Oikea paikka ja tila kullekin tuotteelle – myymälöiden tilanhallinta on kuin palapeli 0

Nykyaikainen vähittäiskaupan myymälöiden tilankäytön suunnittelu pohjautuu numeeriseen dataan. Tavoitteena on räätälöidä jokaisesta myymälästä juuri sen asiakkaille sopiva ostospaikka. Tilanhallintaa S-ryhmän marketkaupoissa avaavat tilanhallintajohtaja Veera Vuorinen ja ryhmäpäällikkö Gary Berglund.

Tavoitteenamme S-ryhmän vähittäiskaupassa on räätälöidä jokaisesta myymälästä juuri sen asiakkaille sopivin ostospaikka. Niiden tuotteiden, joita myymälän asiakkaat tarvitsevat, pitää olla selkeästi esillä ja helposti saatavilla jokaisena aukiolotuntina.

Jokaiselle tuoteryhmälle mietitään oikea tila ja valikoima. Oli kyse sitten paikallisesta erikoisherkusta tai laajemmin suosiota nauttivasta tuotteesta, täytyy sille varata hyllytilaa juuri sopiva määrä.

Nykyaikainen vähittäiskaupan tilanhallinta ja myymälöiden tilankäytön suunnittelu pohjautuvat numeeriseen dataan. Mutu-tuntumalla, kynällä ja paperilla ei voi hallita kymmenien tuhansien tuotteiden ja satojen myymälöiden kokonaisuutta ja siksi työhön on valjastettu paljon koneen laskentatehoa. Kun tiedämme täsmällisesti tuoteryhmien ja tuotteiden sijainnin jokaisessa myymälässä, voimme jatkuvasti parantaa asiakaskokemusta ja helpottaa asiakkaan ostoskäyntiä.

Käytännössä tilanhallinta on osuvimpien kompromissien etsimistä. Tila on niukka resurssi, koska myymälärakennuksen seinät eivät jousta ainakaan kovin nopeasti tarpeiden muuttumisen myötä. Jokaiselle tuoteryhmälle ja tuotteelle on löydettävä oikea paikka ja oikean kokoinen tila. Tuotteiden väärät paikat tekevät asioinnista hidasta ja epämiellyttävää. Väärän kokoiset tilat pilaavat tilaus-toimitusketjun tehokkuuden ja estävät tarjoamasta asiakkaan toivomaa esillepanoa.

Esimerkkinä voidaan ajatella tilannetta, jossa huomaamme tilanhallinnan asiantuntijoiden kanssa, että vain harvojen asiakkaiden suosimalle teepaketille on annettu 15 senttimetriä liikaa hyllytilaa. Ei äkkiseltään kuulosta kovin vakavalta ongelmalta.

Jos virhe kuitenkin toistuu liki tuhannessa S-ryhmän myymälässä, se tarkoittaa sitä, että 150 metriä hyllytilaa on pois tehokkaasta käytöstä. Jos sama virheellinen tilan arviointi toistuisi koko tuoteryhmässä, suuri määrä tuotteita käyttäisi tarpeettoman ison osan hyllytilasta.

Turhaan käytetty hyllytila tarkoittaa aina jonkin muun asiakkaalle tärkeän tuoteryhmän joutumista liian ahtaaseen tilaan ja pahimmillaan asiakkaalle tärkeän tuotteen puuttumista myymälästä. Tällöin asiakas ei saisi meiltä kaikkia tarvitsemiaan tuotteita. Ja vuositasolla tämä voisi merkitä usean miljoonan euron menetettyä myyntiä.

Tilanhallinta on muuttunut nopeasti ja totaalisesti ja sitä ovat erityisesti siivittäneet digitaaliset ratkaisut ja kehittyvä järjestelmätuki. Lähitulevaisuuden muutokset ovat luultavasti vielä merkittävimpiä.

Tilanhallinta on luonteeltaan toimintaa, jossa robotiikan ja keinoälyn uusia sovelluksia voidaan hyödyntää tuottamaan vielä nykyistä paljon suurempia hyötyjä. Kaikkein parhaiten niitä hyödyntämällä voidaan jatkuvasti oppia ymmärtämään asiakkaiden tarpeita paremmin ja tarjota parhaiten räätälöityjä ketjumyymälöitä jokaiselle asiakkaalle.

Teksti: Veera Vuorinen, tilanhallintajohtaja ja Gary Berglund, ryhmäpäällikkö, S-ryhmän vähittäiskauppa

Kuva: Lari Lappalainen

Mitä mieltä sinä olet?