Valmisruoka kolahtaa helppouden ja nopeuden trendeihin 0

Onko valmisruoka automaattisesti epäterveellistä? Lue professori Marina Heinosen vieraskynäteksti valmisruoan terveellisyydestä.

Valmisruoka kirii S-ryhmän ruokakaupoissa eniten suosiota kasvattavien tuoteryhmien joukkoon kahdeksan prosentin myynnin kasvulla. Mistä hype johtuu, kun vielä viisi vuotta sitten harva myönsi avoimesti syövänsä eineksiä?

Helppous on tämän päivän sana. Tutkimusten mukaan kiire ohjaa valintoja yhä enemmän ja erityisesti arkiruokailuun haetaan helppoja ja nopeita ratkaisuja. Valmisruoat ovatkin todellinen apu ruoanlaitossa jo 51 prosentille kuluttajista ja arkea helpottavia valmiita ratkaisuja toivotaan koko ajan lisää.

Kiire on lisännyt erityisesti heti syötävien välipalojen kulutusta: 90 prosenttia kuluttajista ostaa välipalatuotteita kaupoista etenkin arkisin ja yhä useampi korvaa aterioita välipaloilla liikkeellä ollessaan. Myös työpöydän ääressä syödään entistä useammin jotakin, joka siirtää nälkää.

Heti syötävillä tuotteilla onkin valmisruoan kovimmat kasvuluvut: pakatut ruokasalaatit kasvavat yli 30 prosentin vauhdilla, burritoiden ja wrappien myynti on yli kaksinkertaistunut viime vuoteen nähden.

Valmisruokahyllyssä on jokaiselle jotakin

Valmisruoan kasvavaa suosiota selittävät myös monipuolistuneet ja laadultaan yhä paremmat valikoimat. Kiinnostusta lisäävät uudenlaiset hittituotteet kuten nyhtökaurapyörykät, kasvispiirakat, kanaranskikset ja munakkaat. Kun some pöhisee, myös käsi käy hyllyssä.

Kuluttajia kiinnostaa myös etnisten makujen laajentunut valikoima. Valmisruoissa on nykyään reilusti makua: ne todella lunastavat lupauksensa tulisesta makutwististä, jos pakkauksessa niin lukee.

Suosiosta kertovat esimerkiksi siipikarja-annosateriat: noin 70 prosenttia valikoimasta on etnisen makumaailman tuotteita ja lisää tulee koko ajan.

Ruoka määrittää meitä yhä useammin. Yksilöllisyys, tarpeiden pirstaloituminen sekä yksinasumisen lisääntyminen ovat osaltaan kasvattaneet esimerkiksi annosaterioiden myyntiä.

Toinen hyvä esimerkki tarpeiden pirstaloitumisesta ovat kasvisruoat. Kasvis- ja vegaanituotteiden tarjonta on kasvisruokabuumin myötä moninkertaistunut.  Ja koska vähintäänkin fleksaus on nyt in, kasvisbuumi näkyy myös valmisruokahyllyssä: kasvispihvien myynti on kaksinkertaistunut viime vuoteen verrattuna ja hätyyttelee vastaavien lihatuotteiden tasoa. Kasvishampurilaisten myynnit ovat peräti viisinkertaistuneet viime vuoteen verrattuna.

Kuluttajien suosikkituotteet ovat valmisruokahypen keskellä kuitenkin hieman yllättäen pysyneet hyvin samoina viisi vuotta. Monet perinteiset suosikit, kuten kiusaukset, laatikot, pyörykät ja ohukaiset kasvattavat edelleen suosiota kiristyvässä hyllykisassa:

TOP TUOTTEET 2013 TOP TUOTTEET 2017
LIHAPYÖRYKÄT PINAATTIOHUKAINEN
 RIISIPIIRAKKA MAKSALAATIKKO
MAKSALAATIKKO LIHAPYÖRYKÄT
PINAATTIOHUKAINEN LIHAPYÖRYKÄT
MAKSALAATIKKO RIISIPIIRAKKA
LIHAPIIRAKKA LIHAPIIRAKKA
PIZZA MAKSALAATIKKO
LIHAPIIRAKKA LIHAPIIRAKKA
LIHAPERUNASOSELAATIKKO HAMPURILAINEN
MAKARONILAATIKKO RIISIPIIRAKKA
Lähde: S-ryhmän myyntidata, tuotemerkit poistettu.

Lähitulevaisuudessa tuoreus ja ruoanlaittofiilis, sekä erityisesti lapsiperheille suunnatut terveelliset tuotteet kasvattavat suosiota. Lisäksi ravintolamaailmasta saadaan yhä enemmän inspiraatiota myös kaupan valmisruokahyllyyn.

Ostoksia vaikka keskellä yötä

Aukioloaikojen vapautumisella on ollut osansa valmisruoan suosion kasvuun. Valmisruoan myynti korostuu erityisesti iltaisin ja tuoteryhmistä etenkin pitsat, burgerit ja muu pikaruokatyyppinen edullinen valmisruoka tekee kauppansa.

Kun ruokalähettipalvelut ja pikaruokaravintolat sulkevat ovensa, on aina joku vähittäismyymälä, joka myy valmista ruokaa.

Imagon muutos: on ihan OK syödä valmisruokaa

Asenteet valmisruokia kohtaan ovat muuttuneet. Valmisruoan helppouden ja nopeuden sekä monipuolistuneiden valikoimien lisäksi imagoa ovat parantaneet tuotteiden hyvä laatutaso ja kuluttajien lisääntynyt tietämys.

Nykyään on jo ihan ok syödä valmisruokaa. Ja miksipä ei helpottaisi omaa arkeaan, jos siihen löytyy kaupan hyllyltä hyvä ratkaisu.

Kuvat: Thinkstock

infokuva

Teksti: Heidi Salmi, valikoimapäällikkö, S-ryhmän vähittäiskauppa
Twitter:@KeranenHeidi

 

 

Mitä mieltä sinä olet?