Tunnelmia Porista: hallituksen joukkue päihitti opposition lähiruokakisassa 0

Lähiruoka oli päivän teema, kun hallituksen kansanedustajat Ari Jalonen (ps) ja Susanna Koski (kok) sekä opposition edustajat Pekka Haavisto (vihr) ja Tytti Tuppurainen (sd) kisasivat siitä, ketkä löytävät enemmän lähituotteita Prismasta. Leikkimielisen kisan järjestivät Satakunnan Osuuskauppa, MTK Satakunta ja Kuluttajaliitto. Kisapaikkana oli Porin Mikkolan Prisma. Tapahtuma järjestettiin SuomiAreenan yhteydessä.

lähiruokakisaHallitus kiri voittoon keräämällä 90 tuotetta siinä missä opposition saldo oli 47 tuotetta.

Kisaan osallistuneet edustajat olivat yhtä mieltä siitä, että Mikkolan Prismassa lähiruokatuotteet ovat hyvin esillä.

Strategista ruokaa

Satakunnan Osuuskaupan toimitusjohtaja Harri Tuomi oli mukana kisatunnelmassa ja kommentoi kilpailua vauhdikkaaksi.

– Vauhtia ja vaarallisia tilanteitakin riitti. Kumpikin joukkueista pärjäsi todella hyvin. Satakunnassa olemme edelläkävijöitä lähiruoassa. Tämä on meille yksi tapa huolehtia maakunnasta ja sen hyvinvoinnista. Lähiruoka on meille aito arvo ja myös strateginen asia, Harri Tuomi painottaa.

Tilaisuutta juontanut Tuomas Enbuske kyseenalaisti: kumpaa kuluttajat todellisuudessa arvostavat,  hintaa vai lähialueen tuotteita?

Tuomen mukaan hinta on toki tärkeä asia kuluttajille etenkin tässä talouden suhdanteessa.

– Tästä huolimatta lähiruokatuotteita myytiin meillä viime vuonna 8 prosenttia enemmän kuin aikaisemmin samalla kun ruoan myynnin kehitys meillä yleisesti oli nolla.

Tomaatit hyötykäyttöön

Lähiruokapäivään Mikkolan Prismassa osallistui myös joukko alueen tuottajia. Härkälän Puutarha testasi kuluttajien mielipiteitä uuteen tuotteeseen, tomaattichutneyihin.

– Meidän murheenamme on kesäisin se, että voimakkaassa auringon paisteessa tomaatit kypsyvät niin, että niiden kuori halkeaa. Näitä erittäin kypsiä tomaatteja jää valtavasti yli. Olemme tarjonneet henkilökunnalle mahdollisuutta viedä niitä mukanaan kotiin, mutta silti käyttökelpoisia tomaatteja on mennyt kompostiin. Tomaattichutney voisi olla yksi mahdollisuus hyödyntää näitä tomaatteja tuotteiksi, kertoo Piia Härkälä.

kuva1Erilaistumista ilmassa

SataMaito on lähes 300 maitotilan tuottajaosuuskunta Satakunnassa. Osuuskunta tuottaa 45 miljoonaa litraa maitoa vuodessa.

– Satakunnassa on vahva perinne arvostaa paikallisia tuotteita. Meidän tuotannosta puolet meneekin omalle alueelle, kertoo markkinointi- ja myyntipäällikkö Kari Karpale.

Karpale ennustaa, että lähivuosina maitoalalla nähdään murros.

– Tietotaito ja osaaminen korostuvat, tuotteet erilaistuvat, säilyvyys korostuu ja erilaisten tuotteiden tarjonta lisääntyy, ennakoi Karpale.

Ei markkinointikikkailua

Kivikylän Kotipalvaamon Mika Haanpää piti tärkeänä, että paikallisia tuotteita on esillä myymälöissä. Kivikylän Kotipalvaamon tuotteisiin kuuluvat muun muassa leikkele-, ruoka- ja erikoismakkarat, kokolihaleikkeet, einekset ja palvit.

– Osuuskauppa on aidosti kotimaisuuden asialla. Kotimaisuus ei saa olla ainoastaan markkinointikikka, vaan todellista tekemistä.

infokuva

Teksti: Anna Mäenpää, yhteiskuntasuhdepäällikkö, SOK

Mitä mieltä sinä olet?