Vieraskynä: Pieni valinta kaupassa, suuri valinta elämässä 0

TOP 10 Reilun kaupan tuotteet 2017:

  1. Banaanit
  2. Leikkoruusut
  3. Kahvit
  4. Jäätelöt
  5. Sokerit
  6. Teet
  7. Kasvipohjaiset juustot
  8. Suklaalevyt
  9. Kaakaojauheet
  10. Ananakset

Lähde: S-ryhmän myyntidata

Kolumbialainen Yuliana Cardona (kuvassa) on 21-vuotias Reilun kaupan kahvinviljelijän tytär. Hän opiskelee yliopistossa maataloustiedettä, sillä hänen perheensä kuuluu Reilun kaupan osuuskuntaan, joka on päättänyt käyttää ansaitsemansa Reilun kaupan lisät viljelijöiden lasten koulutukseen.

Kauppareissu on täynnä valintoja. Jokaisella valinnalla on seurauksia. Yksi pieni ostopäätös voi olla osaltaan vaikuttamassa siihen, millaista elämää joku jossain toisella puolella maailmaa elää. Pieni teko suomalaisessa ruokakaupassa voi olla ohjaamassa kahvinviljelijäperheen lapsen maatilan töistä koulun penkille. Pieni teko, iso kiitos on huhtikuisen Merkkitekoja-kampanjan slogan.

Eri puolilla maailmaa viljelijäperheet ovat niin köyhiä, ettei tilan töihin ole varaa palkata työvoimaa, joten töihin on otettava omat lapset. Tämä tilanne oli arkea Suomessa vielä sata vuotta sitten – ja suuressa osassa maailmaa vielä tänään.

Jos viljelijälle maksetaan tuotteesta hinta, joka pahimmassa tapauksessa alittaa jopa tuotantokustannukset, hän elää köyhyyden kierteessä. Valitettavasti meille on tarjolla paljon tuotteita, joiden tuotannossa on juuri tämä tilanne.

Uhkakuvana kahvin loppuminen

Meille on kerrottu, että kahvi loppuu. Pelko on varmasti aiheellinen, mutta me emme ole siihen syyttömiä. Jos kahvinviljelijöille maksetaan niin vähän, ettei työllä tule toimeen, eivät heidän lapsensa valitse vanhempiensa työn jatkamista. Syy ei siis ole kahvinviljelijöissä, vaan meissä, jotka haluamme kahvimme mahdollisimman halvalla.

Maailman kovimpana kahvinjuojakansana meidän todella pitäisi ymmärtää, että kyseessä on ongelma – ja siihen on ratkaisu. Tehdään kahvinviljelystä niin kannattavaa työtä, että seuraava sukupolvi haluaa jatkaa alalla.

Kahvintuotannossa olisi kysyntää myös koulutetuille ihmisille

Reilun kaupan raaka-aineille on laskettu takuuhinta. Sillä tarkoitetaan minimisummaa, joka viljelijän on ainakin saatava, jotta pystyy viljelemään kestävästi. Hinnalla ei siis tarkoiteta vain työkalujen ja lannoitteiden hintaa, vaan myös sitä, että lapset pääsevät kouluun ja koko perheellä on mahdollisuus terveydenhoitoon.

Ihannetilanteessa kahvinviljelijän lapsi saisi käydä koulua ja saisi opiskella, mitä haluaa. Jos kahvinviljely olisi taloudellisesti kannattavaa, hän saattaisi valita kahvinviljelyn parissa työskentelyn ja käyttää saamiaan tietoja ja taitoja hyväkseen sekä viljelyssä että kaupankäynnissä. Juuri näitä nuoria osaajia Reilun kaupan kahviosuuskunnissa tarvittaisiin ja juuri näiltä tiloilta saisimme jatkossakin suosikkijuomaamme.

***

Vastuulliset valinnat ovat helppoja – huhtikuussa tehdään Merkkitekoja!

Suomen tunnetuimmat vastuullisuusmerkit luomu, Reilu kauppa ja Joutsenmerkki yhdistävät voimansa huhtikuussa Merkkitekoja-kampanjassa ja lyövät rumpua vastuullisten valintojen puolesta. Merkkitekoja-kampanja näkyy ja kuuluu sosiaalisessa ja perinteisessä mediassa sekä lukuisten yrityskumppanien viestinnässä. Kampanjan toteuttavat Motiva Services Oy – Ympäristömerkintä, Pro Luomu ry ja Reilu kauppa ry kumppaneinaan Marttaliitto ja Kuluttajaliitto.

infokuva

Teksti: Sanna Räsänen, tiedottaja, Reilu kauppa ry

Artikkelikuva: Sean Hawkey

Mitä mieltä sinä olet?