Vege vetää edelleen ennätystahdissa 0

Vegekasvut 2016-2017

  • Kasvispyörykät, -pihvit ja –hampurilaiset x 2
  • Kasvisateriat x 10
  • Kasvipohjaiset maitokaapin juomat ja ruuanvalmistustuotteet +30%
  • Vegaaniset jäätelöt +60%
  • Kaurapohjaiset välipalatuotteet +50%

Lähde: S-ryhmän ruokakaupan myyntidata

Kasvisvaihtoehdot ja täysin vegaaniset tuotteet ovat nousseet marginaalista perheiden ostoslistoille. Suosion kasvun taustalla on iso arvomaailman muutos – ja pari napakymppiin osunutta uutuustuotetta.

Hoviruoan Vihis käynnisti vegeruuan ensimmäisen aallon syksyllä 2015. Keväällä 2016 markkinaa kiihdytti koko kansan Nyhtökaurajahti. Nyhtis sai samana kesänä vahvan seuraajan helppokäyttöisestä Härkiksestä.

– Ihmiset ovat heränneet pohtimaan ruokavalintojaan monelta kantilta. Kasvisruuan ympäristökuorma on lihaa kevyempi, ja yhä useampi miettii valinnoissaan myös omaa hyvinvointiaan. Osaa kuluttajista kiehtoo uusissa tuotteissa silkka vaihtelunhalu, valikoimajohtaja Antti Oksa summaa.

Vaihtelua lautaselle

Vegetuotteiden kysynnän kasvua pitävät nyt yllä nimenomaan sekasyöjät, jotka hakevat uusista tuotteista vaihtelua viikon normaaliin ruokalistaan. Osa kokeiluista jää käyttöön pysyviksi ostotottumuksiksi – jos tuotteiden hinta ja maku on kohdallaan.

– Kun tutkimme myyntiä alueittain, vegetuotteiden ostaminen korostui hieman etelässä mutta suosion kasvu läpäisee koko maan. Vegetuotteiden suosiminen on yleisintä 30-44-vuotiailla. Lähes 40 % vegetuotteita paljon ostavista on miehiä. Kyse ei siis ole pelkästään naisten jutusta.

Monipuolisuutta – ei mustavalkoisuutta

Liha ei ole väistymässä suomalaisten lautasilta, vaikka tuoreiden kuluttajatutkimusten (Suomi Syö 2017) rusteella nuorista jopa 40 prosenttia ja keski-ikäisistäkin kolmannes välttelee tietoisesti punaisen lihan käyttöä. Lihaa kulutettiin viime vuonna suurin piirtein edellisvuoden malliin ja esimerkiksi broilerin kysyntä on kasvussa.

–  Sekaruokavalio on valtaosan valinta. Kysyimme syyskuussa asiakkailtamme heidän ruokailutottumuksistaan. Lähes 90 prosenttia ilmoitti noudattavansa perusruokavaliota Fleksaajia, eli kasvisruokavaliota painottavia ja suosivia mutta välillä lihaa syöviä oli 7 prosenttia ja puhdasta kasvisruokavaliota noudattavia 3 prosenttia.

Antti Oksan mukaan kyse ei olekaan siitä, että kasvikset syrjäyttäisivät lihan, vaan että ruokailumme rikastuu ja monipuolistuu.

Vuustorintamalla tilaa

Vegetuotteiden kasvava kysyntä on kannustanut valmistajia tuotekehittelyyn. Hyviä uutuuksia pulpahtelee valikoimiin vähän väliä, mutta kiinnostaville uusille tuotteille on edelleen tilaa.

–  Hyllystä löytyisi tilaa esimerkiksi kotimaisille kasviproteiinileikkeleille ja -makkaroille tai hetisyötäville vegaanisille leiville ja muille välipalatuotteille. Markkinoilta uupuu myös vegaaninen raejuusto ja kotimaisen valmistajan vegaanille sopiva tuorejuusto. Myös kysyntäänsä jatkuvasti kasvattavissa kaurapohjaisissa välipalatuotteissa olisi vielä mahdollisuuksia kiinnostaville uutuuksille.

Uutinen perustuu valikoimajohtaja Antti Oksan esitykseen Vegemessuilla 24.2.2018

Artikkelikuva: Yhteishyvä Ruoka

Mitä mieltä sinä olet?