Valikoimarobotti kuulee hiljaiset toiveesi 0

S-ryhmän vähittäiskaupan analyytikot rakensivat valikoimarobotin, jonka tarkoitus on toimia väsymättömänä asiakastoiveiden kartoittajana ja apuna paikallisten valikoimien räätälöintityössä. Data Scientist Ossi Lehtinen kertoo, mistä työ alkoi, miten sitä tehdään ja mitä tuloksia on tähän mennessä saatu.

Eikö olisikin hienoa, jos kaupan valikoima olisi räätälöity juuri sinun toiveidesi ja tarpeidesi mukaan? Siinä missä opiskelijan omassa kaupassa välipalarahkat ovat kovaa valuuttaa, on lapsiperheen suosimassa myymälässä enemmän vaippoja ja vauvanruokia.

Valikoimien säätäminen paikallisen kysynnän mukaisesti ei ole uusi asia. Meillä S-ryhmässä myymälät voivat esimerkiksi päättää kuinka paljon hyllytilaa tuoteryhmille pyhitetään ja näin tehdä sopivia painotuksia valikoimaan. Valikoimiin voidaan myös lisätä tuotteita, jos asiakas esittää osuvan toiveen ja tuotetta on saatavilla.

Asiakkailta tuleva palaute onkin ensiarvoisen tärkeää, kun myymälän valikoimia räätälöidään. Henkilökunnan ja asiakkaiden aika ei kuitenkaan riitä jokaisen haastattelemiseen tai kaikkien toiveiden läpikäymiseen. Tämä ei silti tarkoita, etteikö ihan jokaisella asiakkaalla olisi kerrottavaa.

Aloimme pohtia vuosi sitten tiimimme kanssa, voisimmeko saada koneen oppimaan ja valjastaa sen henkilökunnan ja asiakkaiden väsymättömäksi apuriksi, jotta myymälöiden valikoimat palvelisivat yhä paremmin sen asiakkaita.

Jos tietokone osaisi kartoittaa jokaisen myymälän jokaisen asiakkaan ja sen, mitä he juuri omasta kaupastaan eivät saa, voitaisiin jokaisen asiakkaan hiljainen ääni tehdä kuuluvaksi.

Robotti hyödyntää isoa dataa

Ryhdyimme rakentamaan valikoimarobottia ja nyt noin vuoden nikkaroinnin ja viilailun jälkeen robotin ulosanti ja valikoimasuositukset ovatkin jo varsin asiallista ja uskottavaa.

Työssään valikoimarobotti hyödyntää asiakkaiden ostodataa. Anonyymeinä käsiteltävien asiakasomistajien tarpeet nähdään, kun he käyttävät vihreää korttia. Joka kerta, kun asiakas tekee ostoksia ja näyttää Bonus-korttiansa kassalla, hän osallistuu suureen äänestykseen siitä, millaiset tuotelisäykset palvelisivat parhaiten myymälän asiakkaita.

Robotin potentiaalinen datamäärä on massiivinen. S-ryhmässä ostotapahtumia tulee reipasta tahtia: noin 10 miljoonaa joka päivä, jakautuneena 1,5 miljoonalle kuitille, sadoille tuhansille tuotteille ja miljoonille Bonus-korteille. Analyytikon pöytäkoneen rajat tulevat äkkiä vastaan ja robotiltammekin meinaavat aika, muisti ja tarmo loppua.

Valikoimien rakentaminen ei ole kuitenkaan niin reaaliaikaista, että myymälöissä pitäisi olla joka sekunti päivittynyt kuva asiakaskunnan sielunelämästä. Parhaiten homma toimii, jos robotin laskenta-alustaksi voidaan tarvittaessa valjastaa mahdollisimman järeä kone, minkä jälkeen kone sammutetaan ja robotti painuu unille lähdekoodina.

Nykyään ja tulevaisuudessa alati suositumpi pilvilaskenta mahdollistaa juuri tällaisen toimintamallin. Kun on tarpeen ajaa kovaa, voi pilvestä parilla klikkauksella napata ’Ferrarin’, ajaa tukka putkella kierroksensa ja palauttaa ajoneuvo lopuksi talliin. Laskua syntyy vain käytön mukaan, eli kallis peli ei makaa jouten ajokertojen välissä.

Tulokset: valikoimarobotti tuottaa lisäarvoa

Valikoimarobotin kehitystyöhön lähti mukaan kolme osuuskauppaa (Osuuskauppa Hämeenmaa, Turun osuuskauppa ja Helsingin osuuskauppa Elanto). Heidän asiantuntijansa lisäsivät robotin tekemiä suosituksia tarjolle kymmeniin myymälöihinsä, jolloin pääsimme seuraamaan lisättyjen tuotteiden myyntejä, hävikkejä ja muita oleellisia mittareita.

Jotta kenttäkokeen tulokset olisivat tarkat, ei robotin suosittelemia tuotelisäyksiä korostettu myymälöissä, jotta ne eivät keräisi lisämyyntiä markkinoinnin vuoksi.

Valikoimarobotin tuottamat tulokset pilottituotteiden osalta ovat erittäin rohkaisevia. Tuotejoukon myynti on esimerkiksi ollut yli 60 prosenttia suurempaa testimyymälöissä, kuin samojen tuotteiden keskimääräinen myynti muissa myymälöissä. Eräässäkin S-Marketissa orkideaa ostetaan jopa kolminkertaisesti verrokkimyymälöihin verrattuna. Myynti ei ole myöskään siirtynyt suuressa määrin pois myymälän muilta tuotteilta, vaikka toki aina jonkin verran tällaista siirtymää luonnollisesti tapahtuukin.

Tulokset siis kertovat, että valikoimarobottimme valinnat ovat osuneet asiakkaiden todelliseen tarpeeseen ja kysyntään. Toisin sanoen koneemme osaa tuottaa todellista lisäarvoa asiakkaille.

Pilottien positiivisten kokemusten rohkaisemana tavoitteena onkin ensi vuonna laajentaa robotin toiminta tukemaan paikallista valikoimatyötä koko Suomen laajuisesti kaikissa osuuskaupoissa ja kaikissa myymälöissä.

infokuva

Teksti: Ossi Lehtinen, Data Scientist, S-ryhmän vähittäiskauppa

Mitä mieltä sinä olet?