Halpuuttamisen pelisäännöt ovat yksiselitteiset 2

S-ryhmässä on otettu vakavasti tuottajien etujärjestö SLC:n väitteet osuuskauppojen sisäänostajien hintapainostuksesta.

– Halpuuttamisen pelisäännöt ovat yksiselitteiset. Tuottajat eivät tiedä omien tuotteidensa halpuuttamisesta etukäteen. Koska hintojen alennus on täysin oma panostuksemme, sitä ei myöskään käsitellä hintaneuvotteluissa, kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu kertoo.

S-ryhmä laski maanantaina 9. tammikuuta yli sadan kotimaisen kasviksen ja lähes 800 muun ruokatuotteen hintaa marketeissaan.

SLC:n väitteet kotimaisiin kasviksiin kohdistuvasta hintapainostuksesta käynnistivät S-ryhmän sisällä mittavat selvitykset. SOK:n keskitetyn hankinnan ja osuuskauppojen omien ostajien toimintaa on käyty tarkasti läpi.

SOK hankkii valtaosan S-ruokakaupoissa myytävistä kasviksista. Alarotu korostaa, että tuottajat eivät ole esittäneet epäilyjä SOK:n toiminnasta.

–  Tietoomme on tullut yksi toimintatapojemme vastainen, inhimilliseen virheeseen perustuva hintakeskustelu yhdessä S-marketissa yhden vihannestuottajan kanssa. Asia on käsitelty kyseisen osuuskaupan ja myymälän kanssa eikä vastaava tule siellä toistumaan.

Selvitysten perusteella voidaan kuitenkin kattavasti todeta, että S-ryhmä on toiminut lupaustensa mukaisesti.

­– Jos uusia epäilyjä väärinkäytöksistä tulee, kannattaa niistä olla heti yhteydessä SOK:n tai osuuskaupan johtoon. Sitoudumme käsittelemään ne perusteellisesti ja hyvässä hengessä.

Kuva: Anssi Vuohelainen

2 vastausta artikkeliin Halpuuttamisen pelisäännöt ovat yksiselitteiset

  1. Markku Veteläinen sanoo:

    No niin. Peli jatkuu. Olen monesti antanut palautetta KPO:lle hinnoittelusta, jossa Prisman asiakkaat saavat tuotteensa jopa 10% halvemmalla kuin S-marketin asiakkaat. En voi ymmärtää tilannetta, jossa KPO:n omistajat asetetaan eriarvoiseen asemaan riippuen heidän asuinpaikkakunnastaan. Eivätkö pienempien kuntien ja kaupunkien asiakkaat olekaan tärkeitä KPO:lle. En usko saamaani palautetta, että Ylivieskan Prisman kulut olisivat pienemmät Oulaisten S-marketin kuluihin verrattuna per myyty tuote. Onneksi Halpa-Halli on lisännyt myymälöitään ja laajentanut valikoimiaan. Sinne suuntaan ostosreissuni entistä useammin. Se näkyy myös bonuslaskelmassani.

  2. Outi, SOK sanoo:

    Terve Markku, näissä eri ketjujen välisissä hintaeroissa on kyse kaupan pyörittämisen kustannusten vaikutuksista hintoihin. Iso kauppa on tehokas, myy paljon suurempia tuotemääriä ja esimerkiksi hyllyttämistyötä on vähemmän ym. Pienessä kaupassa työtä ja siten kustannuksia on enemmän per myyty tuote. Hintaeroa pyritään tietenkin tasaamaan, mutta pieniä eroja usein edellä mainituista syistä on. S-market on silti hyvin edullinen ostospaikka ja mikä parasta, valikoima on laaja.

Mitä mieltä sinä olet?