700 S-kauppaa lahjoittaa ruokaa hyväntekeväisyyteen 4

Ruokaa hyväntekeväisyyteen lahjoittavien S-ruokakauppojen määrä on kaksinkertaistunut reilun kahden vuoden aikana.

Yksi syy tuplaukseen on Elintarviketurvallisuusvirasto Evira, joka päivitti elintarvikkeiden lahjoittamista koskevaa ohjeistusta vuonna 2014 ja teki tuotteiden lahjoittamisesta eteenpäin helpompaa.

Tällä hetkellä lähes 700 S-ryhmän markettia lahjoittaa ruokaa. Yhteistyökumppaneita on noin 400.

– Tärkeintä tässä työssä on, että lahjoitettu ruoka menee hyvään tarkoitukseen ja sellaisille henkilöille, jotka oikeasti tarvitsevat apua, vastuullisuusasiantuntija Senja Forsman S-ryhmän vähittäiskaupasta painottaa.

Lahjoittaminen on yhteiskuntavastuuta

Lahjoitettavan ruoan määrä riippuu alueesta ja myymälästä. Pienestä myymälästä lahjoitettavaa voi yhdellä hakukerralla olla kauppakassin verran, kun taas isossa Prismassa ruokaa voi kertyä muutaman rullakon verran.

– Tyypillisesti yhteistyökumppanit hakevat lahjoituselintarvikkeita pari kertaa viikossa. Sellaisiakin myymälöitä on, joista haetaan lähes joka päivä, Forsman kuvaa.

Yleisimmin lahjoitetaan hedelmiä ja vihanneksia, leipää, maitotaloustuotteita sekä teollisia elintarvikkeita kuten valmisruokaa.

– Myymättä jääneiden syömäkelpoisten elintarvikkeiden lahjoittaminen on kaupan kannalta järkevää. Se on yksi hävikinhallinnan keinoista, mutta kyse on myös yhteiskuntavastuustamme.

Lahjoittamalla halutaan auttaa ihmisiä

S-ryhmän osuuskaupoilla on erilaisia käytäntöjä ruoan lahjoittamiselle. Lue Pirkanmaan Osuuskaupan tarina ruoan lahjoittamisesta täältä.

Osuuskauppa Hämeenmaan alueen lähes kaikilla paikkakunnilla, joissa on ruokakauppa, on myös lahjoituskumppani. Kumppaneita on tällä hetkellä lähes 30 ja niistä suurin osa on seurakuntia tai työttömiä tukevia yhdistyksiä.

– Lahjoitamme hyväntekeväisyystoimijoiden kautta kuukausittain merkittävän määrän apua tarvitseville. Lahjoitamme ruokaa vain ihmisille, emme esimerkiksi eläinten ruoaksi tai yritystoiminnan tukemiseen, marketkaupan valikoima- ja kehityspäällikkö Niina Toivonen Osuuskauppa Hämeenmaalta kertoo.

Pienet kunnat kumppania vailla

Ruokaa lahjoittavilta kumppaneilta vaaditaan organisoitua toimintaa. Resurssien pitää olla kunnossa: millä ruoka haetaan, missä se säilytetään, mistä se jaetaan. Myös kylmäketju pitää varmistaa, jos jakaa kylmässä säilytettäviä elintarvikkeita.

Esimerkiksi Hämeenmaalla jokaisen hyväntekeväisyystoimijan kanssa tehdään sopimus, jossa on eritelty kumppaneiden velvoitteet.

Pääkaupunkiseudulla yhteistyökumppaneita ruoan jakamiseen on paljon, mutta pienemmillä paikkakunnilla ruoan lahjoittaminen voi olla monesta syystä hankalaa.

– Kaikilla paikkakunnilla ei ole potentiaalista kumppania tai sitten myymälät sijaitsevat niin syrjässä, etteivät lahjoittajatahojen ole järkevää hakea ruokaa. Yleensä kyse on pienistä myymälöistä ja lahjoitettavan ruoan määrä pieni, Niina Toivonen Hämeenmaalta kuvaa.

– Joissakin kunnissa myymälät etsivät itse aktiivisesti kumppaneita, kun taas isommissa kaupungeissa tilanne voi olla jopa toisin päin. Isoissa kaupungeissa lahjoitustoiminta on pidemmällä, Senja Forsman lisää.

4 vastausta artikkeliin 700 S-kauppaa lahjoittaa ruokaa hyväntekeväisyyteen

  1. Anssi sanoo:

    On ilman muuta hyvä, että pyritään vähentämään hävikkiä. Mutta ihmettelen sitä, onko kaupalle hyödyllisempää lahjoittaa ruokaa kuin myydä sitä vaikkapa -50 %. Läheinen S-Market lopetti juuri -30 % -lappujen laittamisen, syyksi myyjä kertoi hyväntekeväisyyden.
    Toisaalla taas osuuskauppa hehkuttaa, että: “S-ryhmän ”happy hour” leviää – ruokaa iltaisin 60 prosentin alennuksella. Alepoista lähtenyt ruoan alennuskampanja laajenee kaikkiin S-ryhmän kauppoihin.” (IL 17.7.)
    Tässä tulee hiukan ristiriitainen olo, jos ruokaa laitetaan ensin hyväntekeväisyyteen, niin miten sitä riittää vielä myytäväksi aluksi -30%, sitten vielä -60 %?

    • Tiina Leppiniemi, SOK sanoo:

      Hei Anssi,

      yleinen toimintatapamme hävikin vähentämiseksi on ensisijaisesti alentaa tuotteiden hintaa juuri ennen viimeistä käyttöpäivää. Hyväntekeväisyyteen lahjoitamme hävikkiin kirjattuja tuotteita.

      Kertoisitko, missä S-marketissa asioit, niin voimme varmistaa, että hävikinhallintaa tehdään tapojemme mukaisesti?

      • Anssi sanoo:

        Hei Tiina

        Kiitos selventävästä kommentista. Lähikauppani on Kaarinan S-Market, jossa käyntiä olen viimeisen kuukauden aikana vähentänyt huomattavasti juuri tämän alennuslappujen poisjättämisen takia (vaikka olen omistaja) ja siirtänyt asiointiani viereiseen saksalaiseen ketjuun, jossa tuotteita vielä laputetaan (kuten myös K-Supermarketissakin, joka myös lähellä). Ostan mieluiten lapputuotteita, ei pelkästään taloudellisen tilanteen takia vaan ennen kaikkea siksi, että ruuan roskiin heittäminen inhottaa niin paljon.

        Haluaisin muuten lisää tietoa tästä -60 % -kampanjasta, onko tulossa Kaarinan S-Markettiin tai Piispanristin Prismaan?

        • Tiina Leppiniemi, SOK sanoo:

          Heippa Anssi,

          tässä Turun Osuuskaupasta saamiani tietoja, pahoittelut, että vastaus on viipynyt:

          TOK:ssa on käytössä S-ryhmän yleinen toimintatapa, jossa hävikin vähentämiseksi ensisijaisesti alennetaan tuotteiden hintaa ennen viimeistä käyttöpäivää. Hyväntekeväisyyteen lahjoitetaan sitten hävikkiin kirjattuja tuotteita.

          Palautteesi käydään läpi myymälän henkilökunnan kanssa, jotta vastaavia väärinkäsityksiä ei jatkossa pääse syntymään.

          Turun Osuuskaupan osalta 60 prosentin ilta-alesta kerrotaan tarkemmin lähiviikkojen aikana.

Mitä mieltä sinä olet?