Stoppi ei-oolle – robotti hyllyjen vahtina 3

S-ryhmässä tutkitaan mahdollisuuksia hyödyntää konenäköä ja robotiikkaa, jotta ruokakaupan hyllyistä löytyisi aina varmasti tavaraa. Kokeilun tarkoituksena on selvittää, millaista apua nykyteknologia voi tarjota myymälätyöhön ja asiakaspalveluun.

Parhaimmillaan konenäön avulla pystytään saamaan tietoa, jota tällä hetkellä ei saada. Konenäkö voi tulevaisuudessa esimerkiksi kertoa tuotteiden reaaliaikaisen saatavuuden myymälöissä.

– Teknologia voitaisiin valjastaa sekä henkilökunnan että asiakkaiden hyödyksi. Tiedon avulla voisimme varmistaa, että kaupassa on aina tavaraa, eikä asiakkaan tarvitse harmitella tyhjää hyllyä, kuvaa saatavuuden ohjauksen ja myymälätoimintojen johtaja Sanna Timola S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Käytännössä teknologia tekisi työtä, jota tällä hetkellä ei myymälässä pystytä alati tekemään.

– Esimerkiksi hyllyjen tavaratilanteen reaaliaikainen jatkuva seuraaminen on myymälätyössä käytännössä mahdotonta ilman automaatiota, Timola toteaa.

Konenäkökokeilussa ovat mukana pääkaupunkiseudulla toimiva HOK-Elanto ja Pirkanmaan Osuuskauppa. Yhteistyökumppaneina ovat helsinkiläinen Tieto Oyj ja tamperelainen Wisematic Oy.

Kohteena asiakkaille tärkeä leipähylly

Syksyn 2017 aikana konenäköä on kokeiltu sekä kiinteillä, kattoon asennetuilla että itsenäisesti lattialla liikkuvilla kameroilla Helsingissä S-market Vallilassa. Samalla testattiin mahdollisuuksia kuvata erimuotoisia pakkauksia.

Konenäköä kokeiltiin ensivaiheessa leipähyllyihin.

– Tuore leipä on monelle asiakkaalle kauppareissun kulmakivi, ja sen jatkuva saatavuus on tärkeää varmistaa. Tulevaisuudessa konenäön avulla saatava tieto voisi auttaa tilaamaan leipää juuri oikean määrän, Sanna Timola kertoo.

Tampereella S-market Hervannassa erilaisia kamerateknologioita on syksyn aikana kokeiltu manuaalisesti. Helmikuussa myymälän kattoon asennetaan kiskoilla liikkuva kamera.

– Lähdimme rohkeasti kokeilemaan teknologiaa, joka on vielä kehitysvaiheessa. Olemme viisastuneet kokeilun myötä, konenäön käyttöön laajemmin on kuitenkin vielä matkaa, Sanna Timola toteaa.

Jatkosta päätetään keväällä, kun syksyn ja alkuvuoden kokeiluista saadaan tulokset.

Kuva: Lari Lappalainen

3 vastausta artikkeliin Stoppi ei-oolle – robotti hyllyjen vahtina

  1. Kalle Kaskinen sanoo:

    Miksi ei käytetä kassajärjestelmän tietoja. Eli joka kerta kun tulee tuotteen myyntitapahtuma, se vähentäisin myymälän saldoa?
    Siinä voi olla enintään 10-30 minuutin viive todellisuuteen, jonka ajan tavara kiertää myymälässä asiakkaan ostoskorissa/kärryssä ennnen kassalle menoa.
    Eli ei tarvitse uusia kalliita robotteja vaan vain kassajärjestelmän uuden ohjelman.

    • Mikko Nordlund sanoo:

      Hyvä kysymys. Tämä edellyttäisi kuitenkin, että a) saldotiedot ovat oikein ja b) saldotieto näyttäisi vain myytävissä olevan saldon.
      Saldotiedot voivat olla useasta eri syystä virheellisiä, ml. hävikin eri muodot (pilaantuminen, katoaminen, keräilyvirheet, myymälävarkaudet…), tietojärjestelmien väliset viiveet sekä myymälän prosesseista johtuvat syyt. Kaikille tuotteille ei välttämättä ole saldoa järjestelmissä ollenkaan.
      Ja vaikka saldotiedot olisivatkin oikein, yleensä vähittäiskaupassa myymälän saldotieto kertoo ko. tuotteen koko määrän ko. myymälässa, ottamatta kantaa ovatko tuotteet hyllyssä varsinaisella myyntipaikalla, kampanjapaikalla, takahuoneessa tai käytävällä odottamassa hyllytystä – tai joissakin tapauksissa tuotteet voivat olla vielä matkalla myymälään. Eli vaikka tuote olisi saldoilla, se ei ole välttämättä asiakkaan saatavilla hyllyssä ts. myytävissä.

      • Sanna Timola, saatavuuden ohjauksen ja myymälätoimintojen johtaja, S-ryhmä sanoo:

        Hei Kalle ja Mikko,

        ja kiitos kommenteistanne!

        Kassajärjestelmämme ei valitettavasti voi tarjota täysin paikkansapitävää tietoa tuotteiden määristä hyllyissä. Myyntitapahtumat vähentävät järjestelmissämme tuotteiden saldotietoa jo nyt, mutta esimerkiksi hävikki ja toimituspoikkeamien kirjaamisen viive aiheuttavat virheitä saldotietoon.

        Konenäkö pystyy tarjoamaan reaaliaikaisen tiedon tuotteiden määrästä hyllyssä ja tietoa myös hyllyjen siisteydestä. Konenäön kokeilun jatkosta päätämme myöhemmin keväällä.

Mitä mieltä sinä olet?