmille kyse on tärkeästä asiakaspalveluelementistä. Yli 60-vuotiaista 55 % ottaa pussin useimmiten ja pitää kysymystä tarpeellisena, ja yli 50-vuotiaistakin puolet. Alle 30-vuotiaista vain kolmannes odottaa samaa palvelua.

Koko otoksen perusteella asiakasomistajilla on valmiutta toimia myös oma-aloitteisesti pussin ottamisessa, sillä täsmälleen yhtä suuri osa asiakkaista (43 %) haluaisi ottaa pussin itse kuin myyjän ojentamana (43 %).

Pakasteet eivät yllättäen olekaan tärkein pieneen pussiin laitettava tuoteryhmä. Moni (58 %) pakkaa oma-aloitteisesti kassalla tarjolla olevaan pussiin myös esimerkiksi jogurtteja tai muita mahdollisesti vuotavia tai helposti rikkoontuvia pakkauksia. 52 % vastaajista haluaa ottaa pussin pakasteille suojatakseen muita ostoksia kostumiselta, ja 30 % pitääkseen pakasteet kylmempinä.

Vuorovaikutteista keskustelua tarvitaan

Ilkka Alarotu kiittää kaikkia keskusteluun ja kyselyihin osallistuneita. Hänen mukaansa nyt käyty keskustelu on loistava esimerkki vuoropuhelusta, jota kaupan yritys voi käydä asiakkaidensa kanssa. Asiakkaiden huolenaiheita nostetaan esille, niihin perehdytään ja keskustelu käydään avoimesti loppuun asti. Erityisesti nyt esillä ollut Facebook-ryhmä on tehnyt tässä asiassa tärkeää työtä asian esiinnostamiseksi.

Kysely ja keskustelu ei ainakaan tällä hetkellä johda välittömiin muutoksiin kassojen tavassa toimia.

”Suurin osa asiakkaistamme arvostaa hyvää ja ystävällistä palvelua. Pussin tarjoaminen kassalla koetaan sellaiseksi. Asiakkaamme haluavat itse päättää tarpeistaan eri ostotilanteissa. Selvää on, että kaikenlaista ylipakkaamista ja tarpeetonta muovinkulutusta pitää vähentää. Tätä asiaa pohtivat nyt niin EU ja lainsäätäjät kuin me S-ryhmässäkin. Tehokkaampia ja vaikuttavampia keinoja löytyy varmasti.”

Kuva: Lauri Mannermaa

65 vastausta artikkeliin Pakasteet pussiin -kysely kiinnosti tuhansia

  1. Mika K sanoo:

    “30 % pitääkseen pakasteet kylmempinä.”

    Tuo kyllä kertoo hyvin surullisesti siitä kuinka huonosti ihmiset ymmärtävät fysiikan perusjuttuja. Tuollainen alle millin kymmenyksen paksuinen muovi ei auta kylmän säilyttämiseksi mitään. Ehkä 20 pussia päällekkäin voisi jo hieman auttaa. Kondensoitumistakaan yksi pussi pysäytä, ja vesihän tulee sen “pikkupussin” ulkopintaan joten muut tavarat saattavat edelleenkin kostua. Vuotaminen on paljon suurempi riski jugurttien ja viilien kanssa kuin pakasteiden.

    Toisekseen miksi niin useassa kaupassa se pikkupussirulla on mahdollisimman kaukana ostosten pakkaamisalueesta? Jotta niitä olisi mahdollisimman vaikea saada?

    • Miettinen sanoo:

      Pikkupussit ovation tärkeät ei vain pakasteita varten vaan kun nestettä helposti valuu tuotteista, jotka on pakattu kuten maksalaatikot. Entäs jäätelöt, jonossa ne ehtivät sulaa ja sotkee muut ostokset. Muuten Suomi lienee ainoa maa maailmassa sossa luotetaan asiakkaisiin hedelmä ja vihannespuolella. Helppoa on laittaa pari omenaa lisää pussiin punnituksen jälkeen, mutta kyllä suomalainen on tottunut siihen että luotetaan. Lidllä punnitaan kaikki tuotteet kassalla kuten Salsassa ja muissa Euroopan maissa. Ohut pussi ei ole tähän verrattuna ongelma.

