Pähkinä purtavaksi 0

  • S-ruokakaupoissa pähkinöitä ja manteleita on tänä vuonna myyty jo lähes 2,5 miljoonaa kiloa eli reilusti yli 9 miljoonaa pussillista.
  • Tästä yli puolet on  maustamattomia pähkinöitä, joiden suosio on kasvussa. Erityisesti cashew- ja maapähkinä sekä manteli ovat kasvattaneet myyntiään.
  • Pienten pakkauskoot kiinnostavat. Pähkinät ovat nousemassa vahvasti välipalakulttuuriimme.
  • S-ryhmän myydyin pähkinätuote on Rainbow Natural Pähkinäsekoitus 200 g. Se sisältää manteleita sekä hassel-, cashew-, saksan- ja pekaanipähkinöitä.

Pähkinät ja mantelit kuuluvat oleellisesti jouluun. Glögimukin pohjalle lusikoidaan rusinoita ja mantelilastuja, joulupuuroon piilotetaan manteli ja olkkarin pöydälle laitetaan pähkinäkulho suklaakonvehtirasian ja hedelmäkulhosta kurkistavien appelsiinien ja punaposkisten jouluomppujen viereen.

Jouluna jos koskaan kaivetaan se Martta-tädiltä muinoin lahjaksi saatu pähkinänsärkijä esiin ja murretaan saksan- ja hasselpähkinöitä tuoreeltaan nautinnollisesti naposteltavaksi.

Positiivista pöhinää

Mutta syödään pähkinöitä muulloin kuin joulunakin. Pähkinöiden kulutus on kasvanut tasaisesti ja etenkin kuluneen vuoden aikana. Päivitetyillä ravitsemussuosituksilla lienee vaikutusta asiaan, mutta on positiivinen pöhinä pähkinöiden ympärillä muutenkin lisääntynyt. Eikä suotta, sisältäväthän pähkinät runsaasti mm.

  • terveellisiä, monityydyttymättömiä rasvoja
  • proteiinia
  • kuitua
  • tärkeitä antioksidantteja.

Näiden myötä verensokeri pysyy tasaisena ja olo on pitkään kylläinen. Pähkinät ovat terveellisiä, mutta rasvaisia, ja siksi kohtuudella naposteltavia, nykysuositusten mukaan jo ympärivuotisia ruokavalion peruskomponentteja.

Pähkinä, hedelmä vai herne?

Jos aivan tarkkoja ollaan, useampi arkikielessä pähkinäksi luokittelemamme tuote ei täytä kasvitieteellistä pähkinän määritelmää. Esimerkiksi saksanpähkinä on hedelmän syötävä ydin ja maapähkinä on itse asiassa hernekasvi.

Käytännössä on kuitenkin helpompi puhua yleisesti pähkinöistä. Pakkausmerkinnöissä pähkinät tulee aina ilmoittaa ainesosaluettelossa omilla nimillään, mutta allergeenivaroituksissa on toistaiseksi ainakin eroteltu yleensä karkeasti vain pähkinät, mantelit ja maapähkinät.

Pähkinät pähkinänkuoressa:

Manteli: 

  • käytetään mm. leivonnassa, kokonaisena, lastuna ja rouheena.
  • joulupuuroon piilotetun mantelin löytäjälle povataan onnekasta vuotta, naimattomille häitä ja pariskunnille lapsensaantia
  • on loistava E-vitamiinin, magnesiumin ja kalsiumin lähde.

Hasselpähkinä:

  • lienee tutuin suklaalevyjen ”peruspähkinänä”
  • käytetään paljon myös rouheena leivonnaisissa sekä ruoanlaitossa
  • sisältää erityisen paljon ravintokuitua sekä E-vitamiinia.

Maapähkinä:

  • on hyvin monikäyttöinen pähkinä sekä leivonnassa että ruoanlaitossa.
  • suolapähkinät lienevät monille se tutuin maapähkinän nautintamuoto
  • sisältävät runsaasti proteiinia ja kuitua sekä B9-vitamiinia eli folaattia.

Saksanpähkinä:

  •  kenties tunnetuin pähkinä, eikä vähiten miniaivoja muistuttavan ulkomuotonsa vuoksi.
  • on yksi terveellisimmistä pähkinöistä, sillä se sisältää eniten monityydyttymättömiä rasvahappoja ja runsaasti antioksidantteja.

Macadamia eli australianpähkinä:

  • hieman harvinaisempi ja sitä myötä arvokkaampi pähkinälaji.
  • yksi rasvapitoisimmista pähkinöistä, minkä lisäksi siinä on paljon mm. fosforia ja kaliumia.

Parapähkinä eli brasilianpähkinä:

  • on ainoa täysin villi pähkinälajike Amazonin sademetsistä. Itse pähkinät kasvavat kookospähkinää muistuttavien hedelmien sisällä.
  • on varsinainen seleenipommi ja se sisältää erityisen paljon monityydyttymättömiä rasvahappoja.

Pekaanipähkinä:

  • erityisen suosittu Yhdysvalloissa. USA:n vastuulla onkin yli 80 % koko maailman pekaanipähkinätuotannosta.
  • on hyvin rasvapitoinen pähkinä. Sen lisäksi siinä on paljon mm. sinkkiä ja B1-vitamiinia.

Pistaasipähkinä:

  • syödään paljon paahdettuna ja suolattuna.
  • monille lienee tuttu se tunne, kun näiden kuorimista ja syömistä ei kerta kaikkiaan meinaa pystyä lopettamaan.
  • sisältävät runsaasti mm. antioksidantteja.

Cashewpähkinä:

  • on kasvattanut suosiotaan viime aikoina
  • tuttu snacks-hyllyn suolaisista sekä makeista naposteltavista, mutta on suosittu myös sellaisenaan
  • pähkinöistä vähärasvaisimpia, mutta sisältää silti paljon hyviä rasvahappoja.
  • sisältää paljon mineraaleja kuten rautaa, seleeniä ja magnesiumia.

 

infokuva

Teksti: Tanja Talvenheimo, tuotelaatupäällikkö, S-ryhmän marketkauppa

Mitä mieltä sinä olet?