Vieraskynä: Joutsenmerkki auttaa valitsemaan ympäristön kannalta hyviä tuotteita 0

Joutsenmerkki on monelle tuttu esimerkiksi talous- ja wc-papereista, pesuaineista ja vaipoista. Joutsenmerkin voi löytää myös esimerkiksi hotelleista ja ravintoloista. Joutsenmerkki on Suomen neljänneksi arvostetuin brändi, joka täyttää 25 vuotta.

Taloustutkimus ja Markkinointi & Mainonta -lehti ovat tutkineet brändien arvostusta Suomessa 17 kertaa. Joutsenmerkki eli Pohjoismaiden yhteinen ympäristömerkki on ollut mukana tutkimuksessa vuodesta 2003 asti ja sijoittunut jatkuvasti kärkibrändien joukkoon.

Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Jaakko Aspara arvioi, että yksi syy klassisten tuttujen brändien kärjessä pysymiseen on niiden tunnettuus.

“Niille altistutaan usein, ne ovat paljon esillä, monet jopa päivittäisessä ostoskorissa. Haluamme ostaa niitä, koska ne ovat hyväksi koettuja ja tunnettuja. Brändeissä on paljon psykologiaa.”

Joutsenmerkin brändin arvostusta selittää Asparan mielestä siihen liitettävät positiiviset mielikuvat. Ostopäätös on helpompi tehdä, kun tietää, että merkin kriteerit ovat tiukat ja joku on tehnyt ne minun puolestani.

Naiset kiinnostuneita ekologisista tuotteista

Jussi Nyrhisen ja Terhi-Anna Wilskan tutkimuksen ”Kohti vastuullista ylellisyyttä? Eettiset ja ekologiset trendit sekä luksuskulutus Suomessa” (2012) mukaan on ilmeistä, että materialistisen ja statushakuisen kulutuksen rinnalle on Suomessa kehittymässä vastuullisen kulutuksen muoto, jossa on piirteitä luksuskulutuksesta. Tämä kulutustyyli ei painotu yhtä paljon kulutuksen kalleuteen tai näyttävyyteen kuin perinteinen luksuskulutus. Vaikka myös vaatimattomuus ja esimerkiksi kierrätyksen suosiminen näkyvät asenteissa, ekologisuudesta, eettisyydestä ja autenttisuudesta ollaan myös valmiita maksamaan.

Kasvanut tietoisuus ympäristöongelmista ja sosiaalisesta epätasa-arvoisuudesta on vaikuttanut myös suomalaisten kuluttajien asenteisiin, vaikka muutos asenteissa ei ole vielä paljonkaan heijastunut suoraan vastuullisesti tuotettujen tuotteiden todelliseen kysyntään (mm. Wilska 2011). Myös Nyrhisen ja Wislskan tutkimuksen mukaan vastuullinen kulutus miellettiin edelleen lähinnä välttämättömyyksissä pitäytymisenä ja kulutuksen vähentämisenä.

Naiset olivat miehiä kiinnostuneempia eettisistä ja ekologisista tuotteista. Iän myötä valmius maksaa enemmän ympäristöystävällisistä tuotteista kasvoi, ja etenkin keski-ikäiset uskoivat myös kuluttavansa tulevaisuudessa vähemmän niin ekologisista kuin eettisistäkin syistä. Lisäksi luomutuotteiden suosio oli suurinta keski-ikäisten keskuudessa. Nuoret puolestaan olivat muita ryhmiä valmiimpia boikotoimaan tuotteita tai palveluita eettisistä syistä.

Joutsenmerkki löytyy myös oma merkki -tuotteista

Joutsenmerkki helpottaa vastuullisten valintojen tekemistä kiireisessä arjessa. Ostaessaan Joutsenmerkityn tuotteen tai palvelun, kuluttaja voi olla varma, että se täyttää tiukat ympäristövaatimukset. Ne perustuvat elinkaariajatteluun eli huomioivat tuotteiden raaka-aineet, valmistuksen, käytön sekä loppusijoituksen. Lisäksi vaatimuksia asetetaan laadulle, terveydelle ja turvallisuudelle.

S-ryhmän päivittäistavarapuolella on lähes 500 tuotetta, joilla on Joutsenmerkki. 76 on oma merkki -tuotteita eli Rainbowta tai X-traa. Asiakas voi valita kaupassa esimerkiksi Joutsenmerkittyä konetiskiainetta, huuhtelukirkastetta, wc-puhdistusainetta, shampoota, saippuaa, aurinkorasvaa, nenäliinoja, käsipyyhkeitä jne.

Jokainen voi vaikuttaa siihen, kuinka paljon Joutsenmerkittyjä tuotteita ja palveluita on saatavilla. Mitä enemmän ympäristömerkittyjä tuotteita ja palveluita käytetään ja vaaditaan, sitä halukkaampia myös valmistajat ovat toimimaan ympäristöä huomioiden.

Joutsenmerkki on tehnyt työtä kestävän kehityksen eteen kohta 25 vuotta. Marraskuussa käynnistyy juhlavuosi kaikissa Pohjoismaissa!

Artikkelikuva: Thinkstock

 

infokuva

Teksti: Minna Kinnari, viestintäasiantuntija, Joutsenmerkki

Mitä mieltä sinä olet?