Merkkivaatteet marketista – Gant löysi tiensä Prisman hyllylle 9

Muotia miehille

Ensi viikolla ostosreissulla moni Prisman asiakas saattaa hieraista silmiään: miesten pukeutumisen osastolta löytyy Gant-merkin neuleita ja pikeepaitoja. Merkin suosiosta kertoo väittämä, että Gant olisi jo 60-luvulla ollut maailman toiseksi suurin paitojen valmistaja.

Mutta miten merkin vaatteita on päätynyt Prisman valikoimiin? Vastauksen löytämiseksi on hypättävä pari vuotta taaksepäin, kun laskeneihin myynteihin haettiin selitystä kuluttajilta. Vastaus oli selvä: pukeutumisen osasto nähtiin hajuttomana ja mauttomana. Hintakaan ei aina vastannut odotuksia. Erityisesti vastauksissa korostui merkkien puute; valikoimissa oli liian vähän vaatemerkkejä, joita kuluttajat halusivat.

“Minkä somistuksessa häviää, sen hinnassa voittaa”

Palaute on otettu vakavasti ja töitä on tehty muutoksen eteen hartiavoimin. Uuden tulokkaan Gantin lisäksi miesten pukeutumisen osastolla silmiin osuu myös muita maailmanluokan merkkejä, kuten Carhartt, Cottonfield, Superdry, Zoo York, Adidas, Starter, Lee Cooper tai vaikkapa Halti.

Eikä työ suinkaan ole valmis, vaan lisää on tulossa. Yhdistävä tekijänä voidaan nähdä hinta, sillä sen minkä esillepanojen somistelussa häviämme, sen hinnassa voitamme. Haluamme tarjota myös merkkituotteet markkinoiden parhaaseen hintaan.

Tähtäimessä paras hinta ja laatu

Pukeutumisen markkinassa ei kuitenkaan ole kyse vain merkeistä. Vaikka osa kuluttajista haluaa vain tunnettuja merkkivaatteita, arvostaa kasvava joukko parasta hinta-laatu-suhdetta merkistä välittämättä.

Heitä puhuttelevat erityisesti kansainväliset vaateketjut ja marketit ja myös tässä kentässä lisääntynyt kilpailu on meille haaste. Laakereilla ei ole levätty, vaan Prisman vaatteiden hinnat ovat edullisemmat kuin koskaan ja valikoimaan on saatu tarjolle kuluttajia oikeasti kiinnostavia vaihtoehtoja.

Työtä on toki tehtävänä vielä monella rintamalla. Iso laiva ei tunnetusti käänny hetkessä, mutta jo nyt saadun asiakaspalautteen valossa voidaan todeta, että suunta on oikea.

***

Prisman myydyimmät miesten vaatteet

(Lähde: S-ryhmän marketkaupan myyntidata 1-3/2017)

1. T-paidat

T-paitoja menee aina ja vauhti kiihtyy kohti kesää. Vaikka erinäköisiä printtipaitoja ostetaan paljon, ovat myydyimmät t-paidat klassisia. Yksivärinen o-aukkoinen paita toimii aina.

2.  Collegehousut

Collegehousujen näkyminen katukuvassa on näkynyt pitkään myös myynneissä. Yllättäjien listalle nousee Starterin vetoketjutaskuilla varustettu Blithe-malli. Nämä myytiin loppuun heti kättelyssä. Onneksi näitä saadaan kuitenkin pian lisää tarjolle.

3. Farkut

Vaikka farkkujen suosiota onkin himmentänyt jo vuosia jyllännyt athleisure-trendi, on niiden menekki edelleen suuri. Legendaarinen Lee Cooper 08-malli on saanut varteenotettavan haastajan. Maaliskuussa myyntiin tulleet Housen kapeanmalliset strech-farkut ovat kappalemäärissä kevään myydyimmät farkut.

4. Kauluspaidat

Kuluttajia kiinnostaa yhä enemmän niin kutsuttu formalwear. Kevään kappalemääräisen paitakuninkaan tittelin voittaa Cottonfieldin klassinen
Oxford-paita. Tämä paita on varma valinta niin toimistolle
kuin rennompaankin katumuotiin.

5. Collegepaidat ja -takit

Normaalisti tämän kategorian kärjessä komeilevat hupulliset collegetakit, mutta nyt kärkipaikan on valloittanut Housen collegepaita. Ohut ja joustava laatu tekee tästä puserosta hovikelpoisen: yhä useampi mies valitsee v-aukkoisen neulepuseron sijaan mukavan collegepaidan kauluspaitansa päälle. Monikäyttöisyydessään tämä onkin jokaisen vaatekaapin pakollinen perusvaruste.

