Terveellisyystavoitteet ylitetty: yli 50 uutta lapsille terveellisempää vaihtoehtoa 0

Terveellisempien vaihtoehtojen määrää S-ruokakauppojen hyllyillä on kasvatettu viimeisen vuoden aikana reippaasti. Pontimena on S-ryhmän ravitsemussitoumus, jossa on selkeät tavoitteet, joita seurataan ja mitataan ajanjaksolla 2017–2020.

– Olemme esimerkiksi sitoutuneet vähentämään sokerin määrää 30:ssä omien merkkiemme tuotteessa sekä tuomaan valikoimiin 30 vähemmän sokeria sisältävää tai makeuttamatonta vaihtoehtoa eri tuoteryhmiin, tuotelaadun ryhmäpäällikkö Laura Vettenranta S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.

Työ on edennyt vauhdikkaasti, sillä tavoitteet ollaan osin jo saavutettu ja jopa reippaasti ylitetty. Yksi tavoitteista on tuoda tarjolle terveellisempiä eli ravitsemuksellisesti parempia vaihtoehtoja lapsille.

– Tavoite oli saada 20 terveellisempää vaihtoehtoa kolmen vuoden jaksolla ja nyt meillä on jo 50 uutta tuotetta valikoimissa: muun muassa lasten aterioita, välipalatuotteita, mehuja ja pikapuuroja, valikoimajohtaja Katja Tapio S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.

Kauppa vaikuttaa kahta tietä

S-ryhmän ravitsemussitoumuksen taustalla on Eviran ravitsemussitoumus-toimintamalli, jolla halutaan taklata kansantauteja ja parantaa suomalaisten syömän ruoan laatua.

Mukaan on haastettu kaikki elintarvikeketjun toimijat. Näin esimerkiksi yksittäinen ruokavalmistaja, kauppa tai kouluruokala valitsee, mihin toimenpiteisiin se ryhtyy, mitkä ovat tavoitteet, miten onnistumista mitataan ja missä ajoissa tavoitteisiin päästään.

Kaupalla on iso rooli siinä, mitä ihmiset syövät. Tarjolla oleviin vaihtoehtoihin voi vaikuttaa kahta kautta.

– Omien merkkiemme eli Kotimaista-, Rainbow- ja Xtra -tuotteiden osalta voimme suoraan vaikuttaa niiden koostumukseen, esimerkiksi suolan tai kuidun määrään. Toinen reitti on kannustaa tavarantoimittajiamme tuomaan lisää terveellisempiä vaihtoehtoja tarjolle, Katja Tapio kertoo.

Omien merkkien osalta työtä paremman ravitsemuksen eteen onkin tehty jo pitkään.

– Otamme uusia tuotteita kehittäessämme aina huomioon muun muassa suolan, sokerin ja rasvan määrän, tuotteesta riippumatta. Monessa tuotteessa näiden määrä on hyvällä tasolla, mutta koko ajan pitää pyrkiä parempaan. Tässä työssä sitoumuksen selkeät tavoitteet ovat hyvä mittari, Laura Vettenranta kertoo.

Suolan ja sokerin vähentäminen on melkoista tasapainoilua ja paikoin hyvin haastavaakin, sillä niillä on iso merkitys makuun. Ja elintarvikkeen yksi tärkeimmistä arvoista on hyvä maku.

***

S-ryhmän Ravitsemussitoumus 2017 – 2020

Sokeri

  • Vähennämme sokerin määrää oma merkki -tuotteissamme. Tavoite on 30 tuotetta. Vuoden 2018 loppuun mennessä vähennystyö on tehty jo 25:lle tuotteelle, esimerkiksi pillimehuille, kahvijuomajauheille, jogurteille ja juomille.
  • Tuomme valikoimiimme vähempisokerisia tai makeuttamattomia vaihtoehtoja. Tavoite 30 tuotetta. Vuoden 2018 lopussa valikoimiin tuotu jo 36 tuotetta, esimerkiksi muroja, myslejä, välipalapatukoita ja -keksejä, juomia ja jäätelöä.

Suola

  • Vähennämme suolan määrää oma merkki -tuotteissamme. Tavoite on saada suolapitoisuus aina alle voimakassuolaisuusrajan.  Vuoden 2018 lopussa vähennys on tehty 8 tuotteeseen, esimerkiksi paistopistetuotteisiin ja meetvursteihin.
  • Lisäämme naturel-tuotteiden määrää valikoimissamme. Tavoite on lisätä suolattomia ja vähempisuolaisia vaihtoehtoja useissa tuoreryhmissä (tuore liha, snacksit, pähkinät) lisäämällä naturel-tuotteiden määrää. Tilanne vuoden 2018 lopussa on 9 tuotetta lisää, esimerkiksi pähkinä- ja siemensekoituksia ja tuorelihatuotteita.

Kasvikset

  • Haluamme auttaa suomalaiset pääsemään suositeltuun kulutustavoitteeseen: puoli kiloa kasviksia päivässä. Vahvistamme satokausiajattelua: tuomme yhä enemmän kauden kasviksia myyntiin, lisäämme kasviksiin liittyvää viestintää ja markkinointia, laajennamme hittireseptien tarjontaa. Esimerkiksi parhaimmillaan 3 miljoonaa suomalaista tavoittavassa Yhteishyvässä (lehti & digi) on sisältöä satokaudesta ja terveellisistä vaihtoehdoista lapsiperheille artikkelien, reseptien ja videoiden muodossa.

Terveellisempää lapsille

  • Lisäämme valikoimiimme ravitsemuksellisesti parempia vaihtoehtoja lapsille. Tavoitteena saada 20 tuotetta vuosina 2017 – 2020. Vuoden 2018 lopussa valikoimiin on tullut jo 50 uutta tuotetta, esimerkiksi lasten aterioita, välipalatuotteita, snackseja, mehuja, kaura-vihannespastoja ja pikapuuroja.
  • Järjestämme ilmaisia Ässäkokki-kursseja yhteistyössä Marttojen kanssa. Näin opetamme koululaisille satokausien mukaista kokkaamista ja arjen ruokataitoja. Sekä vuonna 2017 ja 2018 kursseja järjestettiin noin 100 ympäri Suomen.

Kuva: Lari Lappalainen

Mitä mieltä sinä olet?