Elintarvikkeen ravintosisällön salat 0

Elintarvikkeiden ravintoarvomerkinnät ovat uudistuneet: ravintoarvojen pakolliset tiedot ja niiden järjestys pakkauksen taulukossa ovat hieman muuttuneet.

Siirtymäaika uuteen merkintätapaan päättyi viime vuoden joulukuussa.

Lähes kaikissa pakatuissa elintarvikkeissa pitää ilmoittaa tuotteen ravintosisältö. Pakkausmerkintöjen ja ravintosisällöntaulukon tarkoitus on tarjota kuluttajalle tietoa elintarvikkeesta, jotta hän voi ostaa itselleen soveltuvia tuotteita.

Parhaimmillaan ravintosisältötaulukon avulla saa yleiskäsityksen tuotteen terveellisyydestä ja tuotetta voi verrata vaihtoehtoisiin tuotteisiin.

Selkoa taulukkoon

Ainakin nämä tiedot on kuluttajalle ravintotaulukossa kerrottava:

  • Energia kJ ja kcal
  • Rasva
    • josta tyydyttynyttä
  • Hiilihydraatit
    • josta sokereita
  • Proteiini
  • Suola

Energia lasketaan ravintoaineiden määristä, eikä sille ole omaa analyysiä. Energiaa saadaan muistakin tuotteen aineista kuin taulukossa pakollisena ilmoitettavista.

Taulukon sokerit tarkoittavat kaikkia sokereita, joita elintarvikkeessa on, ei vain lisättyä sokeria. Muita sokereita ovat esimerkiksi laktoosi ja fruktoosi.

Sekä elintarvikkeeseen lisätty suola että sen luontaisesti sisältämä natrium suolana pitää ilmoittaa. Suola lasketaan natriumista kertomalla se 2,5:llä. Tästä syystä esimerkiksi naturel-lihassa, maidossa ja kalassakin ilmoitetaan hiukan suolaa, vaikkei niihin ole lisätty ruokasuolaa.

Vitamiinien ilmoittaminen vapaaehtoista

Yllä mainittujen lisäksi ravintosisältötaulukossa voidaan kertoa myös muiden ravintoaineiden määriä. Pakollista tämä ei ole, jollei tuotteeseen ole aineita erikseen lisätty. Muita ravintoaineita ovat muun muassa vitamiinit ja kivennäisaineet.

Jos näiden määrä 100 grammassa on vähintään 15 prosenttia päivän saantisuosituksesta, voidaan merkintä laittaa pakkaukseen. Juomissa raja on 7,5 prosenttia.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että ravintosisältötaulukon luvut ovat pyöristettyjä ja perustuvat keskiarvoihin. Esimerkiksi maidon ravintosisältö vaihtelee hieman vuodenajan ja ruokinnan mukaan ja kasviksissa taas satokauden olosuhteet, lajikkeet ja säilytysaika muuttavat lukuja. Pieniin eroihin ei siis kannata takertua. Silloin valinta kannattaa tehdä maun ja muiden ominaisuuksien perusteella.

infokuva

Teksti: Riikka Nummi, tuotelaatupäällikkö, S-ryhmän vähittäiskauppa
Kuva: Lari Lappalainen

Mitä mieltä sinä olet?