 

infokuva

Teksti: Antto Pajulahti, miesten pukeutumisen valikoimapäällikkö, S-ryhmän vähittäiskaupan ketjuohjaus
Twitter: @anttopajulahti

9 vastausta artikkeliin Merkkivaatteet marketista – Gant löysi tiensä Prisman hyllylle

  1. Kim Laitinen sanoo:

    Prisma mokasi Cottonfield merkin uuden lanseerauksen täysin. Tämä Gant myyntikin olisi kannattanut jättää totetuttamatta.

    • Kim Laitinen sanoo:

      Cottonfield brändin uudelleen lanseeraus ja Osuuskaupan päätös ottaa se Prismoihin yksinoikeudella oli käsittämätön päätös. Sokos tavaratalot olisivat olleet edelleenkin oikea valinta. Siellä käyvät tiedostavat asiakkaat ja edullisempi nykyinen Cottonfield olisi varmasti ollut menestys. Prismoihin on myös otettu kapea otos mallistosta. Huvittavinta oli se, että Osuukauppa tykitti merkin kevät kesä mainosvideota televisiosta vaikka syksyn mallisto oli jo ulkona.
      Karkeasti voisin veikata, että entiset brändin ystävät ovat hävinneet kokonaan. Sokoksissa tilanne olisi ollut toinen.

      Gantista muutama sana.
      Sitä etsivä asiakas suuntaa Gant Storeen tai Stockmannille. Muutama perus neule tai regular fit pikee eivät edes houkuttele merkin ystäviä. Prisman päätös jopa saattaa tehdä hallaa brändille.
      Jos osuuskauppa haluaisi panostaa tasokkaampaan ja hinta laatu suhteeltaan järkevään vaihtoehtoon olisi saksalainen Mcneal harkitsemisen arvoinen. Suomessa jälleenmyyntiä ei ole. Tutustukaa ja harkitkaa vakavasti. Tosin Prisma sillekin väärä paikka myydä. Sokos olisi Parempi.

      • My sanoo:

        Mielestäni Cottonfieldin brändin uudelleen lanseeraus nimenomaan Prismaan, oli raikas lisä ja hyvä veto. Toivottavasti jatkossakin tulisi Prismaan lisää vastaavia merkkejä! Voisitko hieman avata miksi Gantia tulisi myydä ainoastaan Gant Storessa ja Stockmannilla? Eihän kyseessä ole mikään luksusmerkki, joten miksi näin? Jos saan tässä esittää toiveen, toivoisin että saataisiin Prisman valikoimiin lisää tanskalaista muotia naisille 🙂

  2. Ganttia päälle sanoo:

    Kyllä itse ainakin voisin sen Gantin pikeen Prismastakin ostaa, jos hinta on kohdallaan. Aiempi vaateosasto olikin melkoista paappamuotia heikoilla merkeillä.

    • Lotta sanoo:

      Juurikin näin! Jos Gantia löytyy naisten osastolta tulevaisuudessa, en näe minkäänlaista estettä ostolle. Varsinkin bonukset ja hyvät tarjoukset esim. S-mobiilin kautta kannustaa ostamaan Prismasta, esimerkiksi Stockmannin sijaan.

  3. NOLOA sanoo:

    Prisma ostaa kaikki nämä vaatemerkit ohi Suomalaisten maahantuojien ilman heidän suostumustaan ja samalla aiheuttaa vaikeuksia Suomalaisille maahantuojille jotka maksavat veronsa Suomeen. Kun itsellä ei ole ammattitaitoa rakentaa toimivaa konseptia vedetään mutkat suoriksi ja aiheutetaan Suomalaisille yrityksille harmaita hiuksia ja tuhotaan kaikki brändi rakentelu mihin Suomalainen yritys on vuosia satsannut taloudellisesti vain jotta Prisma saa tehtyä lisäkauppaa. Kenen etu tämä on että ostetaan ja tuodaan harmaatuontina nämä vaatteet? HYI TEITÄ !

  4. Keep it simple sanoo:

    Tärkeintä, näin asiakkaan näkökulmasta, on mielestäni ostamisen helppous. Mikä sen parempi jos löytää esimerkiksi uudet farkut kauppareissulla, kun erikseen lähteä vaatekaupoille?

Mitä mieltä sinä olet?