      • Annukka K. sanoo:

        Jos jäätelösi sulaa jo jonossa, missä kunnossa se on kotiin tullessasi? Oletko kuullut pakastepusseista, joita voi käyttää moneen kertaan? Miten joidenkin ihmisten ostokset käyttäytyvät niin oudosti, sulavat, valuvat, sotkevat, särkyvät? Kunnon kassi ja huolellinen pakkaaminen (ilman pikkupusseja) riittävät. Kassoilla myydään myös tilavia kestokasseja, jotka voi kotona huuhtaista mikäli tuollaista tapahtuisi oikeasti. S-ryhmä pitää hyvänä palveluna tarjota muovipusseja, mutta oikeata palvelua olisi tarjota myös hedelmätiskillä kestopusseja – ne ja kaikki muovipussit maksullisina. Nykyinen vaihtoehdottomuus ei osoita kovin suurta innovativiisuutta ja todellista palveluhalua.

  2. Saija Westerlund sanoo:

    Minkä ihmeen takia te vaivaatte ihmisiä kyselyllä, jos sen tuloksella ei sitten ole mitään merkitystä?!?! No, usko on kyllä mennyt S-ryhmään jo muutenkin, ettei kai tämän pitäisi mitenkään yllättää. Kai se on pakko keskittää ostokset Lidliin.

  3. Molla sanoo:

    Minä myös ihmettelen, miksi kyselyn tuloksella ei ollutkaan loppupeleissä mitään merkitystä, vaikka vain 9% vastanneista pitää pussikysymystä tarpeellisena.
    Aika moni ottaa sen pussin, vaikkei sitä tarvitse, ihan vain siitä syystä, että sitä kysytään.

  4. Pentti sanoo:

    “Selvää on, että kaikenlaista ylipakkaamista ja tarpeetonta muovinkulutusta pitää vähentää.”

    Eikö tästä turhakkeesta olisi hyvä aloittaa?

  5. Tiina sanoo:

    Pussin tarjoaminen ja yksittäisostoksen pakkaaminen pieneen pussiin on näennäispalvelua. Itse ne ostoksensa joutuu kuitenkin pakkaamaan.

  6. Anna K. sanoo:

    Samaa mieltä. Miksi ihmeessä tällaisia kyselyitä järjestetään jos ne eivät mihinkään vaikuta? Pistää lähinnä ärsyttämään.

  7. Evita sanoo:

    Se myös hidastaa kassahenkilön työtä, kun joutuu pakkaamaan pieniin pusseihin ostoksia -> ehtivät tehdä vähemmän myyntiä työaikana, tai tarvitaan enemmän henkilökuntaa. Onkohan S-ryhmä tullut ajatelleeksi tätä?
    Olisi kiva, jos se pussirulla olisi siellä pakkausalueen asiakkaan päässä, ja siitä voisi itse halutessaan ottaa. Ei lisätyötä myyjälle, ja pussin saisivat kuitenkin ne jotka haluavat.

  8. Maija sanoo:

    Ei vissiin tullut mieleen, että me hyvinkoulutetut nuoret naiset ollaan monesti myös nuorten perheiden äitejä, jotka tekevät aika paljon koko perheen nykyisiä ja tulevia ostopäätöksiä. Eikä ole ensimmäinen kerta, kun erilaiset kulutustottumukset leviävät pääkaupunkiseudun kautta muualle maahan.
    Itse en ainakaan jaksa S-ryhmän asiakaspaneeleihin vastata, vaikka pyyntöjä tuleekin. Kyselyt ovat olleet liian pitkiä ja toimivat huonosti mobiilissa.

    • Emmi-Sofia sanoo:

      Me fiksut nuoret asumme muualla kuin Hesassa, me tiedämme mite me tarvitsemme, emme kitise tyhästä. Haluamme jugurttipurkit muovipussiin samoin pakasteet, nimittäin siihen muovipussukkaan on kotona hyvä laittaa vauvan kakkavaippa, ei haise ja sotke kylppärin roskista. Samoin ruuanjätteet pikkupussukkaan ja sitten roskiin.

