Olemmeko yhtä ruokakansaa? 0

Ruoka on toiminut ihmiskunnan alkuajoista lähtien ihmisiä yhdistävänä tekijänä sekä kansallisen identiteetin vahvistajana. Toisaalta maailman trendit, uudet raaka-aineet, maut ja valmistustavat ovat tulleet suomalaisten ruokapöytiin etenkin viimeisten vuosikymmenien aikana melkoisella vauhdilla.

Esimerkiksi 1990-luvun lopulla Suomeen rantautunut texmex on jo lähes arkiruokaa koko Suomessa. Myös S-ryhmän ruokakaupoista texmex-tuotteita ostetaan tasaisesti ympäri Suomen.

Miten on, ovatko alueelliset erot suomalaisessa ruokakulttuurissa hävinneet globalisaation myötä?

Etelässä käyvät kaupaksi kahvikapselit ja gouda

 Eri aluieiden väliset erot ruoan ostamisessa ja kuluttamisessa vähenevät koko ajan. Silti erojakin löytyy.

Etelän ostoskoreissa korostuvat muun muassa:

  • kalkkunanliha
  • erikoisemmat juustot (gouda, emmental, mozzarella)
  • kahvikapselit
  • erikoisoluet
  • luomukananmunat.

Idässä suositaan margariineja

Jotain tämäntapaista ehkä odotinkin, mutta entä onko paljon puhutulla Pohjois-Karjala-projektilla ollut pysyvää vaikutusta itäsuomalaisten ostoskoreihin?

Ainakin voin ja margariinien osalta valistuksella näyttäisi olleen pysyviä vaikutuksia. Voi ei korostu, mutta margariini korostuu itäsuomalaisten ostoskoreissa.

Idässä on myös perinteisesti suosittu hapatusta ja happamia makuja ja lännessä makeita. Edelleen piimää juodaan selkeästi enemmän idässä kuin muualla Suomessa. Idän herkkuihin lukeutuvat muita alueita enemmän myös rinkelit, limput ja porsaanliha.

Lännessä maistuvat leivonnaiset

Lännessä taas ollaan leipomusten perään. Siellä herkutellaan etenkin varrasleivillä, sämpylöillä ja vaaleilla leivillä. Myös makeat herkut, kuten pullat ja munkit korostuvat lännessä.

Pohjoisessa on perinteisesti käytetty paljon kalaa ja riistaa sekä muita metsän antimia. Kala korostuu edelleen pohjoisessa. Lisäksi esimerkiksi rieskat korostuvat pohjoissuomalaisten ostoskoreissa.  Myös leipäjuustoa päätyy ostoskärryihin useammin ja enemmän pohjoisessa ja lännessä kuin muualla.

Eroja ruoan kuluttamisessa eri puolella Suomea  siis vielä on. Tämä näkyy myös eri puolella Suomea sijaitsevien kauppojen valikoimissa.

S-ryhmän ruokakauppojen tarjonta elää aina paikallisen asiakaskunnan tarpeiden ja toiveiden mukaan.

 

infokuva

Teksti: Katariina Roininen, Customer Insight Analyst, S-ryhmän vähittäiskauppa

Mitä mieltä sinä olet?