Prismojen esillepanotyön uudistus helpottaa ostamista 2

Olemme kehittäneet Prisman päivittäistavarakaupan puolen esillepanotapoja viime vuodesta lähtien, jotta voimme tuoda kaikkein kysytyimmät tuotteet asiakkaille paremmin ja houkuttelevammin esille.

Olemme lanseeranneet uusia esillepanotapoja muun muassa pehmopapereissa, vaipoissa, panimotuotteissa, pesu- ja puhdistusaineissa, mehuissa sekä teollisissa elintarvikkeissa.

Käyttötavarakaupassa ostosten tekoa on helpotettu lisäämällä niin sanottuja massa-alueita kodin ruuanvalmistukseen, -tekstiiliin ja -säilytykseen, paperitarvikkeisiin, leluihin, kirjoihin, kodinkoneisiin, aluspukeutumiseen, sukkiin ja lisäasusteisiin.

Uusia esillepanotapoja on jo useimmissa Prismoissa ja niitä tulee myymälöihin sitä mukaa, kun myymälöitä remontoidaan ja päivitetään.

Paluu automarketin juurille

Jos ollaan aivan tarkkoja, kyseessä ei ole niinkään uudistus, vaan ennemminkin paluu Prisman juurille.

Prisma on alun perin suunniteltu automarketiksi, jossa on leveät käytävät ja näyttävät massaesillepanot yhdessä runsaan ja kattavan valikoiman kanssa. Näin suuret asiakasvirrat voivat käydä ostoksilla samaan aikaan, eikä asiakkaiden tarvitse puikkelehtia isojen kärryjen kanssa kapeilla käytävillä.

Saatavuuden varmistaminen kaikkina aikoina, myös illan tai nykyään kai pitäisi sanoa yön tunteina, on meille kunnia-asia – näin helpotamme asiakkaidemme arkea. Massaesillepanoilla pystymme paremmin varmistamaan, että kysytyimpiä tuotteita riittää kaikkina aukiolotunteina.

Näin asiakkaat voivat käydä ostoksilla silloin, kun se parhaiten heille sopii eikä heidän tarvitse miettiä, onko tuotteita enää jäljellä.

Sijoittamalla massoja eri puolille myymälää saadaan luonnollisia avarampia tiloja ja asiakkaat voivat yhdellä silmäyksellä nähdä missä eri tuotealueet sijaitsevat. Massat sijaitsevat usein eri tuoteryhmien välissä, eli siellä mihin toinen tuotealue loppuu ja mistä toinen alkaa.

Varttilavoilla tehokkuutta esillepanoon

Olemme tänä vuonna tehneet muutoksia myös hyllypaikkoihin: alimpien hyllyjen tilalle on jo useisiin myymälöihin tullut myymälälavoja. Lavoilla laitetaan esille kuivatavarat kuten jauhot ja pastat sekä esimerkiksi pesu- ja puhdistusaineet sekä hygieniatuotteet.

Muutos ei käy ihan käden käänteessä, koska tuotteiden valmistajilla ei välttämättä ole tarjolla myymälälavavaihtoehtoa. Valmistajat ovat kuitenkin lähteneet hyvin mukaan muutokseen ja lavoja on saatavilla koko ajan enemmän. Nyt tulokset alkavat näkyä myös kuluttajille myymälöissä.

Otimme kevään 2016 aikana käyttöön myös niin kutsutut varttilavat kuivissa elintarvikkeissa. Panimotuotteissa ne ovat olleet käytössä jo vuosia.

Varttilavoilla pystymme käyttämään hyllyköiden alaosien myyntipaikat tehokkaammin hyödyksi, kun saamme yhdelle myymälälavapaikalle kaksi eri tuotetta esille – menettämättä kuitenkaan lavaesillepanojen hyötyjä kuten parempaa saatavuutta, helppoa ostamista ja tehokasta esillepanoa.

Varttilavat mahdollistavat pienemmän kokonsa takia lavaesillepanojen lisäämisen myös aivan uusiin tuoteryhmiin. Odotammekin, että varttilavat tulevat lähitulevaisuudessa yleistymään niin Prismoissa kuin muissakin ketjuissamme.

infokuva

Teksti: Gary Berglund, ryhmäpäällikkö, S-ryhmän vähittäiskaupan saatavuuden ohjaus ja myymälätoiminnot
Kuvat: Lari Lappalainen

2 vastausta artikkeliin Prismojen esillepanotyön uudistus helpottaa ostamista

  1. Eija sanoo:

    Hei, Prismassa on muuten hyvä asioida mutta opasteet ovat todella surkeat. Tavarat eivät löydy sieltä minne opaste näyttää, entiset olivat paremmat ja selkeämmät. Voisiko niitä kohdentaa niin ettei tarvitse koko kauppaa kiertää?

    • Gary Berglund SOK sanoo:

      Hei Eija,

      ja kiitos palautteestasi koskien opasteita.

      Tällä hetkellä meillä on Prismoissa käytössä pääsääntöisesti kahdenlaisia opasteita: alueopasteita ja käytäväopasteita. Alueopasteet kertovat, missä iso tuoteryhmäkokonaisuus, kuten pukeutuminen, sijaitsee. Pääopasteena toimivat käytäväopasteet, joissa kerrotaan mitä tuoteryhmiä kyseisellä käytävällä on. Nämä taulut ovat hyllyjen yläpuolella joko käytävän puolivälissä tai käytävän alussa ja lopussa. Onkin totta, että osa tuotteista voi sijaita etäällä itse taulun fyysisestä paikasta. Meillä on käytössä myös lähiopasteita esimerkiksi pakasteissa. Nämä kyltit on sijoitettu kyltissä mainittujen tuoteryhmien kohdalle.

      Opastaminen isossa marketissa, jossa on paljon tuotteita ja paljon hyllytilaa on kieltämättä haastavaa. Kehitämmekin koko ajan erilaisia ja uusia tapoja opastamiseen, jotta asiointi olisi asiakkaillemme mahdollisimman helppoa.

      Mukavaa kevättä,

      Gary Berglund

Mitä mieltä sinä olet?