Neljännes vanhemmista kantaa syyllisyyttä lastensa syömisistä – Timpponen tulee apuun 4

Tutustu Timpposeen ja muihin maha-asukkeihin täällä

Lue lisää Lasten terveellisen ruuan aloitteesta täältä

Ruokahuoli yhdistää suomalaisia perheitä, kertoo S-ryhmän tekemä tuore asiakastutkimus. Huolta ja syyllisyyttä lastensa syömisistä kantaa neljännes lähes 2000 vastaajasta. Havahduttavaa on, että joka kymmenes kokee olevansa huono vanhempi lastensa ruokatottumusten takia. Kolmannes vanhemmista näkee huomattavasti vaivaa lastensa fiksun syömisen varmistamiseksi.

­–  Lasten terveellinen syöminen on yhtä aikaa erittäin tärkeää ja erittäin vaikeaa. Sen tietää jokainen vanhempi, jolla on nirso tai valikoiva lapsi. Onko kuitenkaan hyvä, jos yhteisestä ruokahetkestä muodostuu arkinen tahtojen taistelutanner?, pohtii valikoimajohtaja Katja Tapio S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Kaikki mahat kaipaavat mieliruokaa

Suomen suurin ruokakaupan ketju, S-market, haluaa palauttaa ilon suomalaisiin ruokapöytiin. Siksi leipämahan Pöhmelö, jälkiruokamahan Muhkiainen, parsakaalimahan Timpponen ja kalapuikkomahan Rampeli valtaavat mainoskanavat nyt kesän kynnyksellä. Heidän viestinsä on, että terveellinen syöminen on vain näiden eri maha-asukkien tasapuolista ruokkimista. Ei sen monimutkaisempaa.

– Syömisen pitää olla monipuolista ja hauskaa, kokeilua ja maistelua mutta myös huoletonta herkuttelua. Mieliruoka syntyy siitä, kun kaikki mahat saavat oman osuutensa, niin jälkiruokamaha kuin parsakaalimahakin, Katja Tapio toteaa.

Uutuuksia tarpeeseen

Lasten terveellisen syömisen edistäminen on osa S-ryhmän kesällä 2017 julkaistua Ruokamanifestia.

–  Havahduimme siihen, että lapsiperheiden ruokaostoksissa alikorostuvat tuore kala, hedelmät, vihannekset ja ruisleipä. Muroja, vanukkaita, nuudeleita ja ranskanperunoita sen sijaan syödään huomattavasti keskivertoa enemmän. Kyse ei ole vain tottumuksesta, vaan myös siitä, mitkä tuotteet puhuttelevat lapsia esimerkiksi ulkoasultaan. Siksi haastoimme syksyllä myös elintarvikevalmistajat mukaan kehitystyöhön.

S-ryhmän ruokakauppojen valikoimiin on jo nyt saatu ilahduttava määrä lapsille suunnattuja, terveellisempiä uutuustuotteita.

– Yhteistyökumppanimme ovat mahtavasti mukana. Jo nyt hyllyihin on saatu esimerkiksi vähemmän makeaa Juustoportin Hyvin-jogurttia, Myllärin, Sunspeltin ja Berrypickerin muroja, NOMNOM hedelmä- ja pähkinäsnackeja sekä Apetit Särkisen ja Rainbown kalapyöryköitä. Jo aikaisemmin valikoimiin on saatu Two Dadsin pillimehuja ja muroja. Uusia kiinnostavia avauksia tullaan näkemään lisää syksyä kohden mentäessä, Katja Tapio iloitsee.

Kuva: SOK Media

4 vastausta artikkeliin Neljännes vanhemmista kantaa syyllisyyttä lastensa syömisistä – Timpponen tulee apuun

  1. Harri Toivonen sanoo:

    Tuore kala varmasti alikorostuu, koska ainakin Naantalissa tuore kala pitää hakea K-marketista, kun se on siellä selvästi halvempaa ja lisäksi S-marketissä ei usein edes ole tuoretta kalaa myynnissä.

  2. hannu turpeinen sanoo:

    minun mielestä prismoissa joissa olen asioinut niin kyllä sieltä kalaakin löytyy mutta ainahan on toivomisen varaa,asioin aikas usein kirkkonummen prismassa.

    • Tiina Leppiniemi, S-ryhmän vähittäiskauppa sanoo:

      Hei Hannu,

      kiitos viestistä! Toki meiltä kalaa jo moneen makuun löytyy, mutta kuten totesit, petrattavaa löytyy aina!

Mitä mieltä sinä olet?