      • Suvi sanoo:

        Kyllä vain, meitä fiksuja on muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla. Me emme halua pakata ostoksiamme saatika roskiamme muovipussiin, ja taas toiseen muovipussiin. Haluamme tehdä kestäviä ja ekologisia valintoja ja haluamme vaikuttaa ympäristöömme ja yhteiskuntaan positiivisesti. Haluamme että biojätteemme maatuvat asiakuuluvissa oloissa eivätkä mätäne muovipussissa kaatopaikalla. Haluamme opettaa lapsillemme että on tärkeää miettiä valintojaan etenkin ostoksia tehdessä, että kyse on lastemme mahdollisten lasten tulevaisuudesta. Me myös osaamme pestä likaantuneita kauppakasseja ja vaippoja, teemme sen koska sen on hävyttömän pieni hinta siitä että voimme valita vapautta tulevaisuudelle.

        Voi S-ryhmä, minkä teit. Toivon että ymmärrätte ottaa asian uuteen harkintaan mahdollisimman pian.

      • Voi äly hoi sanoo:

        Vaipoista tulee jo hävettävän paljon jätettä, saati että laittaa ne nyt vielä jokaisen erilliseen pussiin..
        Luulisi etenkin pienten lasten vanhempien kiinnittävän erityisesti huomiota maapallon tulevaisuuteen.

      • Annukka K. sanoo:

        Eikö olisi järkevää hankki kylppäriin erillinen vaipparoskis ja korkeintaan yksi roskapussi sen sisälle. Jos nyt on käytettävä kertakäyttövaippoja.

  9. Toni kulmala sanoo:

    Jos saa suoraan sanoa, nii VMP! Käsittämätön kommentti lopussa! Vähän niinkuin “onhan tää tupakanpoltto epäterveellistä ja typerää, mutta jatkan sitä silti, vaikka suuri osa on sitä vastaan”. S-ryhmä boikottiin!

  10. LL sanoo:

    Asiakasomistajana olen todella pettynyt S-ryhmään. Minunkin rahojani tuhlataan turhaan pussittamiseen, josta moni kiltti ja kohtelias tyyppi ei kehtaa kieltäytyä, vaikkei pussia kaipaisikaan. Harkitsen vakavasti vaihtamista K-kauppaan, jos siellä ymmärrettäisiin tämä asia paremmin.

    • Lmfao sanoo:

      Vai että oikein sinun rahojasi tuhlataan pussittamiseen, joo varmaan miljoonia kankkulan kaivoon `=D…. No jos rahojen tuhlaamisesta ruvetaan puhumaan vakavissaan, niin kyllä juuri K-ryhmä tuhlaa uskomattomat summat, mainontaan, Meille tulee kotiin viikottain vinot pinot eri mainoslappusta: k-supermarket, k-citymarket, k-market, k-extra ja vielä anttila sekä Pirkka-lehti, ja tähän lisäksi sanomalehdissä julkaistavat mainokset ja paksut tarjousliitteet. S-ryhmältä ei tule mitään muuta kuin Yhteishyvä-lehti kerran kuussa. Että sopii miettiä, mikäköhän kauppaketju tuhlaa eniten turhuuteen ja kuluttaa niitä luonnonvaroja painattamalla mainosmateriaalia, johon yrittää hukuttaa myös minut, joka en juuri tästä syystä ko. kauppaa käytä! Mutta vaihda sinä vaan ihan vapaasti kauppaasi, tervemenoa hippokraatti.

    • Hannele sanoo:

      Voi jos k-ryhmä ymmärtäisikin toimia paremmin tässä asiassa, mutta kun ei. Tällä hetkellä yksi Mystery Shopping kriteereistä Citymarketeissa on “Tarjoutuiko kassa pussittamaan pienet vuotavat/rikkoontuvat tuotteet?”. Okei, pakasteet eivät “vuoda” joten tässä asiassa itse en ymmärrä miksi pakasteillekin pitää tarjota pussia. Jos asiakas edes vähän kiinnittää huomiota pakkaamiseen, ei mitään näitä pieniä, kertakäyttö, pusseja tarvita. Ei jogurteille, ei vaatteille, ei etenkään pakasteille. Itse laitan pienet ostokset laukkuun tai sitten puuvillakassiin. Isommat menevät kestokassiin. Mitään pikkupusseja en tarvitse ja jos tarvitsen niin otan sen kyllä itse. Kiitos!

