Vieraskynä: MSC-ympäristömerkki varmistaa, että kala on pyydetty kestävällä tavalla 0

  • Marine Stewardship Council (MSC) on kansainvälinen voittoa tavoittelematon organisaatio, joka pyrkii edistämään kestäviä kalastuskäytäntöjä maailmanlaajuisesti ja suojelemaan kalakantoja tulevaisuutta varten.
  • MSC hallinnoi maailman johtavaa kestävän kalastuksen sertifiointi- ja ympäristömerkintäohjelmaa ja tekee yhteistyötä kalastajien, jälleenmyyjien, tutkijoiden, ympäristöjärjestöjen ja kuluttajien kanssa edistääkseen kestävästi pyydetyn kalan käyttöä.
  • MSC:n sinisen ympäristömerkin avulla kuluttajat voivat helposti tunnistaa sertifioidun ja kestävästä kalakannasta peräisin olevan tuotteen.
  • MSC-merkittyjen kalatuotteiden valikoima kasvaa. Esimerkiksi S-ryhmän ruokakauppojen valikoimissa on jo 29 erilaista MSC-sertifioitua Rainbow-tuotetta: sillejä, seitä, katkarapuja, kalapuikkoja ja kalasäilykkeitä.
  • Myös monet suuret valmistajat, kuten Orkla ja Findus, ovat lisänneet MSC-merkittyjen tuotteiden valikoimiaan.

Tiesitkö, että tonnikala on yksi maailman kaupallisesti arvokkaimmista kalalajeista ja suomalaiset syövät sitä henkeä kohden lähes kaksi kiloa vuodessa? Se on kasvatettujen lohikalojen jälkeen Suomen suosituin kalalaji kuluttajien keskuudessa.

Kuitenkin useat kaupallisesti tärkeimmistä tonnikalakannoista ovat ylikalastettuja. Ostamalla MSC-merkittyä tonnikalaa, voit varmistua siitä, että kala on vastuullisesti pyydettyä.

Maailman meret ja kalakannat

Valtameret ja vesistöt ovat keskeisiä maapallon hyvinvoinnille. Ne peittävät yli 70 % planeettamme pinta-alasta ja joka kymmenes maailman ihmistä saa niistä elantonsa tavalla tai toisella.

Yli kahdelle miljardille ihmiselle kalat ja merenelävät ovat tärkein eläinproteiinin lähde.

Väestönkasvun ja liikakalastuksen seurauksena maailman merten hyvinvointi on kuitenkin vaakalaudalla. Kestämätön kalastus vahingoittaa kalakantoja ja merten ekosysteemejä sekä vaikuttaa negatiivisesti kalastuksesta riippuvaisten yhteisöjen toimeentuloon.

Kalan syönti kasvussa

Kalan ja äyriäisten kulutus on kasvanut maailmassa voimakkaasti. YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestön (FAO) raportin mukaan ihmiset syövät nykyään kalaa keskimäärin lähes 20 kiloa vuodessa, kun 1960-luvulla tuo luku oli alle 10 kiloa.

Samassa raportissa todetaan, että noin 30% maailman kalakannoista on ylikalastettuja tai romahtaneita, ja monia lajeja kalastetaan kestävyyden rajoilla.

Parrasvaloissa tonnikala

Maailmassa on tällä hetkellä 23 kaupallisesti tärkeää tonnikalakantaa, joista yli kolmannes (35%) on ylikalastettuja.

Tunnetuin esimerkki kantojen romahtamisesta on sinievätonnikala. Se on kallis ja harvinainen raaka-aine etenkin Japanin sushimarkkinoilla, missä uhanalaisesta kalasta voidaan maksaa tähtitieteellisiä summia.

Tonnikalasäilykkeiden tärkein raaka-aine on boniitti, jonka kannat ovat ovat toistaiseksi elinvoimaisia.

Boniitin kalastukseen liittyy kuitenkin suuria ongelmia etenkin sivusaaliin osalta, joten kuluttajien olisi hyvä suosia MSC-sertifioitua tonnikalaa. Näin voidaan varmistaa, että pyynnin kohteena olevien tonnikalakantojen tila on elinvoimainen myös tulevaisuudessa ja kalastuksen sivusaaliiksi eivät joudu esimerkiksi hait, merikilpikonnat tai merilinnut.

Luotettava mekanismi

MSC-sertifiointi on useiden riippumattomien tutkimusten mukaan saanut aikaan positiivisia muutoksia kalakantojen tilassa ja pystynyt minimoimaan kalastuksen haitallisia ympäristövaikutuksia. Tällä hetkellä sitä pidetäänkin yhtenä luotettavimmista mekanismeista, jolla voidaan asettaa kriteerit kalastustoiminnan kestävyydelle ja hallinnoinnille. Myös esimerkiksi WWF pyrkii edistämään kalastusyritysten sertifiointia ja MSC-tuotteiden kysyntää osana laajempaa kuluttajavalistustyötään.

Tuntematon merkki, tärkeä asia

Vuoden 2014 elokuussa tehty kuluttajatutkimus* osoitti, että sinisen MSC-ympäristömerkin tunnisti 27 % suomalaisista, mutta ainoastaan 6 % vastaajista osasi yhdistää merkin kestävään kalastukseen.

Tästä huolimatta yli puolet (54%) kuluttajista sanoi olevansa aiempaa enemmän huolissaan hupenevista kalakannoista. Kalastuksen vastuullisuus ja kestävästi pyydetty kala kuitenkin kiinnostavat suomalaisia, minkä vuoksi MSC-merkittyjen kysyntä tulee suurella todennäköisyydellä kasvamaan myös Suomessa.

*Kuluttajatutkimus toteutettiin AMR Marketing Researchin toimesta elokuussa 2014.

 

Artikkelikuva: Nice and Serious / MSC

infokuva

Teksti: Janne Posti, projektipäällikkö, MSC Suomi

Mitä mieltä sinä olet?