Vinkit terveellisen leivän valintaan 0

Lisätietoa lyhyesti

Leipä on monelle yksi arjen tukipilareista. Ruokaostoksilla erityisesti leivän ja leipomotuotteiden pitää olla tuoreita ja maun kunnossa. Yhä enemmän leivän valintaan vaikuttavat myös terveellisyys ja kiinnostus hyvinvointiin. Toiset hakevat vatsalleen hyvää oloa ja toiset kiireiseen arkeen nopeaa ja täyttävää välipalaa.

Tässä vinkkejä terveellisen leivän valintaan:

  • Leivän terveellisyydestä pääsee jyvälle vilkaisulla pakkausmerkintöihin. Leipien sisältö ja raaka-aineet on lueteltu ainesosaluettelossa alenevassa järjestyksessä. Jos ensimmäisenä mainitaan täysjyväkaura, on sitä eniten.
  • Runsaskuituinen leipä pitää nälän loitolla ja edistää vatsan hyvinvointia. Runsaskuituinen leipä sisältää vähintään 6g/100g kuitua. Lue lisää tietoa kuitupitoisuudesta.
  • Täysjyväleivissä on runsaasti kuitua ja siksi ne pitävät vatsan kauemmin kylläisenä. Täysjyvässä on jyvän kaikki osat (kuorikerrokset, jauhoydin ja alkio) ja siksi kuidun lisäksi myös muita ravintoaineita kuten vitamiineja ja kivennäisaineita. Lue lisää!
  • Ruisleipä on kansallisruokamme. Hapanruisjuureen leivottua ruisleipää ulkomaille muuttaneet suomalaiset ikävöivät eniten. Suomalaisissa ruisleivissä käytetään paljon täysjyväruista. Ruisleivät ja jälkiuunileivät ovatkin usein runsaskuituisia leipiä.
  • Kauraleipä on nyt hitti. Kauraleipien myynti kasvoi S-ruokakaupoissa yli 15% viime vuonna. Yhä useammat meistä tarkistavat kauraleivästä kauran osuuden raaka-aineista. Esimerkiksi suosittu Vaasan 100% Kaura -leipä on nimensä mukaisesti täyttä kauraa. Kauran kuitu beetaglukaani auttaa vähentämään verensokerin nousua ja edistää veren kolesterolin pysymistä normaalina.
  • Kasviksia jauhojen tilalle. Porkkanasämpylät ja perunarieskat ovat hyviä ja perinteisiä, mutta esimerkiksi Fazerin juuresleivät, joissa yli 30 % leivän painosta on kasviksia, nostivat kasvikset yhdeksi leivän pääraaka-ainevaihtoehdoksi.
  • Gluteenittomuus ja parempi olo vatsassa. Perinteiset viljat eivät sovi kaikkien vatsoille. Monet muutkin kuin keliaakikot suosivat nykyisin gluteenitonta leipää. Siirtyminen gluteenittomaan leipään on parantanut monen vatsan oloa. Gluteenittomien leipien valikoima onkin laajentunut. Niiden myynti kasvoi S-ruokakaupoissa viime vuonna 20 %.
  • Suolapitoisuudella on väliä. Leipien suolapitoisuus on moniin runsassuolaisiin elintarvikkeisiin verrattuna pieni, mutta koska me syömme leipää runsaasti, on myös suolan saanti leivästä merkittävä. Leipä on vähemmän suolaista, jos siinä on suolaa enintään 0,7 %. Sydänmerkki auttaa löytämään vähemmän suolaa sisältävät leivät.

Kuvat: Thinkstock, Katarina Vikman

infokuva

Teksti: Katarina Vikman, valikoimapäällikkö, S-ryhmän vähittäiskauppa
Twitter: @vikmakat

 

Mitä mieltä sinä olet?