Kahta samanlaista kauppaa ei ole 0

Myytti yhteen ketjuun kuuluvien kauppojen samankaltaisuudesta elää sitkeässä. Ketjutoiminta luo tehoa ja yhtenäisyyttä moneen asiaan, mutta valikoimat elävät kuitenkin aina asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden mukaisesti. Lapsiperheiden ympäröimässä S-marketissa on tarjolla enemmän vaippoja ja soseita kuin marketissa, jonka lähistöllä asuu paljon ikääntynyttä väkeä.

S-ryhmän ruokakauppojen valikoimatyötä tehdään kahdella tasolla: ketjuvalikoimasta vastaavat valikoima- ja hankintapäälliköt S-ryhmän vähittäiskaupan ketjuohjauksessa, osuuskauppojen tehtävänä on rikastaa valikoima paikallisilla tuotteilla ja vastata juuri oman asiakaskunnan tarpeisiin.

– Meillä on yli 1 000 myymälää 20 osuuskaupan alueella ja niissä kaikissa on uniikki valikoima. Erityisen tärkeää on, että jokaisen myymälän valikoimista löytyvät juuri oman alueen suosikkituotteet, valikoimajohtaja Katja Tapio SOK Vähittäiskaupan ketjuohjauksesta korostaa.

Tarjolla aitoja ja ajankohtaisia vaihtoehtoja

Ketjuohjauksessa valikoimapäälliköt rakentavat valikoimaa kaikista tarjolla olevista tuotteista siten, että valikoima vastaa mahdollisimman moneen asiakastarpeeseen. Tavoitteena on ajankohtainen tuotevalikoima, jossa on onnistuttu myös ennakoimaan mihin suuntaan asiakkaiden kuluttamiskäytös kehittyy.

Ensisijaisena valikoimissa ovat asiakkaiden arvostamat merkkituotteet ja niiden rinnalla pyritään pitämään edullisia vaihtoehtoja. Valikoiman kirjoa kasvatetaan erilaisilla lisäarvotekijöillä ja tuoteominaisuuksilla sekä pakkausvariaatioilla.

Esimerkiksi peruspakkausvaihtoehdon lisäksi on tarjolla pienpakkauksia, monipakkauksia ja suurpakkauksia, joista asiakas voi valita omaan tarpeeseen sopivan vaihtoehdon.

– Pyrimme varmistamaan, että valikoimassa on asiakkaille aitoja vaihtoehtoja. Yksittäiselle kuluttajalle tuoteryhmän myydyintä tuotetta tärkeämpi voi olla esimerkiksi laktoositon, gluteeniton, vähärasvainen, sokeriton tai luomuvaihtoehto, Tapio kuvaa.

Räätälöinti tehdään myymälöissä

Osuuskaupat ja myymäläpäälliköt vastaavat siitä, että jokaisen myymälän valikoima palvelee oman alueensa asukkaiden tarpeita. Myymälöissä kuunnellaankin asiakkaita ja toivotuimmat tuotteet lisätään valikoimiin.

– Keskustassa sijaitsevassa pienmyymälässä voivat korostua välipalat ja arkiset täydennysostotuotteet, mutta maaseudulla kyläkauppa saattaa muistuttaa vanhaa kunnon sekatavarakauppaa, josta saa multaa ja työkaluja, kertoo valikoimapäällikkö Juha Nieminen SOK Vähittäiskaupan ketjuohjauksesta.

Myymälöiden arki on hänelle tuttua, sillä hän työskenteli myymäläpäällikkönä uransa ensimmäisinä vuosina. Ennen ketjuohjaukseen siirtymistä Nieminen vastasi Osuuskauppa Hämeenmaan paikallisesta valikoimahallinnasta.

– Myymälässä ollaan lähimpänä asiakasta, siellä valikoima räätälöidään omille asiakkaille. Heidän toiveiden ja tarpeiden huomioiminen on myymäläpäällikön arkea, Nieminen kuvaa.

Valikoimassa on kotiseuturakkautta

Asiakkaat odottavat löytävänsä omasta kaupastaan yhä enemmän paikallista, lähellä tuotettua ruokaa. Paikallisuus on asiakkaille tärkeä arvo, sillä lähiruoan tuotanto ja paikalliset yritykset pitävät alueen elinvoimaisuutta yllä.

– Oman kylän osaamista ja pienyrittäjien työtä arvostetaan. Paikalliset tuotteet koetaan usein aidoiksi ja perinteisiksi, se on sellaista kotiseuturakkautta, valikoimajohtaja Katja Tapio sanoo.

Juha Niemisen mukaan ketjuvalikoiman ja paikallisen räätälöinnin suhde riippuu asiakkaiden kokemuksesta.

– Parhaimmillaan valikoima täyttää kaikki asiakkaan perustarpeet, tuntuu omalta ja on kattava yhdistelmä halutuimpia ja edullisempia tuotteita sekä parhaita paikallisia tuotteita, Nieminen sanoo.

Mitä mieltä sinä olet?