Ruoan hinta laskee taas! 20

Katso esimerkkejä Prismoissa halpuutettavista tuotteista Foodie.fi-palvelusta.

S-ryhmän Prismat toteuttavat klassikkohalpuuttamisen. Satojen suosikkituotteiden hinnat laskevat tänään Prismoissa. Myös S-marketeihin saadaan lisää halpuutettuja tuotteita.

 Historian ensimmäinen halpuuttaminen toteutettiin tammikuussa 2015 ja se koski suomalaisten arkiruokailun perustuotteita. Nyt tehtävässä halpuuttamiskierroksessa on sama idea, ja siksi tässä on klassikon ainekset koossa. Tätä ihmiset ovat meiltä toivoneet, toteaa kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Klassikkohalpuuttamisen piiriin tulee suosikkituotteita, kuten broileria, lihapyöryköitä, riisipiirakoita, paahtoleipää ja niin edelleen.

Kilpailu ruokakaupassa kiristyy. Tässä juostaan nyt tavallaan maratonia. Välillä kaveri on puoli askelta perässä, välillä rinnalla, ja meidän hommana on varmistaa, että oma juoksu toimii niin, että kisaamme aina kärkipaikasta.  Parasta tässä on se, että tämän kisan tulokset satavat suomalaisten laariin: ostoskorin hinta laskee, Alarotu kuvailee.

Tehostamisella halpuutusvaraa

Ruokakaupan alalla on keväällä ja kesällä ollut puhetta siitä, että ruoan hinta olisi lähdössä nousuun. Raaka-aineiden hinnat ja maailmanmarkkinahinnat toki heilahtelevat jatkuvasti ja niillä on vaikutusta kuluttajahintoihin. Halpuuttaminen on sen sijaan mahdollista, koska S-ryhmän tekeminen on tehostunut ja tehostuu edelleen.

–  Kuuntelemme asiakkaitamme ja jatkamme halpuuttamista. Parannamme valikoimia ja palvelua ja samaan aikaan varmistamme, että olemme hintakisan kärjessä vahvasti mukana, Ilkka Alarotu linjaa.

 Kasvishalpuutuskin jatkuu

 Tämän vuoden tammikuussa käynnistynyt kasvisten halpuutus jatkuu edelleen.

 Kasvisten hinnat vaihtelevat jopa päivittäin. Sitoudumme siihen, että kotimaisten kasvisten hinnat ovat meillä edullisempia kuin aikaisemmin vastaavina satokausina. Halpuuttamisen vauhdittamana kotimaisten kasvisten myynti on kasvanut tänä vuonna kolme miljoonaa kiloa, sanoo S-ryhmän tuoretuotteista vastaava valikoimajohtaja Antti Oksa.

Mistä varat halpuuttamiseen tulevat?

Suomalaisperheille tärkeiden kotimaisten suosikkituotteiden hintojen lasku on mahdollista, koska S-ryhmässä on käynnissä pitkäkestoinen tehostamisohjelma. Sen tuotto ohjataan suoraan hintojen alentamiseen.

Säästöjä on haettu muun muassa markkinointi-, hallinto- ja IT-kuluista. Halpuuttamiseen on ohjattu nyt tehtävän hintojen laskun myötä jo 150 miljoonaa euroa.

***

Taulukossa Prisman TOP 20 isointa hinnanlaskuprosenttia:

TUOTE VANHA HINTA UUSI HINTA MUUTOS %
RAINBOW EARL GREY TEE 50 PS 1,39 0,83 -40 %
FAZER PAAHTOLEIPÄ RUIS&UNIKONSIEMEN 1,49 0,98 -34 %
KOTIMAISTA KIVENNÄISVEDET 0,5 L 0,59 + pantti 0,20 0,39 + 0,20 -34 %
ATRIA VERIOHUKAINEN 1,79 1,25 -30 %
KOTIMAISTA MAUSTEKURKKU 3,75 2,69 -28 %
RIITAN HERKKU PINAATTIRÄISKÄLEET 1,65 1,19 -28 %
RAINBOW KEVYTMARGARIINI 40% LAKTOOSITON 0,67 0,49 -27 %
RAINBOW MYSLIPATUKKA SUKLAA-PÄHKINÄ 1,75 1,34 -23 %
RAINBOW VOFFELI ORIGINAL 1,89 1,45 -23 %
RAINBOW AURINGONKUKKAÖLJY 2,59 1,99 -23 %
ATRIA PINAATTIOHUKAINEN 1,59 1,25 -21 %
HUHTAHYVÄT JONNA KASVIPROTEIINIJAUHIS 3,79 2,98 -21 %
X-TRA MILK CHOCOLATE 0,45 0,36 -20 %
HK HERKKUMAKSAMAKKARA 1,98 1,59 -20 %
RAINBOW MARGARIINI 60% 0,98 0,79 -19 %
RAINBOW GRILLATUT VIHANNEKSET (PAKASTE) 2,19 1,79 -18 %
RAINBOW RUSINAT SIEMENETÖN 1,69 1,32 -22 %
OULULAINEN HAPANKORPPU 1,65 1,39 -16 %
WURSTI SINAPPIKALKKUNA 2,95 2,49 -16 %
PLANTI VANILJA YOGOAT 3,29 2,79 -15 %

 

Kuva: Lari Lappalainen

20 vastausta artikkeliin Ruoan hinta laskee taas!