  11. Ei pikkupusseille! sanoo:

    Asioin nykyisin Lidlissä. On edullinen, hyvää ruokaa ja kassalla ei kysellä typeriä. Vihanneksia ja muita ei paljon tarvitse pakkailla kun ne vasta kassalla punnitaan. En tarvitse pikkupussia.

    Pidin urbaanina legendana sitä, että joku ihan oikeasti ottaa pikkupussin pitääkseen ostokset kylmänä. Ilmeisesti joku oikeasti sitten niin tekee. Kuinka pihalla ihmiset voivatkaan olla.

  12. Ville Luotola sanoo:

    Tapahtumaketju on tällainen. Ihminen menee kauppaan, ostaa tavaroita sen kummemmin ajattelematta, siirtyy kassalle. Siellä hän ottaa kysyttäessä pussin ja kotia päästessään heittää sen menemään. Missään kohtaa ei saavutettu mitään hyötyä, mutta maapallon kantokyky on jälleen askelen verran ylitetty…

  13. Mikko Horko sanoo:

    Törkeää selvän ja perustellun mielipiteen väheksymistä – jos vastustus kuuluu voimakkaana, vastustusta pitää myös olla! Naurettavaa jättää selvä kanta huomioimatta. Pitänee tosiaankin harkita muita vaihtoehtoja. Vaihtakaa saman tien korttinne väri vihreästä mustaksi. Sillä mustaa tulevaisuutta te ajatte ja edustatte, valitettavasti.

  14. kommentti sanoo:

    Mielenkiintoinen osoitus taas siitä miten demogratia toimii. Hyvinkoulutetut asioista perillä olevat ihmiset ovat lähes yksimielisiä siitä, että turhaa muoviroskaa on syytä vähentää. Mutta kun kysytään yleistä mielipidettä, niin yhtäkkiä vaakakupissa painaakin enemmän yksilöiden tottumukset kuin ympäristö- ja energia -asiat. Ja taas tehdään yksi huono päätös lisää. Tuskinpa kaupan kannalta myynti laskisi mihinkään, vaikka ylimääräisiä pusseja ei tyrkytettäisi taikka niiden tilalla olisivat biohajoavat pussit. Biohajoavia voisivat olla myös kaikki isot muovikassit.

    • Miettinen sanoo:

      Mikä on demogratia? Onko kyseessä demokratiasta vaiko demografiasta

  15. Krisse sanoo:

    Onpa ylimielistä. No, eipä tarvitse asioida S-ryhmän putiikeissa. Onneksi on kännykässäkin sovellus Vaihtoehto ABC:lle 🙂

  16. Veera sanoo:

    Niin hirveää asiakkaiden vähättelyä tältä kauppaketjulta että jätänpä jatkossa väliin kyseisen ketjun, onneksi on vaihtoehtoja ja toisen ketjunkin kaupassa on otettu jo paljon paremmin vastaan se että asiakas ei sitä pussia tarvitse.

  17. Jarkko Koski sanoo:

    Erityisen huvittavaa on mielestäni se, että yli 60-vuotiaat pitävät kysymystä tarpeellisimpana ja ottavat pussin useimmin. Luulisi, että pusseja olettaisiin alettu jakaa jo viimeistään 80-luvulla.. Pidän todennäköisempänä sitä, että vanhemmat ihmiset eivät kehtaa kieltäytyä ja kun pussin ottaminen on kerran tullut tavaksi niin sitten sitä on alettu pitää tarpeellisena kun kansakoulussakaan ei luultavasti fysiikkaa ihan hirveästi luettu. Saati sitten, että luonnosta olisi enää niin väliksi kun se kuitenkin kestää koko elämän.

  18. Get real sanoo:

    Kiitos, otan pussin edelleen mielelläni vastaan ja pakkaan siihen pakasteet, viilit ja jugurtit, tai jos ystävällinen kassa tekee sen puolestani, niin mikä ettei. Ihan hyvä, että kaikki tekopyhät vouhkaajat siirtyvät jonottamaan jonnekin toisiin kauppaliikkeisiin ja kuvittelevat sillä lailla pelastavansa maailman. Onnea vaan heille.

  19. AV sanoo:

    Kyllä tähän massiiviseen first world -ongelmaan on minusta ihan helppo ratkaisu: älä ota pussia jos et sitä tarvitse! Opettele sanomaan “Ei kiitos”! Siinä sitten säästät luontoa ihan itse, ja muiden ihmisten tekemisiä on turha kytätä.

