Vieraskynä: Kenen tekemää ruokaa sinä syöt? 0

23.-29. lokakuuta vietetään Reilun kaupan viikkoa.

Lue lisää viikosta täältä

Reilussa kaupassa on mukana yli 800 000 kahvin pienviljelijää 30 maassa. Artikkelikuvan loppukesästä kuvatut kolumbialaiset kahvimarjat saattavat jo höyrytä sinun kahvikupissasi!

Ihanne-elintarvike toisi toimeentulon kaikille sen tuottamisesta vastanneille ja päätyisi herkullisena tuotteena tyytyväisen asiakkaan suuhun. Kuinka monen elintarvikkeen kohdalla asia todella on näin? Emmehän edes tiedä, ketkä kaikki ovat tehneet työtä sen eteen, että me voimme nauttia kupillisen höyryävää kahvia tai palan suklaata.

S-ryhmä on julkaissut Ruokamanifestin suomalaisen ruoan tulevaisuudesta. Tavoitteet ovat kunnianhimoisia. S-ryhmä haluaa lisätä kotimaisten tuotteiden kulutusta ja kääntää vallitsevaa ruokakeskustelua faktapohjaiseksi sen sijaan, että tiede ja tutkimus korvataan somekuplien uskomuksilla.

Lisäksi S-ryhmä liputtaa radikaalin läpinäkyvyyden puolesta. Nimenomaan näillä sanoilla. Tuotantoketjujen läpinäkyvyys on toistaiseksi lähes olematonta, joten tässä kovaääninen hurraa-huutoni S-ryhmän tavoitteelle.

Isänmaallinen pakkaus ei takaa vastuullisuutta

Suomessa viljellystä viljasta Suomessa leivottu leipä on kotimaista, mutta jo esimerkiksi karjalanpiirakkaa on vaikea luokitella kotimaiseksi, koska piirakkaan tarvittavaa riisiä ei ihan lähipelloilta löydy. Sama koskee tietenkin mm. kahvia ja suklaata. Vaikka pakkaus ja brändi olisivat kuinka isänmaallisia hyvänsä, pakkauksen sisältö on ollut vain tuotannon loppumetreillä maamme rajojen sisäpuolella.

Suklaalevyn kääreessä ei taida koskaan lukea edes sitä, mistä maasta suklaassa käytetty kaakao on ostettu. Kahvipaketeissa alkuperämaa näkyy joskus, mutta mitä se oikeastaan kertoo? Ehkä siitä välittyy mielikuvia – ja ehkä se joillekin riittää.

Tuotantoketjun läpinäkyvyys lähtee niistä viljelijöistä, joiden tiloilta raaka-aineet on ostettu ja päättyy siihen, kun valmis tuote on suomalaisen marketin hyllyssä. Siinä välissä voi olla vaikka vuoden matka mantereelta toiselle, kuljetusta ja varastointia, myyntiä ja ostoa sekä jatkojalostusta.

Tavoitteena tuotantoketjun tunteminen

Oikeasti olennaista olisi pitää huolta, että tuotantoketjun kaikissa vaiheissa ihmiset saisivat työstään korvauksen, jolla he pystyisivät elättämään perheensä. Tämä on todella paljon vaadittu, mutta sen pitäisi olla tavoite, jota kohti jokaisen yrityksen tulisi pyrkiä.

Tällä hetkellä vain harvat elintarvikealan yritykset voivat sanoa tuntevansa tuotteidensa koko tuotantoketjun. S-ryhmällä haaste on erityisen suuri, koska tuotevalikoima on suunnaton. Mutta yrityksen koko ei saa olla selitys sille, että vastuullisuus olisi mahdotonta. Onneksi S-ryhmässä ei näin ajatellakaan.

Toivon, että S-ryhmän itse itselleen asettamat Ruokamanifestin teesit toteutuvat mahdollisimman kattavasti, mahdollisimman nopeasti ja pysyvästi!

infokuva

Teksti: Sanna Räsänen, tiedottaja, Reilu kauppa ry

Mitä mieltä sinä olet?