S-ruokakaupat: satoja uusia juomia hyllyyn kevään aikana 0

Esimerkkejä uusista tuotteista Prismoissa 1.1.2018
Huom! Saatavuus voi vaihdella paikallisesti

  • Mustan Virran Panimon vaalea olut (Mustan Virran Panimo)
  • Pyynikin Cloudberry Saison 5,0% (Pyynikin Käsityöläispanimo)
  • Hiisi Kyyttö Milk Stout 5,3% (Panimoyhtiö Hiisi Oy)
  • Mallaskuun Peltopyy Pils 5,2% (Mallaskuun Panimo)
  • Warthog IPA 5,5% (Hopping Brewsters Beer Company)
  • Malmgård Dinkel 5,3% (Malmgårdin Panimo)
  • Original Long Drink 6×0,33l (Hartwall)
  • Karhu A 8×0,33l (Sinebrychoff)
  • Sandels 5,3% 8×0,33l (Olvi)

Uusi alkoholilaki näkyy S-ryhmän ruokakauppojen hyllyllä heti vuoden vaihduttua, kun maksimissaan 5,5 prosentin vahvuiset juomat saapuvat myymälöihin. Suurempia muutoksia valikoimissa tapahtuu kevään mittaan. Tavoitteena on kasvattaa voimakkaasti etenkin kotimaisten pienpanimo-oluiden tarjontaa. 

–  Uusi laki on tervetullut askel kohti vastuullista eurooppalaista juoma- ja ruokakulttuuria, jossa määrän sijaan huomio kohdistuu makuun ja laatuun. Juomapuolella vaikuttavat samat trendit kuin ruuassakin: kuluttajat arvostavat kotimaisuutta, paikallisuutta ja käsityöläisyyttä. Uskomme, että kotimaisten pienpanimoiden todellinen kulta-aika alkaa nyt, kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta ennustaa.

Tammikuun alussa kaupan hyllyiltä löytyy jo kymmeniä uusia oluita. Valikoimat täydentyvät kevään edetessä.

– Saamme jo starttiin hyvän määrän uusia oluita, kiinnostavina esimerkkeinä mainittakoon vaikkapa Pyynikin Käsityöläispanimon Cloudberry Saison ja Panimoyhtiö Hiisin Kyyttö Milk Stout. Yksi odotettu juoma, joka saadaan valikoimiin heti vuoden vaihduttua, on vahvempi lonkero. Monen suomalaisen suosikkituote löytyy siis jatkossa lähikaupasta.

Kolmosoluen asema ei horju

Uudet pienpanimo-oluet tulevat valikoimiin pääosin yksittäispakkauksina. Näin juomia pääsee ostamaan ja nauttimaan maltillisesti yksi kerrallaan.

Kaupan ammattilaiset uskovat, että suurin osa alkoholimyynnistä tulee jatkossakin säilymään nykyvahvuisilla eli noin 4,7 prosenttisilla juomilla.

–  Uskomme, että kolmosolut säilyttää asemansa myydyimpänä tuotteena. Siihen vaikuttaa sekä edullisempi hinta että vahva tottumus. Vahvemmat oluet kasvattavat ns. maisteluoluiden valikoimia, jossa juomaa nautitaan ruuan kanssa tai eri makuvivahteista nautiskellen – yksi kerrallaan, Ilkka Alarotu toteaa.

Artikkelikuva: Thinkstock

Mitä mieltä sinä olet?