Lihamyynti nojaa kotimaisuuteen – myynti pienessä kasvussa 3

Suurin osa suomalaisista syö lihaa ja päivittäinen lihansyönti on osalla kuluttajista jopa kasvusuunnassa.

Kulutustottumuksiin kuitenkin vaikuttavat lihaan kohdistuvat eettiset näkökulmat, terveysriskiväitteet sekä ympäristövaikutukset. Punaisen lihan välttely on kasvava trendi ja kasvisruokavaliot lisäävät suosiotaan.

Muutokset kulutustottumuksissa ja asenteissa eivät vielä näy lihojen myyntiluvuissa. S-ryhmässä myytiin viime vuonna (2016) noin 60 miljoonaa kiloa tuorelihaa. Myynti kasvoi edellisestä vuodesta noin 3 prosenttia.

Nopeat ja helpot lihat kiinnostavat

Eniten kaupan lihamyynnissä kasvavat jo ennestään isoimmat tuoteryhmät kuten broilerinliha ja erilaiset jauhelihat. Ne yhdistetään usein arkisempaan, nopeaan ja helppoon ruoanlaittoon.

Broilerin kysyntä on kasvanut jo vuosia, sillä vähärasvaisena ja proteiinipitoisena ei-punaisena lihana se vastaa hyvinvointi-megatrendiin. Myös broilerin jauhelihan menekki kasvaa.

Naudanlihan suosio on kasvanut erityisesti uuden tuotevalikoiman myötä. Tuotteita on kehitetty yhteistyössä tavarantoimittajien kanssa.

Lampaanlihan kulutus on Suomessa vielä varsin pientä, mutta se kasvaa koko ajan. Lammasta löytyy valikoimistamme sekä tuoreena että pakasteena.

Kotimaisuus, maku ja hinta ohjaavat kysyntää

Lihan kotimaisuus vaikuttaa kulutusvalintoihin: tärkeintä on turvallisuus, valvottu laatu sekä puhtaus. Myymämme tuoreen lihan kotimaisuusaste oli noin 97 prosenttia vuonna 2016.

Myös maku on tärkeä kriteeri. Lihatiedotuksen teettämän tutkimuksen mukaan hyvä maku lihassa on tärkeää entistä useammalle ja se on tärkein syy lihan syöntiin.

Hinnalla on yhä suurempi vaikutus, mikä näkyy muun muassa kalliimpien ruohonosien laskevana kysyntänä. Isot fileet ja paistit ovat laskusuunnassa.

Kalliimpaa lihaa ostetaan mieluummin pienissä pakkauksissa esimerkiksi valmiina pihveinä.

Luomulihan myynti vahvassa kasvussa

Tutkimusten mukaan luomua ostavat kuluttajat painottavat laatua, kotimaisuutta, eettisyyttä, ympäristöystävällisyyttä, ruoan terveellisyyttä sekä ruoan sisältämiä ainesosia.

Luomulihan myynti oli vuonna 2016 vahvassa noin 20 prosentin kasvussa. Tavanomaiseen verrattuna luomulihan myynti on pientä, sen osuus tuorelihan myynnistä on noin 0,8 prosenttia.

Eniten luomulihaa myydään pääkaupunkiseudulla, mutta myynti kasvaa tasaisesti ympäri Suomen. Oman toimipaikan luomutuotevalikoiman voi tarkistaa Foodie.fi-palvelustamme .

Olemme jo pitkään tehneet yhteistyötä tavarantoimittajien kanssa, jotta olemme saaneet luomubroilerin ja suomalaisen luomukaritsan tuotteita valikoimiin.

Tällä hetkellä käynnissä on myös pilotti Suomessa vielä harvinaisen rotukarjan luomuniittylihan myynnistä.

infokuva

Teksti: Sari Miettunen, valikoimapäällikkö, S-ryhmän vähittäiskauppa
Kuva: Thinkstock

3 vastausta artikkeliin Lihamyynti nojaa kotimaisuuteen – myynti pienessä kasvussa

  1. Mauri Väisänen sanoo:

    Hyvä maku on lihassa tärkeää sanotaan ylläolevassa tekstissä, mutta siitä huolimatta S ryhmän halpuutus on pudottanut Snellmannin 10% nautajauhelihan 400g pakkauksen pois valikoimista, Atria on kuulemma voittanut hintakilpailun! Makutuomaria ei tarvittu!
    Jauhelihoja on vaikea verrata muun kuin maun perusteella ja siinä vertailussa Snellman on ykkönen, mielestämme. Tiskissä voi kyllä verrata esim. karjalanpaistilihoja ulkonäönkin perusteella. Katselkaa ja miettikää kenen tuote lähtee mukaan.

    • Sari Miettunen sanoo:

      Hei Mauri,

      Kiitos palautteestanne. Makumieltymykset jauhelihoissa vaihtelevat eri asiakkaiden kesken. Teemme valikoimat kysyntälähtöisesti. Snellmanin 10% naudanjauhelihaa meiltä löytyy edelleen, mutta vain isommassa 750g pakkauksessa.

      Ystävällisin terveisin,
      Sari Miettunen
      valikoimapäällikkö

  2. Mauri Väisänen sanoo:

    Kiitos vastauksesta!
    Kaksihenkistä taloutta ei juuri lämmitä tieto 750g pakkauksesta. Edelleen jauhelihoissa on huomattavia laatueroja, toivottavasti joskus saadaan tutkimustietoakin. On tietysti lohdullista että valikoimapäälliköt päättävät puolestamme mitä tarvitsemme ja mitä ilman tulemme toimeen, kummastuttaa kuitenkin se että esim Prismojen valikoimien suuruutta
    käytetään jopa mainosvalttina samalla kuitenkin ajetaan vanhoja asiakkaita kilpailijoille.

Mitä mieltä sinä olet?