  1. J sanoo:

    Vieläkö tämä valehtelu jatkuu? Niin ne Hevi-osaston tuotteet halpenivat ja nyt jo palanneet samalle tasolle kuin viime talvena, ainakin täällä Kemissä. Miten te kehtaatte puhua jargonia?

  2. Carita Hauhtonen sanoo:

    Ei paljon gluteenitonta lohduta, eikä prismoista kyllä muutenkaan löydy gluteenittomat tuotteet.

    • Tiina Leppiniemi, SOK sanoo:

      Hei Carita,

      ja kiitos palautteestasi.

      Pyrimme pitämään gluteenittomien tuotteiden hinnat kilpailukykyisellä tasolla ja olemme saaneet siitä Keliakialiitolta kiitostakin. Kehitämme valikoimaa koko ajan, jotta meillä on tarjota monipuolisesti vaihtoehtoja myös erityisruokavaliota noudattaville asiakkaillemme.
      Tuotetoiveita voit esittää vaikka tätä kautta, niin välitän ne valikoimista vastaaville!

  3. Jone sanoo:

    Katselin foodiesta halpuutettujen tuotteiden listaa ja ainakin HK lihapyörykät 360g näytti nyt maksavan 0,69€. Kuitenkin sama tuote maksoi vielä heinäkuussa ja useita kuukausia aikaisemminkin 0,52€, eli kyse ei ollut mistään erikoistarjouskampanjasta tms. Miten voitte puhua halpuuttamisesta jos hinta nouseekin yli 30%???

    • Tiina Leppiniemi sanoo:

      Terve Jone,

      kiitos palautteesta ja tarkasta huomiosta.

      HK:n lihapyöryköiden osalta hintaviestintämme on ollut osin harhaanjohtavaa. Valtakunnallinen ketjuhintamme laski 30.8., mutta yksittäisissä myymälöissä hinnat ovat voineet vaihdella kilpailutilanteista johtuen.

      Pahoittelemme sekavaa hintaviestintää!

  4. keliaakikko sanoo:

    Gluteenittomien tuotteiden hinnat eivät tietenkään alene! Ja kun muistelen noita edellisiä alennuksia, niin ei ne kauaa siinä alessa pysyneet. Ihan on normihinnat taas. Huijauksen maku on suussa.

  5. anneli sanoo:

    Aina tätä nk. halpuutusta seuraa vastaavasti muiden tuotteiden hintojen korotus. Hyvänä esimerkkinä eräästä tummasta kahvista painosta 50g pois ja hinta ylöspäin. Harmi, että näitä hyväuskoisia on enemmistö.

    • Tiina Leppiniemi, SOK sanoo:

      Hei anneli,

      halpuuttaminen ei vaikuta muiden tuotteiden hintoihin, sillä halpuutus on pois S-ryhmän omasta pussista.

      Tuotteiden hintamuutokset johtuvat muista syistä kuten raaka-aineiden kustannuksista.

    • Tiina Leppiniemi, SOK sanoo:

      Hei anneli,

      halpuuttaminen on valittujen tuotteiden hintatason pitkäaikaista laskemista. Halpuutettujen tuotteiden hintojen muutosta ei koskaan kompensoida muiden tuotteiden hintoja nostamalla.

      Kun valikoimissa on kymmeniätuhansia tuotteita, tapahtuu hintamuutoksia eri suuntiin jatkuvasti. Hintavaihtelua aiheuttavat esimerkiksi muutokset tuotantomäärissä, satokausissa, raaka-aineiden maailmanmarkkinahinnoissa ja muissa valmistuskuluihin vaikuttavissa tekijöissä. Näitä muutoksia tapahtuu jatkuvasti ja ne voivat joko nostaa tai laskea hintoja.

