Tonnikalan tie valtamerestä markettiin 0

Uusia tonnikalamakuja tiedossa

Aasialainen ruoka kiinnostaa tällä hetkellä suomalaisia.

S-ryhmän marketkaupan hankinnasta matkattiinkin Thaimaahan: tuliaisina on aitoja aasialaisia makuja maustettuihin Rainbow-tonnikaloihin.

Uudet tonnikalamaut saadaan kauppoihin loppuvuonna.

 

Tonnikala on suosittu joka kodin perusraaka-aine, joka soveltuu niin salaatteihin, piirakoihin, kastikkeisiin kuin sellaisenaan syötäväksi.

S-ryhmän ruokakaupoissa myydään noin 20 miljoonaa purkkia tonnikalaa vuodessa. Suosituimmat tuotteet ovat tonnikalapala vedessä ja tonnikalapala öljyssä. Tällä hetkellä suosiotaan kasvattavat näiden lisäksi myös MSC-sertifioidut tonnikalat, joiden myyntimäärä on kuitenkin toistaiseksi suhteellisesti paljon pienempi.

Kala pakastetaan jo aluksella

Tonnikala on vaelluskala,  jota pyydetään lämpimiltä vesiltä. S-ryhmän myymät tonnikalat tulevat pääasiassa Läntisen Tyynen valtameren ja Intian valtameren alueilta.

Jotta kala saadaan tuoreena ja hyvälaatuisena jalostettavaksi, se pakastetaan jo kalastusaluksilla. Tonnikaloja säilytetään kalastusaluksilla pakastettuina muutamien viikkojen ajan. Kun aluksen pakastimet on saatu pyydettyä täyteen kalaa, ajetaan koko kuorma kerrallaan satamaan ja sieltä kalatehtaalle.

Kuumennus takaa säilyvyyden

Tehtaalla kalat sulatetaan vesialtaissa ja siitä poistetaan pää, sisälmykset ja nahka.  Kala esikypsennetään ja paloitellaan sen mukaan, onko lopputuotteesta tulossa hiutaletta, paloja vai fileitä. Purkitus, samoin kuin mahdollinen mausteiden lisäys, tehdään manuaalisesti.

Lopuksi valmiita tuotteita vielä kuumennetaan autoklaavissa 115 asteessa 80 minuuttia, hieman tuotteesta riippuen. Kuumennusprosessin ansiosta tuote säilyy huoneenlämmössä useita vuosia.

Tonnikalaa vain kestävistä kalakannoista

Valmiit tuotteet varastoidaan tehtaalla tilauksia odottamaan  ja lastataan sitten kontteihin ja kuljetetaan satamaan, josta merimatka Suomeen voi alkaa.  Merimatka kestää keskimäärin 6 viikkoa. Helsingin satamasta tonnikalat matkaavat Inexin Kilon varastoon odottamaan myymälätilauksia.

Saalistodistukset tarvitaan joka erästä ja tuotepakkauksiin merkitään käytetty kalastusalue sekä kalalaji. S-ryhmällä on käytössä kalatuotteiden hankintaa ja valikoimia koskevat kestävän kalastuksen kriteerit, joissa määritellään sallitut kalalajit, kalastusalueet ja -menetelmät. Tieto kalakantojen tilasta kootaan useista eri tietolähteistä (mm. WWF,  IUCN MSC) yhdistelemällä.  Silti tutkittua tietoa on vielä tietyistä kalakannoista rajallisesti ja kalakantojen tila elää ja muuttuu jatkuvasti.

Tarkkuutta ja jatkuvaa seurantaa siis vaaditaan, jotta tarjolla on aina lupauksemme mukaisesti vain kestävistä kalakannoista pyydettyä tonnikalaa.

 

Artikkelikuva: Thinkstock

infokuva

Teksti: Marja Kauko-Achy, hankintapäällikkö, S-ryhmän marketkauppa

Mitä mieltä sinä olet?