Alkuperämerkintä: sisämarkkinariski vai kuluttajan oikeus? 0

S-ryhmän oma merkki -elintarvikkeiden pakkauksiin päätettiin jo vuonna 2011 ryhtyä merkitsemään vähintään pääraaka-aineen alkuperämaatieto.

Näin tuotteen alkuperä selviää ostotilanteessa yhdellä vilkaisulla ja valinnan voi tehdä myös sen perusteella.

 

Alkuperämerkinnän lisääminen elintarvikkeeseen on kallista ja hankalaa, uskoo moni. Me S-ryhmän marketkaupassa tiedämme, että näin ei välttämättä ole. Kyse on ennen kaikkea tahdon asiasta.

EU-komission ENVI-valiokunta keskusteli viime viikolla elintarvikkeiden alkuperämerkinnöistä komission aiemmin julkaiseman raportin  pohjalta. Raportissa arvioidaan, että pääraaka-aineen alkuperämaan kertominen pakkauksissa nostaisi elintarvikkeiden hintoja vähintään 10–15 %, jopa kolmanneksella.

Luvut tuntuvat meistä yllättävän suurilta. Ja tiedämme, mistä puhumme.

Yli 1400 tuotetta ja alkuperää

Olemme lisänneet viimeisten parin vuoden aikana alkuperämerkinnän yli 1400 Rainbow-, X-tra ja Kotimaista-tuotteeseen. Tämä työ on tapahtunut hyvässä yhteistyössä tavarantoimittajiemme kanssa.

Se ei ole lisännyt kustannuksia, vaikka toki asia on pitänyt käydä huolellisesti läpi jokaisen valmistajan kanssa. Kyse on ollut ennenkaikkea yhteisestä tahtotilasta ja sitoutumisesta.

Merkintä saa suosimaan paikallista?

Miten alkuperämerkinnät vaikuttavat kuluttajien käyttäytymiseen?

”Haastatelluista EU:n kuluttajista 42,8 prosenttia käyttäisi alkuperämerkintöjä suosiakseen kansallisesti tai paikallisesti tuotettuja elintarvikkeita muualta tulevien elintarvikkeiden sijaan.”

Komission raportissa nähdäänkin riskinä, että ”maan tasoisilla alkuperämerkinnöillä – toisin kuin EU:n tasoisilla merkinnöillä – olisi suuri vaikutus sisämarkkinoihin, ja paikallisten elintarvikkeiden kulutus lisääntyisi mahdollisesti joillakin markkinoilla.”

Onko tästä syytä olla huolestunut?

Helppoja, läpinäkyviä valintoja

Meidän mielestämme asiakkaalla on oikeus tietää tuotteiden ja raaka-aineiden alkuperä. Siksi merkitsemme olennaisten raaka-aineiden alkuperän pakkauksiin, jolloin asiakas voi halutessaan valita tuotteen myös alkuperän perusteella. Kannustamme myös tavarantoimittajiamme alkuperämerkintöjen rohkeaan laajentamiseen.

Kaikille alkuperällä ei ole merkitystä, mutta osalle on. Tutkimusten mukaan kotimaisuus on suomalaisille tärkeä valintaperuste heti hinnan, laadun ja maun jälkeen.

Parasta on, jos tuotteen alkuperä selviää yhdellä vilkaisulla. Näin on esimerkiksi Kotimaista-sarjan kohdalla.

infokuva

Teksti: Mika Lyytikäinen, suunnittelujohtaja, S-ryhmän marketkauppa

Mitä mieltä sinä olet?