  6. Mitä teette kasvaneella voitolla? sanoo:

    S-ryhmän tammi–kesäkuun operatiivinen tulos kasvoi 47 prosenttia vertailukaudesta 128 miljoonaan euroon. Sitäkin ennen kasvoi. Ja sitä ennen. Olette laskeneet hintoja paljon vähemmän kuin olisitte voineet laskea, jos olisitte pitäneet operatiivisen tuloksen ennallaan. Osuuskauppa ei tavoittele voittoa, mihin kasvanut voitto menee, kun bonukset pienenivät? Viime aikoina monien tuotteiden hinta noussut. Esim. kananmunat, vaikka tuottajahinta on pikemminkin laskenut Luken tietokannan mukaan. Oli vastaus Lidlille, joka nosti kananmunien hintaa pari viikkoa ennen teitä.

    Esim. Saarioisten salaattipikarit, X-tran pyttipannuun iso prosentuaalinen korotus.

    • Tiina Leppiniemi, SOK sanoo:

      Hei,

      ja kiitos kommentistasi.

      Olet oikeassa, osuuskauppa ei tavoittele voittoa vaan työmme tavoitteena on tarjota asiakasomistajille ylivoimaista hyötyä ja helppoutta omasta kaupasta.

      Halpuuttaminen on ollut mahdollista, koska olemme rakentaneet pitkäkestoisen tehostamisohjelman, jonka tuoton ohjaamme hintojen alenemiseen. Säästöjä on haettu esimerkiksi markkinoinnista, hallinnosta ja IT-kulusta. Halpuuttamiseen on tähän mennessä ohjattu 150 miljoonaa euroa. Edullisen ostoskorin lisäksi panostamme myös tuotteiden ja palvelun laatuun. Yksi iso satsaus ovat digitaaliset palvelut: verkkokauppa kivijalkamyymälöiden rinnalla sekä esimerkiksi S-mobiili, josta löytyy muun muassa sähköinen kassakuitti ja mobiilitankkaus.

      Kun myymälöidemme valikoimissa on kymmeniätuhansia tuotteita, tapahtuu hintamuutoksia eri suuntiin jatkuvasti. Hintavaihtelua aiheuttavat esimerkiksi muutokset tuotantomäärissä, satokausissa, raaka-aineiden maailmanmarkkinahinnoissa ja muissa valmistuskuluihin vaikuttavissa tekijöissä. Näitä muutoksia tapahtuu jatkuvasti ja ne voivat joko nostaa tai laskea hintoja. Halpuutettujen tuotteiden hintojen muutosta ei kuitenkaan koskaan kompensoida muiden tuotteiden hintoja nostamalla.

  7. Esa sanoo:

    Hei,

    minua kiinnostaisi tietää mikä on halpuutetun tuotteen hinnan pysyvyys? Kuinka pitkän aikaa tuote on tämän hintainen ennen kuin sitä taas muutetaan?

    Huomasin nimittäin eilen asioidessani lähi S-marketissa, että n.vuosi sitten tehdyllä kierroksella halpuutettu Atrian Kevyt Jauheliha 9.5% oli taas pompsahtanut takaisin normaaliin vanhaan hintaansa 🙁

    Tää nimittäin tuntuu niin huijaukselta että “Halpuutamme jälleen 400 tuotetta” kun todellisuudessa siellä on nostettu osan tuotteen hinta takaisin eli todellisuudessa halpuutettujen kokonaismäärä ei kasva samassa suhteessa.

    • Tiina Leppiniemi, SOK sanoo:

      Hei Esa,

      halpuutettujen tuotteiden hintataso on pitkäaikainen. Muutamien poikkeustuotteiden kohdalla olemme kuitenkin joutuneet tarkistamaan hintoja esimerkiksi raaka-ainehinnoista tai paikallisten kilpailutilanteiden muutoksista johtuen. Pahoittelemme hintamuutoksesta aiheutunutta mielipahaa.

      • Esa sanoo:

        Eli kuuluuko tämä tuote juuri tähän ryhmään? Vai onko sittenkin niin, että vain yksi edullinen kevyt-jauheliha kerrallaan voi olla halpuutettuna? Kun nyt halpuutettiin PoPo-jauheliha niin tämän hinta pompsahti.

        Mitä tarkoittaa pitkäaikainen? Vuosi? Kaksi vuotta? Enemmän?

        • Tiina Leppiniemi, SOK sanoo:

          Kyllä kuuluu. Toisen tuotteen hintaa ei nosteta sen vuoksi, että jonkun toisen tuotteen hintaa voitaisiin halpuuttaa. Halpuutettuuna voi olla samankaltaisia tuotteita ja poikkeukset johtuvat muun muassa raaka-aineiden hinnoista.

          Halpuutus ei ole määräaikainen, vuoteen tai kahteen sidottu kampanja, vaan osuuskaupan pitkäjänteistä työtä ruoan hinnan alentamiseksi omaa katetta pienentäen.

Mitä mieltä sinä olet?