Joutsenmerkki auttaa vihreämpiin valintoihin 0

PohjoismainenympäristömerkkiMistä tunnistaa ympäristön kannalta parhaat tuotteet kaupan hyllyiltä? Keinoja on varmaan monia, mutta yksi helpoimmista on bongata Pohjoismainen ympäristömerkki, tuttavallisemmin Joutsenmerkki paketin kyljestä.

Vihreästä ympäristömerkistä on kasvanut jo 25-vuotias vastuullinen ja luotettava kumppani. Uusimman tutkimuksen mukaan 90 % suomalaisista tunnistaa tämän vihreän ympäristömerkin.

Tiukat ja muuttuvat kriteerit

Joutsenmerkin peruspilarina on alusta lähtien ollut ympäristön kannalta parhaimpien tuotteiden huomioiminen ja kuluttajien opastaminen niiden löytämisessä. Joutsenmerkin vaatimukset ovat tiukat ja ne muuttuvat säännöllisesti sitä mukaan kun uusia tutkimustuloksia tai tekniikoita on saatavilla.

Joutsenmerkki asettaa vaatimuksia tuotteiden raaka-aineille, valmistukselle, käytölle sekä loppusijoitukselle. Usein vaatimukset tulevat myöhemmin myös osaksi lainsäädäntöä. Näin on käynyt esimerkiksi auringonsuoja-aineena käytetylle 3-BC:lle.  EU kielsi hiljattain sen käytön, sillä 3-BC:n epäillään olevan hormonitoimintaa häiritsevä aine.

Joutsenmerkki on vapaaehtoinen, mutta monet valmistajat ovat ottaneet sen jo omakseen. Esimerkiksi S-ryhmän marketkaupan valikoimissa on yli 500 Joutsenmerkittyä tuotetta.

Merkin käyttöoikeuden omaavien tuotteiden määrä on kasvanut tasaisesti vuosien aikana: esimerkiksi vuonna 2006 markkinoilla oli vajaa 20 erilaista ympäristömerkittyä tekstiilinpesuainetta ja tahranpoistoainetta. Tällä hetkellä niitä on yli 80 kappaletta. Sama trendi on havaittavissa monissa muissakin tuoteryhmissä.

91 omaa Joutsenmerkkituotetta

Joutsenmerkki on kiinteä osa myös S-ryhmän omilla Rainbow-, X-tra ja Kotimaista-merkeillä myytäviä tuotteita. Viime vuonna valikoimissa oli 91 joutsenmerkittyä oma merkki-tuotetta. Omalla merkillä myytävissä tuotteissa yhdistyy kaksi hyvää:  ympäristömyönteisyys sekä mainio hinta-laatusuhde.

Yksi vanhimmista Joutsenmerkityistä Rainbow-tuotteista on Sensitive pesujauhetiiviste, johon vihreä joutsen laskeutui yli 10 vuotta sitten. Tänä aikana tuote kokenut melkoisen myllerryksen: näinä vuosina sen annoskoko on pienentynyt ja samalla tuotteen tehokkuutta on muutettu toimivaksi myös hyvin alhaisissa lämpötiloissa.

Otteita pesujauhetiivisteen muutoksista vuosien varrelta:

Kymmenen vuotta sitten

  • Näin markkinoitiin: Hajusteeton pesuaine, jossa annos oli 78 g/pesukerta
  • Tuote ei saanut luokittua haitalliseksi tai ärsyttäväksi. Ympäristölle vaarallisten aineiden määrää oli rajoitettu, ja ainesosien tuli olla ympäristössä hajoavia. Muun muassa optisten valkaisuaineiden käyttö oli kielletty
  • Tuotteen tehokkuus tuli testata likaisella pyykillä, pakkaus/paino suhteelle oli asetettu raja-arvo

Viisi vuotta sitten

  • Näin markkinoitiin: Hajusteeton, väriaineeton pesuaine, jossa annos oli 50 g/pesukerta
  • Ei saanut sisältää herkistäviä ainesosia, halogenoitujen muovien käyttö pakkauksissa oli kielletty

Tänään

  • Näin markkinoidaan: Hajusteeton, väriaineeton ja fosfaatiton pesuaine, jossa annos on 42 g/pesukerta
  • Uutena vaatimuksena mm. uusiutuvien raaka-aineiden jäljitettävyys
  • Tehokkuustesti suoritettava 30 asteessa.
infokuva

Teksti: Senja Forsman, vastuullisuusasiantuntija, S-ryhmän marketkauppa

Mitä mieltä sinä olet?