  20. Lea sanoo:

    Jättäkää se pussi sinne kauppaan, jos ette sitä tarvitse. Äärimmäisen yksinkertaista. Jos ette osaa/kehtaa kieltäytyä, kun kassahenkilö siitä kysyy, älkää valittako sitten täällä.

    • Hannele sanoo:

      Kiireessä, kassajonossa on helpointa vain vastata kyllä tuollaiseen kysymykseen, vaikka omassa mielessä ei olisi edes harkinnut pussin ottamista. Suurin osa kassoista myös varmasti haluaisi asiakkaiden ottavan aktiivisemman roolin ja pyytävän pussia tai jopa ottavan sen ilman mitään välikäsiä. Etenkin vanhukset eivät aina ole niin helposti sanomassa mitään kielteistä vaan ottavat pussit ja kupongit ja kuitit, kun ne käteen tyrkätään. Omasta mielestäni, jos sinulla on kaksi toimivaa kättä, käytä niitä.

  21. Juha Mattila sanoo:

    Kyllä on meidän ongelmat pieniä. Olisi tärkeämpiäkin asioita, kuten se miksi S-osuusliikkeet rahoittavat toisen naapurimaan ruokakauppaa sekä hotelli- ja ravintolatoimintaa eikä siitä osuusliikkeen yleiseen tapaan(?) ole kertynyt vielä edes voittoja tänne meille kotimaahan, joita voisi jakaa täällä ruuan hinnan alituisen nostamisen sijaan!

    • Veikko Haapa-aho sanoo:

      Mistä muualta saat bonusta 5%. Se on juuri sitä voittojen jakoa. Kaupan hintoja ei korota kauppa itse, vaan maan hallitus. ALV nousee yhdellä prosenttiyksikollä vuosittain. Asiakkaalta menee pakkoveroa nettotuloista, eli vero maksetaan toisen kerran, jos käyttää rahaa elääkseen.

  22. mauri hirvonen sanoo:

    voiko noin paljon olla yksinkertaisia tyhmiä ihmisiä ,jotka olevinaan vaihtaa kauppaa jos pusseja tarjotaan tai on saatavilla. itse käytämme pussit kotona suojaamaan vaikka pulla lautasta tai ruuan loppuja lautasella jääkaapissa, sopii muuten hyvin lautasen päälle ja hedelmistä jää myös pusseja joihin voi pakastimeen viedä vaikka jäätelötikut

    • Lea sanoo:

      Nimenomaan! Uusiokäyttöä löytyy vaikka millä mitalla,vain mielikuvitus on rajana! =)

  23. Petri Ylioja sanoo:

    Muovipussin sijaan S-ryhmä voisi käyttää muitakin pusseja. Esim biohajoava pussi tai paperipussi.

    • AV sanoo:

      Paperipussin tarjoaminen tähän tarkoitukseen olisi kyllä varsinaista luonnonvarojen tuhlaamista.

  24. Raija Reiman sanoo:

    Minusta pussin kysyminen on kohteliasta ei ole pakko otaa sitä.Onko ihmisten hermot niin kireällä ettei tälläistä kysymystä siedä.Minä otan pussin on sillä ollut aina muuta käyttöä.

  25. Marika Tudeer sanoo:

    S-market ja K-market ovat vierekkäin. Käyn varmistamassa, kysyykö K-marketin kassa myös tuon järjettömän kysymyksen ja ellei kysy, tiedän käyttää jatkossa vain K:ta. (Jos kysyy, pitää lähteä kauemmas.) Miksi S-ketju tuhlaa rahojani a) turhiin muovipusseihin b) turhaan “asiakaspalveluun ja c) turhiin kyselyihin? Ja sanomattakin lienee selvää, etten oikeasti ole huolissani omista rahoistani vaan maapallosta.

  26. Satu Cankar sanoo:

    Paljon melua tyhjästä!
    Joskus tarvitsen pussin, useimmiten en. Hyvä, jos niitä on tarjolla kassalla. Miksi pitäisi viilit ja jugurtit pakata muovipussiin?? Kunnon kassi vain mukaan kauppareissulle! Kannan pakasteille omaa pientä vetoketjullista pakastelaukkua, joka kulkee kätevästi vihreän S-kassin mukana, siellä pahvin ja kankaan välissä. Tosin ärsyttää joskus muovipussien laatu. Olen useinkin kerännyt perunat ja omenat lattialta, kun m-pussin pohja on pettänyt.

