S-ryhmä käynnisti työn: Suomesta maailman kekseliäin ruokamaa 0

Ruokamanifesti

  • Klikkaa Yhteishyvään ja tutustu trendihautomon puheenvuoroihin
  • S-ryhmä julkistaa hautomon pohjalta ruokamanifestin kesällä SuomiAreenassa
  • Keskusteluun ja manifestin tekoon voi osallistua pitkin kevättä etenkin Yhteishyvän kanavissa

Köyhällä ei ole varaa syödä terveellisesti – vai onko? Mitä ruokakaupassa myydään vuonna 2030? Muun muassa näitä kysymyksiä pohdittiin tiistaina 7. maaliskuuta S-ryhmän järjestämässä trendihautomossa Maailman kekseliäin ruokamaa, johon osallistui yli 50 ruokavaikuttajaa Suomesta ja maailmalta. Päivä huipentui keskusteluohjelmaan MTV3-kanavalla.

Trendihautomossa tuli selväksi, että ruoka puhuttaa ja ohjaa toimintaamme enemmän kuin koskaan.

SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoi kaupparyhmän uskovan lujasti suomalaisen ruokaan myös tulevaisuudessa.

– Oiva esimerkki suomalaisesta pärjäämisestä on pettuleipä. On aika ottaa Suomen oloissa selviytyville ominainen idearikkaus esiin ja miettiä yhdessä, millä eväillä nostamme Suomen maailman kekseliäimmäksi ruokamaaksi.

Kasvisbuumi tuli jäädäkseen

Brittiläisen tulevaisuudentutkija James Wallmanin, ruokakulttuurin professori Johanna Mäkelän ja S-ryhmän kaupallisen johtajan Ilkka Alarodun puheenvuorojen saattelemina keskustelu lähti lentämään myös erityisesti Twitterissä, jonka viestivirtaa voi seurata tunnisteella #ruokamanifesti.

Kasvikset olivat vuoden 2016 ylivoimainen ruokabuumi eikä loppua näy. Päivän aikana todettiin, että ruoan puhtaudesta, eettisyydestä ja vastuullisuudesta tulee entistäkin tärkeäpää, vaikka trendit vaihtelisivatkin.

Maakuntien perinneruokien nousulle povattiin uutta tulevaisuutta. Selvää on, että uudet kasvipohjaiset ruokakeksinnöt kuten nyhtökaura ja härkis saavat uusia sisaruksia.

Hävikki on häpeä

Kehitettävääkin trendihautomo toi lautasillemme: tuottajien tukiviidakosta haluttiin eroon ja tuotannosta aidosti kannattavaa. Tutkimukseen ja tuotekehittelyyn toivottiin investointeja. Brändäys- ja markkinointitaidoissa haluttiin ottaa mallia ruotsalaisilta.

Päivän mantra tuntui olevan, että on osattava ajatella isosti ja luottaa omaan ainutlaatuisuuteen, vaikka kyseessä olisi pienikin asia. Hävikki koettiin häpeäksi, josta halutaan eroon kokonaan.

Aistittavissa oli myös tietynlainen haikeus niukkuuden ekonomiaan – ruokaa pitäisi hankkia vain sen verran kun sitä tarvitsee eikä kauppojen valikoimien tarvitse ehkä tulevaisuudessa olla enää niin mittavat.

Ruokamanifesti julki Porissa

Maailman kekseliäin ruokamaa -ajatushautomossa syntyneiden teesien pohjalta julkaistaan S-ryhmän oma ruokamanifesti 10. heinäkuuta SuomiAreenassa Porissa. Myös asiakkaita osallistetaan keskusteluun ja manifestin tekoon pitkin kevättä, etenkin Yhteishyvän eri kanavissa.

Esimakua mielipiteiden kirjosta saatiin suorassa tv-lähetyksessä, jossa keskustelivat kokki Jyrki Sukula, valikoimajohtaja Antti Oksa, Marttaliiton pääsihteeri Marianne Heikkilä, tubettaja Paju Purovuo sekä yrittäjä Samuli Laurikainen. Suoraa ohjelmaa katsoi noin 62 000 suomalaista ja Twitterissä aihetta kommentoitiin kiivastakin vauhtia.

infokuva

Teksti: Sanna Suokko, Yhteishyvän toimituspäällikkö, SOK MEDIA
Twitter: @sannasuokko

Mitä mieltä sinä olet?