Kestokassi on nouseva tähti – myynti kasvoi 30 prosenttia 0

Kestokassien suosio ohitti reippaasti muut kassit viime vuonna: niitä myytiin S-ryhmän ruokakaupoissa lähes 1,3 miljoonaa kappaletta. Kasvua edellisen vuoden myyntiin oli jopa 30 prosenttia.

– Kestokassien suosio on kasvanut jo useamman vuoden, mutta ei koskaan näin huimaa vauhtia. Suosio käy tosin järkeen, sillä kuluttajien ostopäätöksiä ohjaavat yhä enemmän eettisyys ja ekologisuus, valikoimapäällikkö Anu Hammaren S-ryhmän vähittäiskaupasta iloitsee.

Muitakin syitä suosioon on. Kestokassi on monikäyttöinen, koska sitä voi käyttää yhä uudelleen kauppakassina tai vaikka palautuspullokassina. Kestokassien vaihtuvat designit ovat menekin ja palautteen perusteella yksi syy suosioon.

– Myynnin kasvuun on vaikuttanut myös asiakasmäärien lisääntyminen aukioloaikojen vapauttamisen ja halpuutuksen vuoksi, Hammaren pohtii.

Kierrätysmuovikassia ostetaan eniten

S-ryhmän ruokakaupoissa on myymälästä riippuen myynnissä erilaisia ostoskasseja: kierrätysmuovikasseja, paperikasseja, kestokasseja, biomuovikasseja ja puuvillakasseja.

Eniten ostetaan kierrätysmuovikasseja. Niiden myynti on pysynyt pitkään suhteellisen vakiona. Viime vuonna myynnissä oli hienoista kasvua: kasseja myytiin 146 miljoonaa kappaletta, mikä on noin 97 prosenttia koko kassimyynnistä.

– Kierrätysmuovikassin ilmastovaikutus on 60 prosenttia pienempi kuin neitseellisestä muovista valmistetun muovikassin. Kierrätysmuovikassilla on kassivaihtoehdoista pienimmät päästövaikutukset, vastuullisuusasiantuntija Senja Forsman S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.

Paperikassien ja biokantokassien myynti puolestaan laski vuodesta 2015. Kangaskassien myynnissä on pientä kasvua. Sillä on vaihtoehdoista kuitenkin suurimmat ympäristövaikutukset, koska sen raaka-aineena käytetyn puuvillan valmistus vaatii runsaasti energiaa.

– Ostaa minkä tahansa kassin, niin sen ympäristövaikutus pienenee, kun kassia käyttää uudelleen. Jos kuluttaja ostaa muovipussin, hän saattaa käyttää sitä uudelleen ostoskassina  ja lopulta pussi päätyy useimmissa talouksissa roskapussiksi, Forsman kuvaa.

Tutustu kassivaihtoehtojen ilmastovaikutuksiin tarkemmin.

S-ryhmä vähentää muovipussien kulutusta

Kaupparyhmä on mukana sopimuksessa, jonka tavoitteena on vähentää muovikassien kulutusta.

Taustalla on EU:n pakkausjätedirektiivin muutos, jolla pyritään välttämään muovijätteen syntymistä ja vähentämään merten roskaantumista.

– Sopimus on ainutlaatuinen, sillä lainsäädännön sijasta tavoitteisiin pyritään puhtaasti vapaaehtoisuuteen perustuvalla sopimuksella, Senja Forsman sanoo.

S-ryhmä sitoutuu:

  • laajentamaan muovisten ostoskassien maksullisuutta,
  • edistämään kierrätysmuovikassien ja kestokassien myyntiä,
  • tarjoamaan jokaisessa ruokakaupassa biohajoavia hevi-pusseja vaihtoehtona muovisille
  • luopumaan erittäin kevyiden muovipussien ilmaisesta jakelusta itsepalveluna kassoilla ja
  • viestimään erilaisten ostoskassien ympäristövaikutuksista.

– Vaikutukset näkyvät jo, sillä sitoumuksen julkaisun jälkeen biohevikassien määrä meidän myymälöissä kasvoi 50 prosenttia, Forsman kertoo.

Mitä mieltä sinä olet?