  27. mixu sanoo:

    Eiköhän S-ryhmänkin olisi jo aika ruveta ajattelemaan tulevaisuutta, eikä suoltaa ympäristöön lisää jätettä tuputtamalla tyhjänpäiväisiä muovipusseja, joita ilman ihmiset pystyvät ihan hyvin elämään.

    Täyttä turhuutta ja osoittaa selkeästi, ettei näillä milipidekyselyillä ole mitään merkitystä, mihin suuntaan S-ryhmä kehittyy jatkossa.

  28. Tuija sanoo:

    Eiköhän se ole ihan siitä kassahenkilöstä kiinni, tarjoaako pussia vai ei. Kassatkin ajattelevat ihan omilla aivoillaan (ainakin suurin osa toivoakseni), joten ihan yksi lysti on, mitä tutkimukset asiasta sanovat (tai “ylemmät tahot”). Jos on ekologisuutta ajatteleva kassahenkilö, niin ei varmasti turhaan pusseja tarjoa.
    Asiakaspalautetta voi ja kannattaakin antaa suoraan myymälöihin, jos kassan/kassojen toiminta ei miellytä. Aktiivisella toiminnalla saatte ne pussinne helpompiin paikkoihin sinne kassalle, tai nykäiskää vaikka hedelmäosastolta pussi valmiiksi matkaan, niin ei tarvitse kassalla kurkotella.
    Vai pitäisikö kassan vaikka ensin kysyä, että “Saisiko teille tarjota pussia?” ja vasta myöntävän vastauksen jälkeen “Laitanko nämä jäätelöt pussiin?”

  29. Terttu sanoo:

    Yritän ostaa pakasteita aina kerralla enemmän ja otan mukaani sellaisen pakasteille tarkoitetun kassin, missä vien ne ‘vauhdilla’ kotiin!

  30. Maiju sanoo:

    Ihme nillitystä pusseista. Sanot kohteliaasti ei kiitos, jos et pussia tarvitse. Siinä se. Minä otan joskus, kun tarvitsen johonkin muuhunkin ja joskus en taas ota. Se on hyvä ehdotus, että pussit olisivat helpommassa paikassa. Kyllä niitä pusseja K-ryhmäkin tarjoaa.

    • kaija vänskä sanoo:

      Ainakin yksi järkensä säilyttänyt kirjoittaja, kiitos! Näitä kun lukee, tulee mieleen, miten ko. kommentoijat selviävät suuremmista ongelmista. Itse osaan vastata kassalle tarpeeni mukaan kyllä tai kiitos ei.

  31. Nuori, akateemisti koulutettu, pääkaupunkiseudulla asuva nainen sanoo:

    Avoimen kyselyn tulokset eivät varmastikaan ole tilastollisesti merkitseviä tai millään tavalla luotettavia, sen verran johdatteleva oli kysymyksen asettelu. Lähinnä tästä kyselystä ja tulosten arvioimisesta tuli mieleen, että tietyn ihmisryhmän mielipiteellä nyt ei ole hirveästi merkitystä.

    Ja kaikille asiasta avautuneille, osaan kyllä sanoa kassalle ihan nätisti “ei kiitos”, kun he työnantajansa pakottamina sitä pussia tarjoavat.

  32. Hena sanoo:

    Jatkossahan S-ryhmän kannattaa siis menetellä niin, että jos asiakas näyttää alle 30-vuotiaalta ja korkeasti koulutetulta, hänelle ei enää edes tarjota pikkupusseja, ja vastaavasti kaikille yli 60-vuotiaan näköisille kassa voi pakata ostokset pikkupusseihin kysymättä. Ja kaikki ovat tyytyväisiä!

  33. Kätevästi kotiin sanoo:

    Minusta koko pikku pussi on trha ja tarpeeton, vaika olen änyt kaissa jo pitkää muutaman vuosikymmenen en silti ole tarvinnut tuollaisa sen paremmin pakasteille kuin jugurteillekaan-
    Silti on aina tulleet jugurtit ja muut kotiin ehjänä,
    Joten pikkupussista pitäisi ainakin alkaa veloitamaan 30-50 centiä per pussi näin niiden turha hamsraaminen loppuisi kuten muovikassienkin silloin kun niistä alettiin hintaa perimään.

