Muna tekee pääsiäisen – S-ryhmässä niitä myydään lähes 8 miljoonaa 0

Pääsiäisen aukioloajat

  • Lähes kaikki S-ryhmän marketit ovat auki koko pääsiäisen
  • Tarkista oman kauppasi aukiolo S-kanavalta

Kokataan, koristellaan ja herkutellaan: virittäydy pääsiäisen tunnelmaan Yhteishyvässä!

Kuinka paljon suomalaiset ostavat pääsiäisenä mämmiä? Montako pääsiäismunaa S-kaupoista ostetaan ja mitkä ovat tämän pääsiäisen hittimunat? Millaista lampaanlihaa pääsiäispöytään hankitaan? Tutkimme S-ryhmän myyntidataa vuodelta 2016 ja tällaista selvisi:

Mämmifanitusta tammikuusta

Innokkaimmat mämmifanit ostavat ensimmäiset ropeensa jo tammikuun lopussa. Koko vuoden mämmeistä lähes puolet myydään kuitenkin pääsiäisviikolla.

Eniten ostetaan perinteistä 700 gramman rovetta, sitä myytiin viime vuonna yli 970 000 pakettia. Mämmiä myydään myös pienemmissä pakkauksissa ja herkkua saa myös pakasteena.

Tutustu Yhteishyvän mämmivinkkeihin ja loihdi vaikka mämmijäätelöä.

Mämmiä myydään erityisen paljon lännessä, Etelä-Suomessa vähemmän.

Etelässä ja hieman myös idässä korostuu puolestaan pasha eli rahkasta tehty jälkiruoka, joka liittyy ortodoksiseen pääsiäisperinteeseen.

Pääsiäinen näkyy myös kerman myynnissä: sitä myytiin pääsiäisviikolla 60 prosenttia enemmän kuin tavallisella viikolla.

Kinder on ykkönen

S-ryhmän marketeissa on pääsiäisenä tarjolla kymmeniä ja kymmeniä erilaisia pääsiäismunia. Munia myytiin viime vuonna lähes kahdeksan miljoonaa kappaletta, tasaisesti ympäri Suomen.

Top 3 myydyintä (kpl) pääsiäismunaa olivat

  1. Kinder Surprise 20 g
  2. Mister Magic Surprise 20 g
  3. Kinder Surprise Barbie 20 g

Myyntilistojen kärjessä ovat tänäkin vuonna lisenssituotteet kuten Frozen- ja Star Wars -yllätysmunat. Viime pääsiäisenä suosioon noussut töhnämuna, tuttavallisemmin töhnis, jatkaa suosionsa kasvattamista niin aikuisten kuin lastenkin parissa.

”Tämän pääsiäisen hittituote on Ryhmä Hau -yllätysmuna”  – Juhani Haara, valikoimapäällikkö

Pääsiäisenä myös varsinaisten munien myynti kiihtyy: kananmunien kysyntä kasvaa neljänneksen tavanomaiseen viikkoon verrattuna. Leivonnan ja ruoanlaiton lisäksi kananmunat päätyvät todennäköisesti myös koristelu- ja maalauspöydille.

Grillauskausi alkaa pääsiäisestä

Reilu puolet koko vuoden lampaanlihasta ostetaan pääsiäisen aikaan.

Pääsiäisenä lampaanlihavalikoima on monipuolisempi ja tarjolla on esimerkiksi paljon suomalaisia luomukaritsavaihtoehtoja pakasteena ja tuoreena.

Hittituotteita ovat luulliset ja luuttomat paistit, viime vuonna niitä ostettiin noin 115 000 kiloa.

Lampaanliha on suositumpaa eteläisemmässä Suomessa kuin pohjoisessa.

Pääsiäinen aloittaa myös kevään grillikauden. Viime vuonna pääsiäisviikolla makkaran myynti oli kaksinkertaista alkuvuoden viikkoihin verrattuna. Pääsiäisenä alkaa myös grillattavien lihojen myynti.

Pääsiäisen kukka on keltainen

Monessa kodissa valmistaudutaan pääsiäiseen kasvattamalla pääsiäis- ja rairuohoa. Viime vuonna niitä myytiin pääsiäistä varten yli 100 000 pussia.

Kukista ylivoimaisesti eniten myydään tulppaaneja sekä ruukkunarsisseja, ne ovat suosituimpia ympäri Suomen.

Viime vuonna tulppaanikimppuja myytiin 280 000 ja ruukkunarsisseja 390 000 kappaletta. Myös leikkonarsissi ja helmililja ovat suosittuja.

Ja jos ovat kukkalajit perinteisiä, niin on niiden värikin: suosituin kukkien väri on keltainen.

Kuvat: Thinkstock, Yhteishyvä, SOK MEDIA

Mitä mieltä sinä olet?