Jätskikimara 2018: suklaata, proteiinia ja vegeä 0

Jätskien TOP 10

  1. Twister sitruuna-mansikka-ananas mehujää
  2.  Classic kermatoffeepuikko
  3. Rainbow toffeetuutti
  4. Rainbow mansikkatuutti
  5. Puffet minttu
  6. Daim vaniljatuutti
  7. Pingviini kuningatartuutti
  8. Magnum valkosuklaapuikko
  9. Fazer Omar-puikko
  10. Magnum Classic -puikko

(S-ruokakauppojen myydyimmät irtojäätelöt huhti-toukokuu 2018)

Helteinen toukokuu kasvatti jäätelön myyntiä S-ryhmän ruokakaupoissa lähes 50 prosenttia viime vuoden toukokuuhun verrattuna.

Kesän uutuusmaut ovat kiinnostaneet kuluttajia todella paljon, koska me suomalaiset tykkäämme kokeilla aina uusia makuja. Suosituimmat maut ovat silti vuodesta toiseen suklaa ja toffee.

Tänä keväänä suosituimmiksi uutuuksiksi ovat nousseet Fazer Omar-puikko, Super Toffee-puikko, Pingviini Vanilja-suklaakeksituutti, Valion Kreisi Kinuski kotipakkaus ja Ingman Smoothie Raspberry kotipakkaus.

Irtojäätelöissä suosituin muoto on vuosia ollut tuutti, mutta hiljalleen jäätelöpuikot ovat nousseet suosituimmaksi irtojäätelömuodoksi.

Viilein jäätelötrendi on terveellisyys

Herkuttelujäätelöiden myynti on kasvanut tasaisesti jo tovin. Tällä hetkellä asiakkaita kiinnostavat laadukkaat ja uusia monipuolisia makuelämyksiä tarjoavat tuotteet kuten uutuusjäätelöt Valio jäätelön Salmiakki-Chili jäätelö ja 3 Kaverin Pistaasi & Pistaasi jäätelö. Samaan aikaan ostoskoriin valitaan yhä useammin perinteisen litran pakkauksen sijaan puolen litran pakkaus.

Vaikka herkuttelujäätelöiden menekki kasvaa, ovat ravintoarvoiltaan terveellisemmät proteiinijäätelöt silti tämän hetken kuumin, tai oikeastaan viilein, trendi Suomen jäätelömarkkinoilla.

Tuotteissa yhdistyvät hyvä maku ja paremmat ravintoarvot. Suosio perustuneekin aidosti hyvään makuun, mikä tekee proteiinijäätelöistä kiinnostavan vaihtoehdon perinteisemmille jätskeille. Uskonkin, että terveellisemmät herkutteluvaihtoehdot jatkavat kasvua ja kiinnostavat entistä enemmän kuluttajia.

Vegebuumi näkyy myös jätskeissä

Vegaanijäätelöiden myynti on kasvanut alkuvuodesta 2018 yli 50 prosenttia. Vegaanisten tuotteiden osuus koko jäätelökategorian myynnistä onkin jo yli 5 prosenttia.

Suosioon vaikuttavat myös muut trendit. Osa valitsee vegevaihtoehdon terveellisyyssyistä. Vegevalikoima kiinnostaa myös siksi, että vegaanijäätelöiden myötä herkuttelujäätelöissä on enemmän laktoosittomia vaihtoehtoja.

infokuva

Teksti: Juhani Haara, valikoimapäällikkö, S-ryhmän vähittäiskauppa
Twitter: @JuhaniHaara 

Mitä mieltä sinä olet?