Oluen kulutus muuttuu: maku ajaa määrän ohi 0

Alkoholin vähittäismyynti Suomessa väheni vuoden 2017 ensimmäisellä puoliskolla sekä litroissa että 100 % alkoholina mitattuna.

Lue lisää täältä

Halvinta peruslageria vai sittenkin jotain muuta? Suomalaisten oluen kulutus on muuttumassa.

–  Oluen kulutuksessa näkyvät ihan samat kulutustrendit kuin ruokapuolellakin. Alkuperä, uudet kiinnostavat maut ja pienpanimoiden käsityöläismeininki vetoavat yhä suurempaan osaan kuluttajista, valikoimajohtaja Antti Oksa summaa.

Kuluttajista löytyy myös uusi, yhä kasvava oluthifistelijöiden joukko. Heille uusien makujen hakeminen ja pienpanimotuotteiden testailu on harrastus. Jonkin asteen villityksestä kertoo sekin, että puhelimiin on ladattavissa jo useita erilaisia sovelluksia, joiden avulla harrastajat voivat arvostella ja vertailla olutkokemuksiaan.

Paikallista väriä

 Pienpanimoiden määrä Suomessa on kuluvalla vuosikymmenellä kasvanut lähelle sataa. Määrä on kolminkertaistunut vuodesta 2008.

–  Jokaisella paikkakunnalla alkaa jo olla omat spesiaalioluensa, joista puhutaan ylpeydellä. Tämä tuo mukavaa vaihtelua myös kauppojemme olutvalikoimiin. Paikallisuus näkyy oluthyllyllä vahvasti, Antti Oksa kertoo.

Kun puhutaan myynnin kokonaismääristä, on pienpanimo-oluiden siivu myynnistä vielä varsin pieni.

– Trendi niiden suosimisessa on kuitenkin selkeä. Oluen kokonaismyynti on tänä vuonna laskenut parilla prosentilla viime vuoden tasosta. Poikkeuksen muodostavat pienpanimo-oluet, joiden myynti on lisääntynyt lähes viidenneksellä.

Saatavuus nousi, kulutus ei

Oluen kokonaiskulutuksen lasku kertoo omaa kieltään siitä, että määrän sijasta haetaan nyt enemmän laatua.

Oluen myynnin lasku muuten kasvavassa päivittäistavaramyynnissä on iso signaali. Vielä merkittävämmän siitä tekee se tosiasia, että kauppojen aukioloajat ovat laajentuneet parina viime vuonna etenkin isoissa myymälöissä voimakkaasti. Parantunut saatavuus ei ole kuitenkaan kasvattanut kulutusta vaan päinvastoin.

– Vaikuttaa siltä, että suomalaiset ovat siirtymässä eurooppalaisempaan juomakulttuuriin. Määrän sijaan haetaan enemmän laatua, uusia makuelämyksiä ja yhä useammin myös ruuan ja oluen täydellistä liittoa.

Artikkelikuva: Thinkstock

Mitä mieltä sinä olet?