Miksi S-ryhmä ei julkista tekemiään ruoan hintavertailuja? 3

Monet ovat huomanneet, että lehdissä on viime aikoina ollut mainoksia, joissa kaupat ovat tehneet ja teettäneet omia ”tutkimuksiaan” elintarvikkeiden hinnoista.

Meiltä S-ryhmässä on kysytty, miksi emme muiden kaupan ketjujen tapaan tee ja julkaise omia hintavertailuja.

No, miksi?

  1. Siksi, että pidämme hinnoittelumme läpinäkyvänä ja vertailtavana koko ajan. Asiakkaamme näkevät S-ryhmän ruokakauppojen hinnat aina Foodie.fi:stä. Kannatamme objektiivisia hintavertailuja ja kannustamme niihin. Kun hintavertailuja tekee asiakas omista mieltymyksistään käsin tai media omien objektiivisten kriteeriensä perusteella, tulokset vaihtelevat – ja niin niiden pitääkin, koska jokaisen ostoskori on omanlaisensa.
  2. Siksi, että asiakkaidemme näkökulmasta puolueettomien tahojen, kuten median tai esimerkiksi Kuluttajaliiton, tekemät hintavertailut ovat uskottavampia kuin kauppojen omat. On parempi, että kauppojen hintatasoa tutkii puolueeton, riippumaton taho, eikä kauppa itse. On parempi, että kaupalla ei ole vastuuta sekä hinnoittelusta että hintavertailujen tekemisestä.
  3. Siksi, että suomalaiset ovat fiksua porukkaa. Jos kauppa valitsee itse, missä ja milloin hinnat tutkitaan, se herättää epäilyksen siitä, että hinnat on laskettu tutkimusta varten. Jos kauppa valitsee itse mitä tuotteita tutkitaan, se voi vaikuttaa itselleen edullisesti tuloksiin.

Miksi hintavertailut antavat niin usein niin kovin erilaisia tuloksia?

Siksi, että niiden tekemisessä on paljon liikkuvia osia. Esimerkiksi pakkauskoko tekee joskus tepposia: jos 750 gramman juustopakettia verrataan 450 gramman juustopakettiin, pienempi pakkaus on suhteessa kalliimpi. Hintavertailun tekeminen vaatii syvällistä asiantuntemusta tuotteista, niiden eroista ja erityisominaisuuksista.

Se selkein siksi on kuitenkin tämä: S-ryhmä kannustaa riippumatonta mediaa tekemään hintavertailuja ja suomalaisia katsomaan hintojen perään Foodie.fi:ssa.

Hintojen läpinäkyvyys on meille itsestään selvyys ja hintojen halpuuttaminen tärkein strateginen linjauksemme. Työtä, joka jatkuu ja laajenee.

 

Kuva: Lauri Mannermaa

3 vastausta artikkeliin Miksi S-ryhmä ei julkista tekemiään ruoan hintavertailuja?

  1. Sami Sihvonen sanoo:

    Milloinkohan muuten LIDL ja Kesko julkistavat samanlaisen palvelun kuin http://www.foodie.fi jossa heidän tuotteittensa hintoja voi katsoa internetin välityksellä?

    • Antti kivinen sanoo:

      Mielestäni on turhaa katsoa esim foodie.fi, koska saan esim. liidelistä tuotteeni mitä tarvitsen yleensä huomattavasti edullisemmin, kuin lähi SK kaupasta. Mukavaahan se on, mutta tietenkin monille kuluttajille pelkkä hinta ratkaisee. Tässä pari esimerkkiä: Omenamehu: Lidl: 52c kotimainen rasvaton maito, 61c . Toki sama asia pätee moneen muuhunkin tuotteeseen. Ei tarvitse vilautella Plussabonuskortteja sekä ostaa esim yhden hengen talouteen vaikka 2 kappaletta x tuotetta ns. halvemmalla sekä kassatyöntekijälle jää minun mielestäni se pääasia, eli hyvä asiakaspalvelu!

  2. Antti kivinen sanoo:

    Antin kommentissa on totuuden siemen 🙂 mutta jäin miettimään mitäköhän tarkoitat tuolla SK kaupalla?

Mitä mieltä sinä olet?