  34. ursula sanoo:

    Hyvä asiakaspalvelu ja kassapalvelu etenkin koostuu ihan jostain muusta kuin pikkupussin tarjoamisesta. Turha perustella tätä sillä että se muka parantaa palvelua.

  35. anna manna sanoo:

    Englannissa monessa kaupassa kassahenkilö laittaa ostokset aina suoraan pussiin vedettyään viivakoodit kassan läpi. Muovikassit ei erikseen maksa mitään ja maksutapahtuma sujuu sukkelasti. Suomessa on turhauttavaa kun itse tuhrataan pakkaamisen kanssa ja viivytellään kun mietitään mikä laitetaan kassin pohjalle ensin, tai pahimmillaan pariskunta riitelee pakkausjärjestyksestä.

  36. Matti Hietanen sanoo:

    Kun olen laittanut ostokset hihnalle ja “palikan.” Menen odottamaan omia ostoksiani valmiiksi kassan ohi. Jos ostoksissa on eineksiä jotka vuotavat helposti (alumiinifolio tuokkoset) otan muovipussin valmiiksi jonne sujautan. Sitä mukaa kun ostokseni tulee, laitan ne omaan kauppakassiini. Maksan tai tiliasiakkaana teen lappuun nimmarin. Se on nopeampaa kuin maksaminen millään maksuvälineellä. Ja seuraavan asiakkaan tavarat voi tulla samalle puolelle jos toinen puoli ei “vedä” Pakasteisiin ei ole muovipussista hyötyä mutta vuotoalttiisiin pakkauksiin on verraton. Tyrkyttäminen ei ole tarpeellista mutta jos kassahenkilö huomaa riskin, voi pussia ehdottaa. PS. Yksi muovikassa sisältää muovia monen muovipussin verran, siksi oma kauppakassi.
    En vaihda kauppaa jonkin pussikyselyn takia. Kannattaa niiden kilpailevien ketjujen omistajien edesottamuksia tutkailla vähän syvällisemmin jos kokee pussukan idealistiseksi. Tykkään käydä edullisessa omassa kaupassa ja pankissa 🙂

  37. Pirkko Pirkola sanoo:

    Jos ostan pakasteita, niin otan tai pyydän niille pussin. Pussin jatkokäytän roskapussina, koska 20 litran roskapussi on aivan liian iso. Yhden henkilön taloudessa iso pussi alkaisi jo kävellä vastaan jos odottaisi sen täyttymistä.

  38. Molla sanoo:

    S-ryhmä kyselee kyllä, mutta eläkeläisten (kenties yksin asuvat vähän ostavat) mielipide menee heittämällä ohi kolmikymppisten naisten (perheen äidit, jotka ostavat paljon ja haluavat suojella luontoa jälkipolville). K-ryhmä toimii saamansa palautteen mukaan ja lopettaa pussien tyrkyttämisen. Tällä kolmikymppisellä perheen äidillä on Citymarket ja Prisma yhtä lähellä, vien rahani sinne jossa asiakkaan mielipiteellä on merkitystä.

  39. Jukka sanoo:

    Aika naurettavia perusteluita ottaa pussi vastaan. Miten te ihmiset pärjäsitte sillon aikoinaan kun pikkupusseja ei tarjottu? Varmasti aivan hyvin! Ja tiedoksi vaan, että pakasteenne pysyivät aivan yhtä kylminä ilman niitä pussejakaan. Niissä ei kuitenkaan ole mitään termisiä-ominaisuuksia.

    Miksi kuunnellaan vanhusten ääntä mieluummin, kuin nuorempia, jotka ympäristöstään välittävät? S-ryhmä alkaa olla jo niin ylimielinen että kyllä se alamäki sieltä alkaa aivan pian.

  40. Kimmo sanoo:

    Ottakoon itse telineestä ken tarvii. Ei niitä tarvitse tuputtaa. Olen ihan varma, että tuputtamalla niitä myös kuluu enemmän. Tavaroita ja ympäristöä kulutetaan ja tuhotaan ihan tarpeeksi muutenkin.

Mitä mieltä sinä olet?