Vieraskynä: Suomalaisesta työstä on syytä kertoa rinta rottingilla 0

Tue suomalaista työtä:

Lähes 90 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että Suomessa on runsaasti maailmanluokan huippuosaamista, josta ei tiedetä riittävästi. Jopa 86 prosenttia meistä haluaisi kuulla enemmän suomalaisyritysten menestystarinoita[1]. Miksi emme siis kertoisi suomalaisesta työstä?

Avainlippu on tutkitusti eniten ostamiseen motivoiva merkki ja 62 prosentilla suomalaisista se vaikuttaa ostopäätökseen. Avainlipun tuntee peräti 80 prosenttia suomalaisista[2] ja lisäksi se on Suomen kahdeksanneksi arvostetuin brändi[3].

Ennen kaikkea se kuitenkin viestii luotettavasti meille siitä, että tuote tai palvelu on valmistettu ja työllistää Suomessa.

Suomalaiset ostavat mitä arvostavat

Meillä suomalaisilla on vahva käsitys siitä, mitä arvostamme ostamissamme tuotteissa. Suomalalaisen Työn Liiton teettämästä tutkimuksesta[4] ilmenee myös, että suomalaiset seuraavat aikaansa ja ovat hyvin perillä ostoskäyttäytymisen ja kuluttamisen megatrendeistä.

Suomalaiset arvostavat erityisesti inhimillisiä, aidolta tuntuvia brändejä sekä läpinäkyviä ja avoimia yrityksiä. Tutkimuksen mukaan kaikissa ikäryhmissä nousivat esiin yksilöllisyyden kaipuu, itselle ja perheelle hyvinvointia tuovat asiat ja elämykset sekä asioinnin helppous.

Tutkimuksen avulla haluamme ymmärtää paremmin ostopäätösten taustoja, jotta voimme yhdessä tuotteiden ja palveluiden tarjoajien kanssa pysäyttää suomalaiset ostopäätöksen hetkellä ja auttaa tekemään tiedostettuja, omien arvojen mukaisia valintoja. Samalla voimme luoda suomalaisen työn tukemiselle edellytykset nyt ja tulevaisuudessa.

Suomen suurin kampanja suomalaisen työn puolesta

Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu on auttanut suomalaisia kuluttajia löytämään suomalaista työtä tukevia tuotteita ja palveluja jo vuodesta 1965. Suomalaisesta työstä ja osaamisesta onkin syytäkin kertoa rinta rottingilla.

Avainlippu auttaa tekemään omien arvojen mukaisia valintoja ja nyt alkavalla kolmevuotisella Avainlippu-kampanjalla pyrimme panostamaan juuri tämän tietoisuuden lisäämiseen. Kampanja johdattaa suomalaiset suoraan ostamisen ytimeen ja tärkeimpään kysymykseen: ”Onhan siinä Avainlippu?”.

Suomalaisten kuluttajien lisäksi haastamme julkisista hankinnoista vastaavia ja yrityspäättäjiä tekemään valintoja suomalaisen työn puolesta. Kampanjassa on mukana jo yli 600 yritystä ympäri Suomen, mikä tekee tästä tiettävästi suurimman yhteiskampanjan suomalaisen työn puolesta tähän mennessä.suoma

Lähtölaukaus kampanjaan tapahtuu ennen vappua arvoisessaan paikassa, Kolin upeissa kansallismaisemissa, yhteistyössä Pohjois-Karjalan Osuuskaupan kanssa. Voiko olla parempaa syytä ja paikkaa nostaa Avainlippu salkoon ja sille kuuluvaan arvoonsa?

[1] Suomalaisen Työn Liiton Made by Finland -tutkimus 2017
[2] Suomalaiset ostopäätösten äärellä -tutkimus, Frankly Partners 2018
[3] Taloustutkimus 2017
[4] Suomalaiset ostopäätösten äärellä -tutkimus, Frankly Partners 2018

infokuva

Teksti: Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto
Twitter: @telaus

Mitä mieltä sinä olet?